Ludix geen vonk

Cigance

New Member
Mijn ludix hield van de ene op de andere dag op tijdens het rijden en geeft geen vonk meer. Ook alle elektra werkt niet meer. Vanaf de onsteking vonkt deze mooi maar verder niet.

Ik heb ondertussen het onderstaande al vervangen zonder succes.

Spanningsregelaar
Bobine
Bougiedop
Bougie
CDI
Zekering

Op het blote oog is er verder weinig aan te zien , enige wat wat raar lijkt is het cdi kastje van de oliepomp. Hier zit een wat rare bult op maar als ik dit vergelijk met online zit dit er vaker op , tevens is de oliepomp niet meer aangesloten en leek me dit dan ook niet het probleem.
 
Advertisement - register to remove this

Vanaf de onsteking vonkt deze mooi maar verder niet.
Wat bedoel je hiermee nu precies, vonkt je bougie nu of niet!!!

Mijn ludix
Welke Ludix?

enige wat wat raar lijkt is het cdi kastje van de oliepomp. Hier zit een wat rare bult op
Dus als ik het goed begrijp heb je 2 units, een cdi en de 6-polige sturing voor de elektrische oliepomp?
Offff, heb je maar 1 8-polige unit met cdi en oliepompsturing in 1 kastje?
Een bult op een elektronisch kastje is altijd verdacht, indien je de 6 polige pompsturing hebt, trek deze dan even los en probeer of je nu vonk hebt want als unit defect is kan het zijn dat deze het pickupsignaal verziekt.

Ik heb ondertussen het onderstaande al vervangen zonder succes.
Dat is heel wat, maar dat krijg je als je zomaar op de bonnefooi maar onderdelen vervangt, kost meestal veel geld zonder resultaat!
Wat ik hier niet tussen zie staan is de bougiekabel die toch wel vaker voor problemen zorgt.
Ook lees ik niets over de massa-verbinding van het blok, is deze oke?

Ook alle elektra werkt niet meer.
Je hebt de zekering al vervangen las ik maar blijft deze ook heel of gaat die meteen stuk?

Meet je spanning op rode draad bij je contactslot en komt er ook spanning op de zwarte draad van het contactslot als je dit "aan" zet?
 
Wat bedoel je hiermee nu precies, vonkt je bougie nu of niet!!!
De bougie vonkt niet , ik heb iemand er naar laten kijken en die heeft het vanaf de ontsteking bekeken , deze zou wel vonken maar verder was er in de bobine of bougie geen vonk. Zodoende het genoemde vervangen zonder succes.
Welke Ludix?
Het is een ludix uit 2006 , het type wordt echter niet vermeld bij rdw.
Dus als ik het goed begrijp heb je 2 units, een cdi en de 6-polige sturing voor de elektrische oliepomp?
Dit klopt inderdaad en er zit geen oliepomp meer op sinds ik in het bezit ben van de scooter
Offff, heb je maar 1 8-polige unit met cdi en oliepompsturing in 1 kastje?
Een bult op een elektronisch kastje is altijd verdacht, indien je de 6 polige pompsturing hebt, trek deze dan even los en probeer of je nu vonk hebt want als unit defect is kan het zijn dat deze het pickupsignaal verziekt.
Heb ik geprobeerd maar nog zonder succes.
Dat is heel wat, maar dat krijg je als je zomaar op de bonnefooi maar onderdelen vervangt, kost meestal veel geld zonder resultaat!
Wat ik hier niet tussen zie staan is de bougiekabel die toch wel vaker voor problemen zorgt.
Ook lees ik niets over de massa-verbinding van het blok, is deze oke?
Hoe meet ik deze massa verbinding door ? Ben een beetje een leek in elektra
Je hebt de zekering al vervangen las ik maar blijft deze ook heel of gaat die meteen stuk?
Momenteel zit er een 10a zekering in die heel blijft , de reden van vervangen was omdat er een 30a inzat , met welke reden durf ik niet te zeggen.
Meet je spanning op rode draad bij je contactslot en komt er ook spanning op de zwarte draad van het contactslot als je dit "aan" zet?
Ik heb dit zojuist gedaan maar het lijkt van niet , ik heb een afbeelding hiervan toegevoegd

In ieder geval hartstikke bedankt voor je reactie en het meedenken!

Groet
 

Attachments

  • IMG_0957.jpeg
    IMG_0957.jpeg
    262.5 KB · Views: 18
Wat bedoel je hiermee nu precies, vonkt je bougie nu of niet!!!


Welke Ludix?


Dus als ik het goed begrijp heb je 2 units, een cdi en de 6-polige sturing voor de elektrische oliepomp?
Offff, heb je maar 1 8-polige unit met cdi en oliepompsturing in 1 kastje?
Een bult op een elektronisch kastje is altijd verdacht, indien je de 6 polige pompsturing hebt, trek deze dan even los en probeer of je nu vonk hebt want als unit defect is kan het zijn dat deze het pickupsignaal verziekt.


Dat is heel wat, maar dat krijg je als je zomaar op de bonnefooi maar onderdelen vervangt, kost meestal veel geld zonder resultaat!
Wat ik hier niet tussen zie staan is de bougiekabel die toch wel vaker voor problemen zorgt.
Ook lees ik niets over de massa-verbinding van het blok, is deze oke?


Je hebt de zekering al vervangen las ik maar blijft deze ook heel of gaat die meteen stuk?

Meet je spanning op rode draad bij je contactslot en komt er ook spanning op de zwarte draad van het contactslot als je dit "aan" zet?
Ik heb het elektrische circuit weer aan de praat , dit bleek een kabelbreuk te zijn vanaf de zekering naar de spanningsregelaar. De knipperlichten , claxon etc werken dus weer maar heb jammer genoeg nog geen vonk.

Ook was ik vergeten te vermelden dat de bobine inclusief bougiekabel kwam , hier heb ik een nieuwe bougiedop op gedaan. Dus grotendeels wat met de onsteking te maken heeft is reeds vervangen.
 
Meet eens met de multimeter op het laagste Ohm-bereik op de cdi connector, als volgt:
  • Koppel daarbij de 6 polige oliepompsturing en de cdi af.
  • De zwarte meetdraad op de com-aansluiting van de multimeter
  • De rode meetdraad op de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  • De zwarte meetpen op de min-pool van de accu en deze gedurende alle metingen daar aangesloten laten.
  • De rode meetpen achtereenvolgens op de onderstaande draden van de cdi connector.
Schrijf elke waarde op.
Zie je I, L of OL in het display, zet de multimeter een meetbereik hoger totdat je een meting ziet in het display.
Zet de meter wel weer terug op het laagste Ohm-bereik bij de volgende meting.

Dus met de rode meetpen achtereenvolgens meten op de:
  1. groene draad.
  2. geel/witte draad.
  3. geel/zwarte draad.
  4. groen/zwarte draad met ingeschakeld contactslot.
  5. groen/zwarte draad met uitgeschakeld contactslot.
  6. rood/zwarte draad.
 
Last edited:
Meet eens met de multimeter op het laagste Ohm-bereik op de cdi connector, als volgt:
  • Koppel daarbij de 6 polige oliepompsturing en de cdi af.
  • De zwarte meetdraad op de com-aansluiting van de multimeter
  • De rode meetdraad op de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  • De zwarte meetpen op de min-pool van de accu en deze gedurende alle metingen daar aangesloten laten.
  • De rode meetpen achtereenvolgens op de onderstaande draden van de cdi connector.
Schrijf elke waarde op.
Zie je I, L of OL in het display, zet de multimeter een meetbereik hoger totdat je een meting ziet in het display.
Zet de meter wel weer terug op het laagste Ohm-bereik bij de volgende meting.

Dus met de rode meetpen achtereenvolgens meten op de:
  1. groene draad.
  2. geel/witte draad.
  3. geel/zwarte draad.
  4. groen/zwarte draad met ingeschakeld contactslot.
  5. groen/zwarte draad met uitgeschakeld contactslot.
  6. rood/zwarte draad.
Ik heb zojuist hiernaar gekeken alleen komen de kleuren niet overeen met wat er op mijn scooter zit. Ik heb hieronder een afbeelding en de gemeten waarden.
  1. groene draad. 012ohm
  2. 2 x geel/blauwe draad. 1318ohm
  3. geel/zwarte draad. 016ohm
  4. Wit/zwarte 016ohm
 

Attachments

  • IMG_1037.jpeg
    IMG_1037.jpeg
    298.3 KB · Views: 11
Meet eens met de multimeter op het laagste Ohm-bereik op de cdi connector, als volgt:
  • Koppel daarbij de 6 polige oliepompsturing en de cdi af.
  • De zwarte meetdraad op de com-aansluiting van de multimeter
  • De rode meetdraad op de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  • De zwarte meetpen op de min-pool van de accu en deze gedurende alle metingen daar aangesloten laten.
  • De rode meetpen achtereenvolgens op de onderstaande draden van de cdi connector.
Schrijf elke waarde op.
Zie je I, L of OL in het display, zet de multimeter een meetbereik hoger totdat je een meting ziet in het display.
Zet de meter wel weer terug op het laagste Ohm-bereik bij de volgende meting.

Dus met de rode meetpen achtereenvolgens meten op de:
  1. groene draad.
  2. geel/witte draad.
  3. geel/zwarte draad.
  4. groen/zwarte draad met ingeschakeld contactslot.
  5. groen/zwarte draad met uitgeschakeld contactslot.
  6. rood/zwarte draad.
Kan je toevallig wat met het bovenstaande ?
 
Kan je toevallig wat met het bovenstaande ?
Eigenlijk niet veel.
Had je dit wel gemeten met de multimeter op het laagste Ohm-bereik?
Was dit met het contact aan of uit?

Ik zie dat je op de cdi-connector hebt gemeten.

  1. groene draad. 012ohm
  2. 2 x geel/blauwe draad. 1318ohm
  3. geel/zwarte draad. 016ohm
  4. Wit/zwarte 016ohm
  • De groene draad is massa, deze zou bijna 0 Ohm moeten zijn, jij meet veel te hoog namelijk 12 Ohm.
  • De geel/blauwe draad is de pickupspoel, deze zou 120 Ohm +/- 10% moeten zijn, jij meet veel te hoog namelijk 1318 Ohm.
  • De geel/zwarte draad loopt naar de primaire spoel van de bobine, deze zou ongeveer 0,26 Ohm +/- 20% moeten zijn, jij meet 16 Ohm, ook veel te hoog dus.
  • De wit/zwarte loopt via het contactslot naar de ontsteekspoel op de stator, deze zou oneindig qua weerstand moeten zijn met het contactslot "uit" en een paar honderd Ohm moeten zijn met het contactslot "aan".
Of je multimeter klopt niet, of je hebt de meetkabels in de verkeerde aansluitbussen van de multimeter, of je hebt het meetbereik verkeert ingesteld of je hebt verkeert gemeten.
Wat geeft de meter aan als je hem op het laagste Ohm-bereik schakelt en de meetpennen goed tegen elkaar houdt?
 
Back
Top