Ludix geen vonk

Choempie

Well-Known Member
Hallo allemaal, sinds gister heeft mijn peugeot ludix opeens geen vonk meer..
Zomaar uit het niets, wou hem s'ochtends starten maar dat ging dus niet.

Heb al een paar bougies geprobeerd. Ook een nieuwe bobine, bougiedop en cdi.
Maar het werkt nog steeds niet. Ik ga morgen even naar mijn stator kijken. Heb ook de kabels nagelopen en alles zit gewoon goed op zijn plek.

Weet iemand want ik nog kan proberen, heb echt 0 verstand van elektronica en weet ook niet hoe je bijvorbeeld een cdi moet doormeten..

Ik heb nog een stator ligfen van een peugeot buxy, volgens mij past dese gewoon.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allemaal, sinds gister heeft mijn peugeot ludix opeens geen vonk meer..
Zomaar uit het niets, wou hem s'ochtends starten maar dat ging dus niet.

Heb al een paar bougies geprobeerd. Ook een nieuwe bobine, bougiedop en cdi.
Maar het werkt nog steeds niet. Ik ga morgen even naar mijn stator kijken. Heb ook de kabels nagelopen en alles zit gewoon goed op zijn plek.

Weet iemand want ik nog kan proberen, heb echt 0 verstand van elektronica en weet ook niet hoe je bijvorbeeld een cdi moet doormeten..

Ik heb nog een stator ligfen van een peugeot buxy, volgens mij past dese gewoon.
Doet voor de rest alle elektra het wel?
 
Hoe leg ik precies een extra massakabel, zou best kunnen dat ik daardoor geen vonk heb, heb het probleem na een paar dagen door kutweer te rijden, en de startmotor met massakabel zit echt onderop de scooter, dus denk dat er water op is gekomen ofzo?
 
Hoe leg ik precies een extra massakabel, zou best kunnen dat ik daardoor geen vonk heb, heb het probleem na een paar dagen door kutweer te rijden, en de startmotor met massakabel zit echt onderop de scooter, dus denk dat er water op is gekomen ofzo?
Zou best goed kunnen heb ik ook keer gehad. Je zou een massa vanaf je bobine op je frame kunnen leggen dikke kabel. Of vanaf je accu op je frame.
 
Heb net een extra kabeltje aan de min pool van de accu gemaakt, die ook verbonden met het frame, geen resultaat nogsteeds geen vonk..

Heb ook ff naar de pickup gekeken, hier pas net geen pasje tussen dus dat lijkt me ook goed.

Is er manier om te meten of mijn bobine wel de goede signalen ontvangt??

Wat word de volgende stap
 
Wat je kunt meten is of alle spanning wel op je cdi komt , en of punt 5 op de cdi massa vrij is . deze gaat naar je contactslot en b.v zij standaard ( welke schakelaars ook nogal eens problemen geven) en een eventuele kill switch . Is er op punt 5 dus een massa verbinding vonkt hij ook niet.
Punt 4 is massa ( kun je meten of dat ook goed is) , en punt 6 moet spanning opkomen tijdens starten ( wisselspanning).
Daarna bobine zelf doormeten. Als dat allemaal goed is zou je dus draad voor draad moeten checken op breuk.
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 8
Heb hem dus even weggebracht naar de scooter zaak (Omdat ik zelf 0 verstand van elektra heb). Hier zeiden ze dat het aan de kabelboom lag en er een hele nieuwe in moest?? Lijkt mij dus dat ik gewoon ergens een kabelbreuk heb, Hoe valt die makkelijk op te sporen. Kabelboom eraf halen en kijken of echt doormeten? (En hoe zou dit dan moeten)

Groetjes
 
Heb hem dus even weggebracht naar de scooter zaak (Omdat ik zelf 0 verstand van elektra heb). Hier zeiden ze dat het aan de kabelboom lag en er een hele nieuwe in moest?? Lijkt mij dus dat ik gewoon ergens een kabelbreuk heb, Hoe valt die makkelijk op te sporen. Kabelboom eraf halen en kijken of echt doormeten? (En hoe zou dit dan moeten)

Groetjes
Is echt onzin ze willen gewoon geld pakken.
 
De snelste methode is om vanuit een losgetrokken CDI connector de weerstand van elke draad te meten tov de min-pool van de accu.

Zet daarvoor de multimeter op het laagste Ohm-bereik en de meetsnoeren in de juiste aansluitbussen van de multimeter.
Als blijkt dat tijdens een meting de multimeter OL of I wordt weergegeven, schakel dan naar een hoger Ohmbereik.
Sluit het zwarte meetsnoer aan op de min-pool van de accu en meet achtereenvolgens met het rode meetsnoer op alle draden van de losgetrokken cdi connector en maak er een overzichtje van zoals hieronder.
Meet alle draden met zowel het contactslot in- als uitgeschakeld.
Daar Ludixen het in verschillende versies geeft, kan ik de draadkleuren niet al voor je invullen omdat niet elke Ludix qua elektrisch schema hetzelfde uitziet.

Voorbeeld overzichtje
DraadkleurContactslot aan/uitMeetbereikWeerstand
GroenAan200.....
GroenUit200.....
Geel/ZwartAan1K.....
Geel/ZwartUit1K.....
etc.......................
 
Wat je kunt meten is of alle spanning wel op je cdi komt , en of punt 5 op de cdi massa vrij is . deze gaat naar je contactslot en b.v zij standaard ( welke schakelaars ook nogal eens problemen geven) en een eventuele kill switch . Is er op punt 5 dus een massa verbinding vonkt hij ook niet.
Punt 4 is massa ( kun je meten of dat ook goed is) , en punt 6 moet spanning opkomen tijdens starten ( wisselspanning).
Daarna bobine zelf doormeten. Als dat allemaal goed is zou je dus draad voor draad moeten checken op breuk.

Die ludix is toch een 2takt? Lijkt me lastig te vergelijken met deze 4takt cdi??
 
Lijkt me lastig te vergelijken met deze 4takt cdi??

Ik zie geen reden waarom deze anders zou moeten zijn , qua aansluitingen , zou kunnen dat je gelijk hebt , ook de cdi op mijn gy6 geeft elke keer dat de zuiger boven komt een vonk , dit ligt natuurlijk aan de pick up sensor , maar zou ook wat dat betreft passen . Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is dat de ontstekings curve anders , inwendig in de cdi . Maar dan nog zou de aansluiting hetzelfde kunnen zijn . Maar ik kan het ook fout hebben.
 
Die ludix is toch een 2takt? Lijkt me lastig te vergelijken met deze 4takt cdi??
De connector van een Peugeot CDI is inderdaad anders maar de werking van de CDI's zijn eender, zie afbeeldig: https://www.m2trading.com/nl/websho...MI0sHt29CV-AIVkNrVCh0W2ga9EAQYBSABEgJ8ePD_BwE
@eurokit misschien kun jij me eens uitleggen wat het verschil is tussen een 2-takt cdi en een 4-takt cdi want ik kan dit niet beredeneren buiten dan het toerental waarop deze begrensd zijn misschien?
 
Sparky zie dat de aansluiting anders is , ook ik kon geen andere reden bedenken dan het ontstekings tijdstip , en wat jij aanhaalt het toerental.
De t.s zou dus de aansluitingen op de cdi moeten meten aan de hand van een schema ,wat wel erg lastig wordt als je verschillende schema's hebt voor dezelfde scooter. Die Fransen verzinnen ze wel he , was in de auto industrie al zo en nu weer altijd iets speciaals
 
De Peugeot Ludix geeft het in de volgende varianten zover ik weet, namelijk:

- de Elegance.
- de Classic.
- de Blaster.
- de One.
- de Snake.
- de Trend.
- de Pro AP 4-takt met DC-CDI.
- de Pro ACPH1 2-takt (ACPH1 is dus met oliepompsturing en cdi in één behuizing)
- en misschien nog wel meer varianten. :)

Deze onderscheiden zich onder elkaar in hoe de ontsteekspanning naar de cdi wordt gebracht en hoe de scooter wordt uit gezet als deze eenmaal loopt (startonderbreking)
 
Back
Top