Ludix Elegance blijft alleen aan bij gas geven

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Mijn scooter(Ludix, 2-takt, 2006, 20k km) die loopt stationair een t en na 20-30 seconden wordt dit daarna steeds zachter tot deze uitvalt. Het maakt niet uit hoe hoog ik de stationairschroef zet, hij valt toch op den duur uit. Door middel van vol gas kan hij aan blijven maar dit is wel een beetje moeilijk bij een stoplicht.

De luchtschroef heb ik ondertussen op elke positie gehad en geen succes.

Membraan heb ik vervangen, carb heb ik schoongemaakt, luchtfilter heb ik een tweedehandse gehaald zonder scheuren, elektrische choke is vervangen. Scooter trekt geen valse lucht want als ik met mijn hand de luchtfilter afsluit valt hij gelijk gelijk uit.

Voor als het handig is om te weten:
- Elektrische start werkt niet meer, ik hoor een tik vanuit het relais bij het indrukken van de elektrische startknop
- Normaal licht flikkert aan en uit


Wat is hier het probleem?
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel compressie heeft ie?
Denk dan toch even de staat van de zuiger(veren) en cilinder wand controleren.
Als de scooter uitvalt als er geen lucht binnenkomt dan kan er inderdaad niet echt valse lucht zijn. Maar de scooter zou ook moeten uitvallen als je de luchtschroef helemaal dicht draait. Misschien de carburateur stuk? Als bovenstaand allemaal uitgesloten is denk ik toch aan valse lucht; keerringen o.i.d.
 
Hoeveel compressie heeft ie?
Denk dan toch even de staat van de zuiger(veren) en cilinder wand controleren.
Als de scooter uitvalt als er geen lucht binnenkomt dan kan er inderdaad niet echt valse lucht zijn. Maar de scooter zou ook moeten uitvallen als je de luchtschroef helemaal dicht draait. Misschien de carburateur stuk? Als bovenstaand allemaal uitgesloten is denk ik toch aan valse lucht; keerringen o.i.d.
Zuiger en de veren zijn paar maandjes terug vervangen.

Ik heb met remreiniger spruitstuk tot luchtfilter ingespoten en geen verhoging in toeren, ik gebruik ook slangenklemmen.

Als de keerringen lek zijn, dan lekt hij toch olie in de carter, als ik de carterkap eraf haal is het zo droog als maar kan.

Carb. is schoongemaakt maar heb je ook de stationairsproeier schoon gemaakt en daadwerkelijk gecontroleerd of deze ook licht doorlaat?

Stationairsproeier, uhm, bedoel je de stationairschroef? Althans, zo noem ik het, kan inderdaad zijn dat het anders heet. Deze heb ik losgehaald en paar keer remreiniger overheen gedaan en gedroogd. Ik wist niet dat deze ook licht moest doorlaten? Enige waarvan ik weet dat het licht doorlaat is de gewone sproeier binnen de carb, deze liet wel gewoon licht door.

Ik zit er zelf aan te denken om misschien het elektrisch circuit na te lopen op goede waardes, aangezien mijn dimlicht dus ook knippert. Nu heb ik wel het elektrisch schema gevonden van de Ludix, maar ik heb geen flauw benul hoe ik dit moet lezen en welke waardes elk elektrisch component moet hebben. Noch snap ik hoe zo'n multimeter werkt. Dit was dan ook een taakje waar ik zoveel mogelijk van weg wilde blijven aangezien ik er dus 0 verstand van heb maar ik ben bang dat het toch maar moet.
 
Een carburateur heeft op zijn minst 2 sproeiers, één hoofdsproeier en ernaast één sproeier voor de stationaire loop.
Heb je ze beiden schoongemaakt en gecontroleerd?
Nee, alleen de sproeier die je met maten hebt voor volgas.

Dan zal ik dat eens even doen.

Maar in jouw ogen is het dus meer een brandstoftoevoer probleem dan een elektrisch probleem?
 
Lijkt mij wel.
De stationairsproeier heeft een heeeeeeel fijn gaatje dat snel verstopt zit.
Als je gas los laat zorgt de gasnaald ervoor dat de hoofdsproeier afgesloten wordt en de scooter krijgt dan alleen zijn brandstof via de stationair sproeier.
Is deze verstopt zit krijgt het blokje geen brandstof en valt uit, dit compenseer jij door de gashendel open te draaien zodat het blokje via de hoofdsproeier zijn "voeding" krijgt.
 
Morgen maar eens even wat remreiniger kopen bij het tankstation, kan ik gelijk de carb schoonmaken.

Ik zat trouwens na te denken over wat jij zei
Lijkt mij wel.
De stationairsproeier heeft een heeeeeeel fijn gaatje dat snel verstopt zit.
Als je gas los laat zorgt de gasnaald ervoor dat de hoofdsproeier afgesloten wordt en de scooter krijgt dan alleen zijn brandstof via de stationair sproeier.
Is deze verstopt zit krijgt het blokje geen brandstof en valt uit, dit compenseer jij door de gashendel open te draaien zodat het blokje via de hoofdsproeier zijn "voeding" krijgt.
Ik zat trouwens na te denken over wat jij zei, maar de scooter geeft vanuit zichzelf al gas zonder dat ik zelf gas geef. Dus de gasnaald doet toch eigenlijk niks dan?

Verder had ik ook even de accu doorgemeten mbt mijn andere twee problemen en ik kreeg de volgende waardes:

Wanneer de scooter uit staat: 12.8V
Tijdens het elektrisch starten, wat al niet werkt: 12.35V, wat vervolgens langzaam daalt met 0.1V
Stationair draaien: Kan ik niet meten, of hij gaat vol gas uit zichzelf, of hij kickt niet aan. Na een paar keer gestart te hebben en uit zichzelf gas te geven kickt hij sowieso niet meer aan. Verzopen? Zit een sproeier 50, 52 of 54 in uit mijn hoofd(volgens mij 50), dus dat kan niet toch?
Gas geven(wat hij al uit zichzelf doet): 14.4V

Volgens mij zijn dit wel normale waarden toch? Kan ik hieruit concluderen dat er geen problemen zijn in het laadcircuit en dat:

1. Het lampje dimlicht is doorgebrand?
2. De elektrische start prima werkt, en dat het dus mis gaat bij de startmotor/bendix?
3. Het probleem van uit zichzelf rijden/uitvallen puur een afstelprobleem is?
 
Ik zat trouwens na te denken over wat jij zei, maar de scooter geeft vanuit zichzelf al gas zonder dat ik zelf gas geef. Dus de gasnaald doet toch eigenlijk niks dan?
Weer een lijk uit de kast.
Hier heb je in je initiële post niks van gezegd, sterker nog je beweert:

Door middel van vol gas kan hij aan blijven maar dit is wel een beetje moeilijk bij een stoplicht.

Je kunt in ieder geval concluderen dat je spanningsregelaar goed werkt als ik de waardes zo zie.
 
Weer een lijk uit de kast.
Hier heb je in je initiële post niks van gezegd, sterker nog je beweert:



Je kunt in ieder geval concluderen dat je spanningsregelaar goed werkt als ik de waardes zo zie.
Sorry voor de verwarring.

Ik zal het even duidelijker schetsen:

Scooter geeft uit zichzelf gas en maakt hele hoge toeren.
*Scooter uitgezet en stationair schroef een half slagje open*
Scooter geeft uit zichzelf gas maar valt vervolgens uit.
*Scooter uitgezet en stationair schroef nog een half slagje verder open*
Scooter start niet meer.

Dit gebeurt trouwens ook als ik de scooter aan laat dus vandaar dat ik hem nu telkens uitzet om brandstof te besparen.

Het rare is dat als ik de stationairschroef vervolgens een hele slag dichtdraai, zodat hij weer op zijn 'originele' positie stond zoals aan het begin van het verhaaltje hierboven, hij ook niet meer start. Ik kan dan draaien wat ik maar wil maar starten doet hij niet meer, ook niet als ik hem helemaal indraai of helemaal uitdraai bij wijze van.

Daarom kan ik er totaal geen vinger op leggen, ik krijg niet de mogelijkheid om normaal die stationairschroef af te stellen voordat hij uitvalt.

Ik had ook een tijdje geëxperimenteerd met de luchtschroef en kwam tot de ontdekking dat als ik deze helemaal dichtdraaide, ik nogsteeds kon rijden op de scooter alsof er niks aan de hand was. Verder lijkt het ook alsof ik wat nats zie bij de luchtschroef, ik denk dan benzine?

Verder zit er ook geen 'vacuumslangetje' die twee poorten van de carb met elkaar verbindt zoals ik ze zie bij sommige Ludix'jes, andere hebben ze dan weer niet.
 
Scooter geeft uit zichzelf gas en maakt hele hoge toeren.
*Scooter uitgezet en stationair schroef een half slagje open*
Scooter geeft uit zichzelf gas maar valt vervolgens uit.
*Scooter uitgezet en stationair schroef nog een half slagje verder open*
Scooter start niet meer.
Valse lucht. Waarschijnlijk keerring. De valse lucht kan ook ergens anders vandaan komen
Hier een mooi en handig filmpje wat misschien wel kan zijn hoe jij het beschrijft:
In het filmpje start de scooter en hoor je hem hoog in te toeren schieten om vervolgens uit te vallen.

Scooter trekt geen valse lucht want als ik met mijn hand de luchtfilter afsluit valt hij gelijk gelijk uit.
Mijn scooter viel ook gewoon uit toen ik de luchtschroef dicht draaide toen de pakkingen rot waren en hij hier dus valse lucht trok.
Wel valt die in het verhaal/filmpje van de man uit na het lopen in hoge toeren maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Het feit dat hij nu helemaal niks meer doet meerdere oorzaken hebben. Bijv:
- Geen vonk of benzine
- Cilinder te warm geworden door een te arm mengsel (door de valse lucht).
- De valse lucht word alleen maar meer en meer en waarschijnlijk is dat nu zo veel dat de benzine in het mengsel zo arm is dat het blokje er niets mee kan.

Daarom kan ik er totaal geen vinger op leggen, ik krijg niet de mogelijkheid om normaal die stationairschroef af te stellen voordat hij uitvalt.
Niet zo gek eigenlijk. Een carburateur afstellen terwijl er valse lucht is, is gewoon dweilen met de kraan open.
 
Last edited:
Valse lucht. Waarschijnlijk keerring. De valse lucht kan ook ergens anders vandaan komen
Hier een mooi en handig filmpje wat misschien wel kan zijn hoe jij het beschrijft:
In het filmpje start de scooter en hoor je hem hoog in te toeren schieten om vervolgens uit te vallen.


Mijn scooter viel ook gewoon uit toen ik de luchtschroef dicht draaide toen de pakkingen rot waren en hij hier dus valse lucht trok.
Wel valt die in het verhaal/filmpje van de man uit na het lopen in hoge toeren maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Het feit dat hij nu helemaal niks meer doet meerdere oorzaken hebben. Bijv:
- Geen vonk of benzine
- Cilinder te warm geworden door een te arm mengsel (door de valse lucht).
- De valse lucht word alleen maar meer en meer en waarschijnlijk is dat nu zo veel dat de benzine in het mengsel zo arm is dat het blokje er niets mee kan.


Niet zo gek eigenlijk. Een carburateur afstellen terwijl er valse lucht is, is gewoon dweilen met de kraan open.


De problemen zijn inderdaad hetzelfde, niet helemaal, maar ik wil het zeker proberen om dat in ieder geval uit te sluiten. Ik heb ooit gelezen dat je dan olie zou moeten zien lekken in je carter achter je vario? Dan ga ik dit eens even controleren na hem een aantal keer gestart te hebben. Is er een mogelijkheid om dit ook op een andere manier te testen of bij de keerring aan de andere kant(Kant van de ontsteking)? Ik kon het niet echt 1/2/3 vinden hoe ik dit zou moeten testen, aan beide kanten. Of moet ik ze echt eruit halen om te kijken of ze nog goed zijn/waren?
 
Het moet eigenlijk wel valse lucht zijn.
Kan me niets anders bedenken.
Er zou inderdaad vloeistof het carter in kunnen lekken via de keerring maar dit hoeft volgensmij niet altijd.
Ik denk als je de vario verwijderd kan je daar al goed kijken of er iets mis is. Als ze tever erin, of eruit zitten o.i.d
Bij de ontsteking kant word dit volgensmij iets lastiger.

Zoals in de video in mijn vorige bericht gezegd word kunnen ze ook gewoon keihard zijn geworden o.i.d, net zoals olie slangetjes poreus worden.

Keeringen vervangen is best een ingewikkelde klus voor de leek dus mocht je er niet al te veel verstand van hebben dan kan je het beter uitbesteden bij een monteur.

Er zijn overigens best veel videos op youtube te vinden over hoe je ze kunt controleren en vervangen.
 
Het moet eigenlijk wel valse lucht zijn.
Kan me niets anders bedenken.
Er zou inderdaad vloeistof het carter in kunnen lekken via de keerring maar dit hoeft volgensmij niet altijd.
Ik denk als je de vario verwijderd kan je daar al goed kijken of er iets mis is. Als ze tever erin, of eruit zitten o.i.d
Bij de ontsteking kant word dit volgensmij iets lastiger.

Zoals in de video in mijn vorige bericht gezegd word kunnen ze ook gewoon keihard zijn geworden o.i.d, net zoals olie slangetjes poreus worden.

Keeringen vervangen is best een ingewikkelde klus voor de leek dus mocht je er niet al te veel verstand van hebben dan kan je het beter uitbesteden bij een monteur.

Er zijn overigens best veel videos op youtube te vinden over hoe je ze kunt controleren en vervangen.

Nou ik zal vanavond eens even kijken. Als het inderdaad de keerringen zijn dan geef ik het op en dan haal ik een andere scooter. Ik wil simpelweg niet nog veel meer geld in deze scooter steken zonder resultaat, als hij het nu even een paar maanden zou doen en daarna weer kut deed had ik er nog wel geld in gestopt.

Maar hij geeft non-stop problemen en onderhand heb ik er al rond de 400-500 euro in zitten (bijna alles is gewoon vernieuwd) en om dan nog een keer 100 euro bij te leggen ivm arbeidskosten om te hopen dat hij dan wel prima functioneert is me iets te gortig. Verder ben ik 2x naar een monteur geweest en die heeft me flink genaaid(bij elkaar goed aan 275 euro), over andere monteurs in de omgeving hoor ik ook niet veel soeps.
 
Back
Top