Ludix begrensd door vertanding?

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik een leuk snel blokje kan bouwen voor een snor Ludix om mee naar meetings te gaan, ik blijf voor dagelijks gebruik met mijn 34km/u blokje rijden. Maar ik hoor best wel vaak dat een Ludix niet harder kan als 80 aangezien hij dan wordt begrensd door de vertanding. Ongeacht of je er een Polini 70cc en 19mm carb, Yasuni terugloop+stage 6 koppeling, vario, v-snaar en luchtfilter allemaal tegelijk op gooit.

Nu zie ik dat Polini een vertanding heeft voor de Ludix met 11 extra tandjes. Zorgt die vertanding er dan echt voor dat een Ludix de 120 aan kan tikken?

Ik zie op YouTube Ludix’jes(buitenland) die harder gaan als 80, alleen wegens een andere taal begrijp ik de setup niet helemaal die ze laten zien.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat die video's zijn van een ludix blaster waar echt een goed blok onder hangt. Die bereikt makkelijk de 80+ als je hem ontgrenst en een ander uitlaatje onder gooit.
 
Oke dus het heeft er eigenlijk gewoon mee te maken dat Peugeot AC gewoon 80 als grens heeft en Peugeot LC harder kan?

De vertanding aanpassen heeft met de setup in mijn beginpost dan geen zin?
 
Ja en nee,
Ja je kan het veranderen je krijgt in theorie een hogere topsnelheid.
Maar dan moet je ook behoorlijk wat vermogen hebben on er te komen.

Ga je dan met mhr rep rijden en alles poorten flowen en netjes maken heeft het nut.
Ben zelf niet bekend met de hori blokjes van peug.

Als er andete hori blokjes pas te maken zijn en je wilt echt hard gaan en wat geld en tijd er instoppen zou ik een Mina blokje pakken of soortgelijk blok
 
Oke dus het heeft er eigenlijk gewoon mee te maken dat Peugeot AC gewoon 80 als grens heeft en Peugeot LC harder kan?

De vertanding aanpassen heeft met de setup in mijn beginpost dan geen zin?
80 op de teller is best hard voor een standaard setup luchtgekoeld.

Vertikaal gaat op zicht niet harder dan 70 / 75km op de teller.


Vertanding pas je pas aan als je al met je setup rijd, maar aan het eind van je top veel overtoeren begint te draaien en niks meer aan snelheid erbij krijgt.
 
Bedankt @eurokit !

Nu kwam ik onderstaande setup tegen op Youtube:
- 70cc Top Performance cilinder-kit
- Doppler Endurance krukas
- 19mm Polini CP carburateur
- Polini Team 3 terugloop-uitlaat
- Artek K1 membraan

Kijken vanaf 3:25:

Toch zie ik met het beperkte Frans wat ik kan in de reacties van mensen met dezelfde setup die dus wederom niet boven de 80 uitkomen. Waar heeft dit toch mee te maken? Als het niet de vertanding is blijven er nog maar een paar dingen over:

1. Vario/Koppeling/V-snaar?
2. Andere CDI?
3. Racevonkjes? :p

Maar alle drie zijn volgens mij niet de oorzaak. 1 is vooral voor de optrek voor zover ik weet? De uploader geeft ook aan dat hij bijna alles standaard heeft in zijn carter. Verder heb ik gehoord dat een Ludix niet is begrensd op de CDI? Al kan je wel Stage 6 CDI's etc aanschaffen.
 
Bedankt @eurokit !

Nu kwam ik onderstaande setup tegen op Youtube:
- 70cc Top Performance cilinder-kit
- Doppler Endurance krukas
- 19mm Polini CP carburateur
- Polini Team 3 terugloop-uitlaat
- Artek K1 membraan

Kijken vanaf 3:25:

Toch zie ik met het beperkte Frans wat ik kan in de reacties van mensen met dezelfde setup die dus wederom niet boven de 80 uitkomen. Waar heeft dit toch mee te maken? Als het niet de vertanding is blijven er nog maar een paar dingen over:

1. Vario/Koppeling/V-snaar?
2. Andere CDI?
3. Racevonkjes? :p

Maar alle drie zijn volgens mij niet de oorzaak. 1 is vooral voor de optrek voor zover ik weet? De uploader geeft ook aan dat hij bijna alles standaard heeft in zijn carter. Verder heb ik gehoord dat een Ludix niet is begrensd op de CDI? Al kan je wel Stage 6 CDI's etc aanschaffen.
Ik ging door een naraku vario wel iets harder, trok daarmee ook zeker sneller op. Alleen op 70cc overigens
 
Hij zegt dat die 100 - 110 gaat. (neem aan teller snelheid)

Kan moeilijk verder zien of ze in frankrijk standaard langere vertanding gebruiken.. Want de scooters die in USA worden geleverd kunnen ook wel eens afwijken van wat er in de EU word geleverd met de uitzondering op frankrijk.. Ik heb hem wel even de vraag gesteld of dat hij een andere vertanding erin heeft gezet.

Een top performance 70cc is natuurlijk ook wat sneller getimed dan een standaard fabrieks cilinder. En dan die 19mm helpt dan ook wel goed mee om de boel goed naar top snelheden te krijgen. Plus een goede uitlaat combinatie i.c.m de cilinder.

Blijkbaar heeft de eigenaar toch enige tijd en best in gestoken om de boel zeer goed weten af te stellen.

Je zou het probleem ook bij de CDI kunnen zoeken, ik heb verder weinig ervaring met peugeot horizontaal (wel met vertikaal) maar een hoop dingen zitten van dat blok ook op horizontaal.. Je moet ook niet vergeten dat een horizontaal peugeot blok zoveer meer beter is dan het vertikaal blok. Kan best zijn dat de ECU standaard gewoon dik begrensd op snelheden boven de 80 op teller.

Goede 2t olie wilt ook wel helpen.. Je moet eens de scoosynth van kroonolie gebruiken, dan vliegt dat ding als boter.

Je moet overigens ook niet vergeten dat die jongen van Youtube in frankrijk woont.. En hij dus vaker op dit soort wegen rijd waar die veel sneller rijden (geen idee of dit daar toegestaan is, kan ook gedocht worden.)
 
Last edited:
Ik wil ook zijn setup overnemen mocht ik gegarandeerd ongeveer dezelfde snelheden kunnen krijgen.

Ik bezuinig gelukkig niet op 2t olie, altijd Kroon-Olie gebruikt.

Ik heb gekeken naar de vertandingen en de Polini vertanding heeft 11 tanden meer(16/44) dan de originele (13/33). Ik weet niet of dat groot verschil brengt? Een Malossi vertanding is (13/35).

Op scooter-system.fr zag ik reacties dat een CDI niet te ontgrenzen valt op een Ludix.

Dus dan kunnen we concluderen dat of de setup gewoon 110 zou moeten kunnen halen, of dat de vertanding een grote rol speelt?
 
Ja een AC heeft bijna altijd een kortere vertanding dan een LC. Dus hij heeft bijna zeker een langere vertanding.

En ja het is een aanzienlijk verschil.
 
Ja een AC heeft bijna altijd een kortere vertanding dan een LC. Dus hij heeft bijna zeker een langere vertanding.

En ja het is een aanzienlijk verschil.
Aan de andere kant, hij heeft geen LC Ludix, de Ludix Blaster is de enige die LC is, die hebben ook een koelvloeistof-meter op de teller. Deze persoon heeft dat niet, tenzij hij er zelf een LC blokje onder heeft zitten maar dat lijkt me sterk.
 
Aan de andere kant, hij heeft geen LC Ludix, de Ludix Blaster is de enige die LC is, die hebben ook een koelvloeistof-meter op de teller. Deze persoon heeft dat niet, tenzij hij er zelf een LC blokje onder heeft zitten maar dat lijkt me sterk.
Ik weet niet welke video je bedoelt, maar bij de eerste video die ik tegenkom staat in de beschrijving dat hij we een lc heeft.
 
Nu kwam ik deze ook tegen,

Op het einde staat zijn setup en volgens mij staat er bij dat hij achter een 12 inch band heeft, maar voor nog steeds 10 inch, Misschien dat je hierdoor ook een stukje harder gaat?
 
Aan de andere kant, hij heeft geen LC Ludix, de Ludix Blaster is de enige die LC is, die hebben ook een koelvloeistof-meter op de teller. Deze persoon heeft dat niet, tenzij hij er zelf een LC blokje onder heeft zitten maar dat lijkt me sterk.
Of complete vertanding gewisseld van een LC blok.


Ik heb straks onder mijn peugeot horizontaal blok een DD blok eronder zitten met een AC cilinder. Dit doe ik overigens omdat ik de remschijf achter een beter werkend systeem vind dan het SD remblok systeem.(en carter wat ik nieuw hebt kunnen kopen was voor DD een heel stuk goedkoper dan een SD carter). Want je moet niet vergeten dat bij SD de remblokken slijten, maar de remtrommel eigenlijk ook.. Nou gaat het niet om 5mm werk of zo.. Maar denk wel dat zo`n trommel naar jaren zeker wel richting 1 mm slijtage kan krijgen in de trommel..

Bij remschijf achter slijt alleen de remschijf en de blokken.. En die remschijf kan je van IGM gewoon voor 20 euro kopen wat veel goedkoper is dan een nieuwe velg.

Ik maak mijn blok wel LC compatible, maar ga met AC rijden omdat er voor AC veel meer cilinders voor te krijgen zijn en het is ook gewoon veel goedkoper. Want je hebt de extra LC onderdelen niet nodig.. Maar zorg wel dat ik tegen die tijd die spullen wel hebt liggen Mocht ik er LC van willen maken.
 
Last edited:
Nu kwam ik deze ook tegen,

Op het einde staat zijn setup en volgens mij staat er bij dat hij achter een 12 inch band heeft, maar voor nog steeds 10 inch, Misschien dat je hierdoor ook een stukje harder gaat?

Je kan de koelslangen zo zien zitten bij de ontsteking. En ook de radiator voor. Het is dus een blaster
 
Bedankt @eurokit !

Nu kwam ik onderstaande setup tegen op Youtube:
- 70cc Top Performance cilinder-kit
- Doppler Endurance krukas
- 19mm Polini CP carburateur
- Polini Team 3 terugloop-uitlaat
- Artek K1 membraan

Kijken vanaf 3:25:

Toch zie ik met het beperkte Frans wat ik kan in de reacties van mensen met dezelfde setup die dus wederom niet boven de 80 uitkomen. Waar heeft dit toch mee te maken? Als het niet de vertanding is blijven er nog maar een paar dingen over:

1. Vario/Koppeling/V-snaar?
2. Andere CDI?
3. Racevonkjes? :p

Maar alle drie zijn volgens mij niet de oorzaak. 1 is vooral voor de optrek voor zover ik weet? De uploader geeft ook aan dat hij bijna alles standaard heeft in zijn carter. Verder heb ik gehoord dat een Ludix niet is begrensd op de CDI? Al kan je wel Stage 6 CDI's etc aanschaffen.
Het gaat om deze video met setup @Choempie @DaytonB.

@eurokit Ik twijfel zelf ook over DD, het ziet er denk ik minder mooi uit bij een Ludix, ik dien dan ook nog een gat te maken voor de remvloeistof in mijn stuurkap.
 
Back
Top