Ludix 70cc project

Ik zit wel nog een beetje met de vertanding.

Je hebt de keuze tussen Malossi primair 13/35 of Polini secundair 16/44.

Nu heb je wel die RF-formule. Maar ik kan nergens vinden wat een Ludix snorvertanding is qua maat, zodat ik dat kan gebruiken in mijn berekening. Nu zie ik dat de meeste gaan voor Polini secundair, maar 9/10 Ludix'jes die dat doen hebben er een bromvertanding in zitten.

Iemand die raad weet?
 
Eruit halen en tellen.. Bevalt je de snor vertanding niet kan je een setje van een brom erin zetten. (mix match met de racing vertanding)

Of je die primaire set wilt of de secundaire ligt aan wat de huidige vertanding nou is (als je de snor set omwisselt met een brom set.)

En dan ligt het er maar net aan of je ietsie sneller wilt maar koppel nog minimaal behouden blijft.. Of je echt voor top speed gaat, maar koppel er amper is.

(zou zelf voor het setje gaat waar je koppel nog behouden blijft.. Want waar wil je uberhaup vol op top rijden. (en je moet maar geluk hebben of je cilinder dit wel gaat trekken, anders rijd het als een natte krant.) (trekt dan wrs ook slechter op)
En misschien is de MHR rep cilinder een vrij standaard ding en dan kan je beter vermogen in ietsie hogere top hebben waar het koppel minimaal lager is.

Je moet eerst een berekening doen om er achter te komen wat je RF is. Stel dat deze nou RF 12 is.. Dan wil je denk ik zo min mogelijk schuiven naar een lager getal.. Stel deze ene set doet RF 10 en de andere RF 9.. Dan zou ik persoonlijk voor de 10 gaan.
 
Ik heb eindelijk de vertandingen kunnen bekijken.

Mijn Ludix heeft de volgende maten originele vertandingen:

Primair: 12/43
Secundair: 12/47

Nu heb je het volgende qua tuning:

Malossi primair: 13/35
Polini secundair: 16/44
———————————
De verschillende RF’s:

Origineel: 14,03

Malossi primair, origineel secundair: 10,544

Origineel primair, Polini secundair: 9,854

Malossi primair, Polini secundair: 7,403
—————————
Wat zouden jullie aanraden? Ik zie dat vooral veel gebruik wordt gemaakt van ori primair met Polini secundair, maar dat kan ook simpelweg een kwestie zijn van elkaar volgen.

Wat ik wel heb gehoord is dat Malossi primair, Polini secundair voor geen meter werkt, een bepaald iets was te groot of te klein om het goed te laten lopen. Sorry maar ben echt niet thuis in de vertandingen.

Vertanding is dus voor de setup die hierboven staat beschreven.
 
Last edited:
14 is wel erg kort. Neem aan dat deze van een snor afkomt? Bij een brom zit je eerder rond de 12.

Misschien eens een brom vertanding bestuderen? 9 en 7 zou ik persoonlijk niet doen.. Dan heb je de kans dat je heel erg lastig mee weg komt.. Maar wel naar een hogere top toe kan.. Maar ga je te laag in RF dan heb je ook de kans dat de cilinder niet genoeg vermogen zal leveren en zal de top ook in kakken. Zou zelf rond de 11 a 12 gaan zitten.

Is dat echt de enigste vertanding setjes voor peugeot horizontaal.. Waarschijnlijk passen die van vertikaal ook wel.. Althans origineel past zowel in horizontaal als vertikaal.. Met uitzondering dat de oudere uitgaande wielassen dunner kunnen zijn en de nieuwere dikker (die dikkere zit ook in horizontaal.

Kom niet op 14 uit maar op 13,65.

Anders eens alleen die malossi primair erin zetten en uit proberen.. Voel je meteen of het lekker of niet lekker rijd.

Koppel zal denk ik wel wel minder zijn, maar je zou dan ws wel 10km hogere top hebben.
 
Last edited:
14 is wel erg kort. Neem aan dat deze van een snor afkomt? Bij een brom zit je eerder rond de 12.

Misschien eens een brom vertanding bestuderen? 9 en 7 zou ik persoonlijk niet doen.. Dan heb je de kans dat je heel erg lastig mee weg komt.. Maar wel naar een hogere top toe kan.. Maar ga je te laag in RF dan heb je ook de kans dat de cilinder niet genoeg vermogen zal leveren en zal de top ook in kakken. Zou zelf rond de 11 a 12 gaan zitten.

Is dat echt de enigste vertanding setjes voor peugeot horizontaal.. Waarschijnlijk passen die van vertikaal ook wel.. Althans origineel past zowel in horizontaal als vertikaal.. Met uitzondering dat de oudere uitgaande wielassen dunner kunnen zijn en de nieuwere dikker (die dikkere zit ook in horizontaal.

Kom niet op 14 uit maar op 13,65.

Anders eens alleen die malossi primair erin zetten en uit proberen.. Voel je meteen of het lekker of niet lekker rijd.

Koppel zal denk ik wel wel minder zijn, maar je zou dan ws wel 10km hogere top hebben.
Het is inderdaad een snor vertanding wat er nu in zit.

Ik zag ook van Rito een primair 15/33, maar dan valt je RF nog lager uit(8,6 icm originele secundaire vertanding). Het probleem wat ik nu ook een beetje heb is dat ik niet eens de originele vertanding kan vinden op internet. Althans, bij het zoeken op de primair 12/43 kreeg ik ‘tussen as tandwiel Peugeot’. Is dat een synoniem voor primaire vertanding? 12/47 zie ik echt nergens.

Het is denk ik wel raadzaam dat ik allebei de vertandingen vervang ipv 1 van de 2? Ik heb gehoord dat 1 oude vertanding met 1 nieuwe vertanding totaal niet lekker loopt.

Wat ik zeker weet is dat met de Polini secundair de scooter alsnog erg goed optrekt, het zal niet zo zijn dat de koppel hiervan opeens weg is. Er zit alleen weinig verschil in de RF van Polini secundair of van Malossi primair. Als ik het goed begrijp zou die van Malossi iets beter moeten optrekken dan die van Polini en zou Polini iets hogere top moeten hebben?

Edit: Ik snap niet wat je bedoelt met 'oudere' en 'nieuwere' als het gaat om Peugeot Verticaal.

Ik denk dat de combi van Malossi primair en Polini secundair dan dus teveel is voor de cilinder.
 
Last edited:
47 is het aantal tanden van de achter uitgaande as waar je wiel aan vast zit.
die 12 is het kleine tandwiel van het middenasje.
43 is het grote tandwiel van het midden asje.

De andere 12 is van de ingaande as waar de koppeling en poelie erop zit.

Voor een bloed snelle cilinder kan je misschien nog wel wat langer met de vertanding. Maar een MHR replica schijnt vrij tam te zijn..
 
Ik ga het eerst eens even proberen met de Polini secundair. Even kijken of dat wat oplost. Ook handiger voor als ik hem naar motor kan keuren, vliegt ie minder snel de lucht in bij het testen.
 
Is de primaire of secundaire vertanding schuin? Dan zou je kunnen overwegen die te vervangen.
Wat voor maat velg/band gebruik je?
Je vervangt altijd een tandwielpaar, dat heeft verder geen impact op het andere tandwielpaar.
 
Is de primaire of secundaire vertanding schuin? Dan zou je kunnen overwegen die te vervangen.
Wat voor maat velg/band gebruik je?
Je vervangt altijd een tandwielpaar, dat heeft verder geen impact op het andere tandwielpaar.


Primair is altijd schuin.(als het origineel is tenminste). Maar aan een rechte vertanding heb je niks aan op de openbare weg.. Ga je alleen maar ergeren aan die lawaai die het extra maakt. Op een circuit is natuurlijk een andere situatie.

Zou zelf een berekening maken en zien waar je wilt uitkomen met de nieuwe set.. En dan gewoon een van de setjes vervangen.
Post automatically merged:

Ik ga het eerst eens even proberen met de Polini secundair. Even kijken of dat wat oplost. Ook handiger voor als ik hem naar motor kan keuren, vliegt ie minder snel de lucht in bij het testen.
Als je een motor wilt, zijn er wel veel betere alternatieven dan een omgebouwd 49cc peugeot scootertje. Zou me met zoiets niet op de snelweg willen begeven..
 
Is de primaire of secundaire vertanding schuin? Dan zou je kunnen overwegen die te vervangen.
Wat voor maat velg/band gebruik je?
Je vervangt altijd een tandwielpaar, dat heeft verder geen impact op het andere tandwielpaar.
Ik maak gebruik van 14” wielen, best wel groot en dun. Die wil ik ook zo houden, evt dat je met met 10”-12” harder kan maar die maat banden wil ik niet.

Als ik het nou goed begrijp hoef ik dus maar 1 vertanding aan te passen, en de andere, ondanks dat ie 15 jaar oud is, kan ik gewoon laten zitten? Ik had begrepen dat als je 1 vertanding vervangt, je ook gelijk de andere vertanding moet vernieuwen, aangezien het wel twee vertandingen moeten zijn in dezelfde conditie. Een vertanding van 10 jaar oud zou voor geen meter werken met een andere vertanding die in nieuwstaat is bijvoorbeeld, althans dat heb ik me laten vertellen.

Primair is altijd schuin.(als het origineel is tenminste). Maar aan een rechte vertanding heb je niks aan op de openbare weg.. Ga je alleen maar ergeren aan die lawaai die het extra maakt. Op een circuit is natuurlijk een andere situatie.

Zou zelf een berekening maken en zien waar je wilt uitkomen met de nieuwe set.. En dan gewoon een van de setjes vervangen.
Post automatically merged:


Als je een motor wilt, zijn er wel veel betere alternatieven dan een omgebouwd 49cc peugeot scootertje. Zou me met zoiets niet op de snelweg willen begeven..
Ik zou er ook niet mee op de snelweg willen. Neemt niet weg dat ik dan gewoon lekker kan genieten van mijn opgevoerde scooter zonder stress. Hij zal voornamelijk regionaal gebruikt worden en N-wegen zijn de snelste wegen wat dit beestje gaat zien.

Je wordt op een snelweg met een Runner/Skipper al bijna weggeblazen, een Ludix maakt het rijden dan niet makkelijker. Maargoed, zoals ik al zei, het gaat meer om de comfort binnen de stad/dorp (Ede). Een volwaardige motor komt over een paar jaar wel.
 
Zou iemand deze vraag nog kunnen beantwoorden van bovenstaande post:

Als ik het nou goed begrijp hoef ik dus maar 1 vertanding aan te passen, en de andere, ondanks dat ie 16k km oud is, kan ik gewoon laten zitten? Ik had begrepen dat als je 1 vertanding vervangt, je ook gelijk de andere vertanding moet vernieuwen, aangezien het wel twee vertandingen moeten zijn in dezelfde conditie. Een vertanding van 10 jaar oud zou voor geen meter werken met een andere vertanding die in nieuwstaat is bijvoorbeeld, althans dat heb ik me laten vertellen.

Ik wil eigenlijk alleen mijn secundaire vertanding aanpassen met eentje van Polini, alleen het werd sterk aangeraden om dan mijn primaire vertanding ook te vernieuwen. Nu zijn Peugeot vertandingen rete duur (130-160€), maar als het moet, dan moet het maar he.


Hier nog wat extra uitkomsten na berekeningen van de RF, voor als iemand ooit een bepaalde match van vertandingen zoekt:

Primair:
- Origineel -> 12/43
- Malossi -> 13/35
- Rito -> 15/33

Secundair:
- Origineel 25 -> 12/47
- Origineel 45 -> 12/45
- Polini -> 16/44

25km/u originele vertanding: 14,03

45 km/u originele vertanding: 13,44

Malossi primair + origineel 25 secundair: 10,54

Malossi primair + origineel 45 secundair: 10,1

Origineel primair + Polini secundair: 9,85

Rito primair + origineel 25 secundair: 8,62

Rito primair + origineel 45 secundair: 8,25

Malossi primair + Polini secundair: 7,4

Rito primair + Polini secundair: 6,1
 
Last edited:
Als ik het nou goed begrijp hoef ik dus maar 1 vertanding aan te passen, en de andere, ondanks dat ie 16k km oud is, kan ik gewoon laten zitten? Ik had begrepen dat als je 1 vertanding vervangt, je ook gelijk de andere vertanding moet vernieuwen, aangezien het wel twee vertandingen moeten zijn in dezelfde conditie. Een vertanding van 10 jaar oud zou voor geen meter werken met een andere vertanding die in nieuwstaat is bijvoorbeeld, althans dat heb ik me laten vertellen.
Waarom denk je dat dit zou moeten?
 
Waarom denk je dat dit zou moeten?
Ik heb zelf echt geen idee waarom het wel zou moeten. Mijn vriend zei dat toen bij hem alleen 1 van de twee werd vernieuwd, de vernieuwde vertanding aan gorten is gedraaid. Toen hij zijn oude vertanding weer terug had geplaatst, werkte het weer goed. Toen hij vervolgens beide vertandingen had vervangen, werkte het nieuwe setje ook prima. Het kan ook toevallig een montagefout zijn geweest in mijn ogen, ik weet het niet.

Ik denk dat hij bedoelt dat de twee vertandingen die nu erin zitten op elkaar ‘ingesleten’ zijn als het ware. Klinkt in mijn oren ook wel logisch, maar ik zie niet echt in waarom het toch niet zou kunnen.

Maar het zou dus geen kwaad kunnen als ik er nu 1 nieuwe in plaats ipv allebei?
 
Ik heb zelf echt geen idee waarom het wel zou moeten. Mijn vriend zei dat toen bij hem alleen 1 van de twee werd vernieuwd, de vernieuwde vertanding aan gorten is gedraaid. Toen hij zijn oude vertanding weer terug had geplaatst, werkte het weer goed. Toen hij vervolgens beide vertandingen had vervangen, werkte het nieuwe setje ook prima. Het kan ook toevallig een montagefout zijn geweest in mijn ogen, ik weet het niet.

Ik denk dat hij bedoelt dat de twee vertandingen die nu erin zitten op elkaar ‘ingesleten’ zijn als het ware. Klinkt in mijn oren ook wel logisch, maar ik zie niet echt in waarom het toch niet zou kunnen.

Maar het zou dus geen kwaad kunnen als ik er nu 1 nieuwe in plaats ipv allebei?
Ik heb zelf even niks binnen handbereik liggen, dus geen eigen foto helaas, maar check deze pagina even https://scooterafstellen.nl/howto-tekst/vertanding-vervangen/
Primaire vertanding is ingaande as (die waar je koppelingshuis aan vastzit) + grote tandwiel van de tussenas.
Secundaire vertanding is kleine tandwiel + tandwiel uitgaande/achteras.
(ik neem even aan dat het voor Peugeot horizontaal ook +- zo in elkaar steekt).

Ingaande as staat dus volledig los van de secundaire vertanding. Het grote tandwiel van de primaire vertanding zit op dezelfde as geperst als het kleine tandwiel van de secundaire vertanding. Mits er niks kapot is draaien die dus altijd tegelijk rond en is er niks dat ten opzichte van elkaar kan slijten.
Afgezien van dat er echt iets goed kapot is (als in afgebroken tand van tandwiel heeft rondgedanst tussen je vertanding oid) of alles is heel er verroest ofzo zou ik geen scenario kunnen bedenken waarin er een reden zou zijn om beide vertandingen tegelijk te vervangen.

Hoop dat dit het een beetje verduidelijkt :)

Met betrekking tot de RF, hou er rekening mee dat je een 14" achterband hebt, je hebt dus effectief al een kortere RF dan een scooter met 13 of 12" velg (ervanuitgaand dat de buitendiameter van je band groter is, wat meestal zo is).
Zou goed zijn om te weten wat de brom vertanding voor RF heeft om te vergelijken, maar als referentie, ik zit op een RF van 10.4 voor m'n Stage6 Racing (44/13 primair * 43/14 secundair, beide recht). Da's dus voor een 13" velg (140/60-13 band).
 
Ik heb zelf echt geen idee waarom het wel zou moeten. Mijn vriend zei dat toen bij hem alleen 1 van de twee werd vernieuwd, de vernieuwde vertanding aan gorten is gedraaid. Toen hij zijn oude vertanding weer terug had geplaatst, werkte het weer goed. Toen hij vervolgens beide vertandingen had vervangen, werkte het nieuwe setje ook prima. Het kan ook toevallig een montagefout zijn geweest in mijn ogen, ik weet het niet.

Ik denk dat hij bedoelt dat de twee vertandingen die nu erin zitten op elkaar ‘ingesleten’ zijn als het ware. Klinkt in mijn oren ook wel logisch, maar ik zie niet echt in waarom het toch niet zou kunnen.

Maar het zou dus geen kwaad kunnen als ik er nu 1 nieuwe in plaats ipv allebei?
Oude vertanding kan gewoon met de nieuwe gebruikt worden.
Al is het wel aan te raden om je gebruikte na te kijken of er stukjes eruit zijn of niet.
In het geval van wel, zou ik zelf een andere zoeken. In het geval van niet gewoon monteren.
Kan zijn dat je een persbank nodig hebt om diverse delen met elkaar te verbinden.
 
Oude vertanding is vaak op elkaar ingesleten.
Dit kan een probleem opleveren, hoeft niet, kan wel.
De oude vertanding, welke je weer wilt gebruiken nakijken op afwijkingen en bij te grote mankementen mee vervangen.
 
Back
Top