Ludix 70cc project

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik heb toevallig een reserveblok liggen waar ik niks mee doe en het lijkt me leuk om deze helemaal op te voeren. Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik het maximale uit een 70cc Ludix AC blok kan persen maar ik weet niet helemaal of de onderdelen die ik voor ogen heb overkill zijn om deze maximale prestaties te behalen. Het zou zonde zijn als ik een onderdeel (bv. krukas) aanschaf voor €350 terwijl een krukas van €180 dezelfde prestaties zou leveren. Misschien dat iemand hier meer informatie hierover kan geven?

Het enige wat ik niet ga doen is carters aanpassen, voor de rest kan alles aangepast worden. Verder wil ik geen compensatie, als die extra €50 ietsjes meer prestatie levert gaat daar mijn voorkeur naar uit. Maar als die €50 extra exact dezelfde prestaties levert, is het natuurlijk logisch dat ik voor de goedkopere ga. Ik ben ook maar een student. :p

Wat ik voor ogen heb:
- Krukas: Malossi MHR RHQ -> €340
- Cilinder: Malossi MHR Replica 70cc aluminium -> €250
- Uitlaat: Stage 6 R1200 -> €340
- Carburateur: Dell'Orto PHBG DS 21mm -> €85
- Membraan: Doppler Fiberglass -> €45
- Luchtfilter: Stage 6 -> €40
- Vario: Polini Hi-Speed kit -> €60
- Koppeling: Malossi Clutch Fly -> €85
- Secundaire vertanding: Polini 16/44 -> €75

Ik vraag me af of ik ook een andere ontsteking zou moeten nemen of niet.
 
Advertisement - register to remove this

Nog even lopen onderzoeken, R1200 gaat niet samen met de cilinder. R1200 wilt een hoogtoeriger dingetje zoals de Stage 6 Mk2. Ik ben zelf nu aan het kijken naar een Yasuni C10, Yasuni R en een Tecnigas Triops. C10 zou prijs/prestatie te overpriced zijn. Tecnigas Triops wordt gezien als een hele goede uitlaat. Zaak is om te kijken welke uitlaat gewoon ongeacht de prijs de meeste prestaties levert.

Ik lees verder ook steeds meer dat een andere vario niet echt veel verschil gaat maken. In ieder geval niet eentje van Polini. Malossi Multivar of Stage 6 Sport Pro werden nog aangeraden maar daar ga ik iets meer naar onderzoeken.

Ik weet niet precies hoe vertandingen werken. Heb nu toevallig de secundaire vertanding in het lijstje staan. Maar ik lees dat je ook de primaire vertanding van Malossi kan gebruiken om meer prestatie te krijgen. Zowel de primaire van Malossi als de secundaire van Polini gebruiken werkt daarentegen weer minder goed. Dus het is meer achterkomen welke van de twee beter is. Klopt het trouwens dat als ik de ene vertanding vervang, ik ook de andere moet vervangen aangezien er anders 1 nieuwe en 1 gebruikte vertanding nier soepel met elkaar draaien?

Zou iemand kunnen helpen met de vertanding en de vraag of ik een andere ontsteking moet nemen?


Heb nu het huidige lijstje bij elkaar:

- Krukas: Malossi MHR RHQ -> €340 OF Doppler Endurance -> €155
- Cilinder: Malossi MHR Replica 70cc aluminium -> €250
- Uitlaat: Yasuni C10 -> €260 OF Yasuni R -> €180 OF Tecnigas Triops -> €180
- Carburateur: Dell'Orto PHBG DS 21mm -> €85
- Membraan: Doppler Fiberglass -> €45
- Luchtfilter: Stage 6 -> €40
- Vario: Malossi Multivar -> €65 OF Stage 6 Sport Pro -> €80
- Koppeling: Malossi Clutch Fly -> €85
- Secundaire vertanding: Polini 16/44 -> €75
 
Last edited:
Nog even lopen onderzoeken, R1200 gaat niet samen met de cilinder. R1200 wilt een hoogtoeriger dingetje zoals de Stage 6 Mk2. Ik ben zelf nu aan het kijken naar een Yasuni C10, Yasuni R en een Tecnigas Triops. C10 zou prijs/prestatie te overpriced zijn. Tecnigas Triops wordt gezien als een hele goede uitlaat. Zaak is om te kijken welke uitlaat gewoon ongeacht de prijs de meeste prestaties levert.

Ik lees verder ook steeds meer dat een andere vario niet echt veel verschil gaat maken. In ieder geval niet eentje van Polini. Malossi Multivar of Stage 6 Sport Pro werden nog aangeraden maar daar ga ik iets meer naar onderzoeken.

Ik weet niet precies hoe vertandingen werken. Heb nu toevallig de secundaire vertanding in het lijstje staan. Maar ik lees dat je ook de primaire vertanding van Malossi kan gebruiken om meer prestatie te krijgen. Zowel de primaire van Malossi als de secundaire van Polini gebruiken werkt daarentegen weer minder goed. Dus het is meer achterkomen welke van de twee beter is. Klopt het trouwens dat als ik de ene vertanding vervang, ik ook de andere moet vervangen aangezien er anders 1 nieuwe en 1 gebruikte vertanding met elkaar draaien?

Zou iemand kunnen helpen met de vertanding en de vraag of ik een andere ontsteking moet nemen?


Heb nu het huidige lijstje bij elkaar:

- Krukas: Malossi MHR RHQ -> €340 OF Doppler Endurance -> €155
- Cilinder: Malossi MHR Replica 70cc aluminium -> €250
- Uitlaat: Yasuni C10 -> €260 OF Yasuni R -> €180 OF Tecnigas Triops -> €180
- Carburateur: Dell'Orto PHBG DS 21mm -> €85
- Membraan: Doppler Fiberglass -> €45
- Luchtfilter: Stage 6 -> €40
- Vario: Malossi Multivar -> €65 OF Stage 6 Sport Pro -> €80
- Koppeling: Malossi Clutch Fly -> €85
- Secundaire vertanding: Polini 16/44 -> €75
Ik merkte zelf wel veel verschil met een andere vario, Ik had een naraku vario en die doet het erg goed bij mij. Op 50cc was hij ruk en niet af te stellen maar op 70 is hij echt prima.
 
Ik merkte zelf wel veel verschil met een andere vario, Ik had een naraku vario en die doet het erg goed bij mij. Op 50cc was hij ruk en niet af te stellen maar op 70 is hij echt prima.
Heb je ook de originele vario geprobeerd op je 70? Hoe liep dat?
 
MHR krukas is zonder van het geld, tenzij je de krukas nodig hebt als er spraken is van een langere drijfstang. Maar bij standaard lengte is een goedkopere ook gewoon goed. Het is nou niet dat een MHR rep cilinder nou zo`n snelle cilinder is.
 
Leuk plan! Ludix is Peugeot horizontaal, toch?
Als je echt goed ervoor wilt gaan is die R1200 wel met afstand de beste uitlaat. Wordt alleen even zoeken naar een passende cilinder. MHR replica is meestal vrij bescheiden kwa performance, ik heb geen concrete ervaring met die cilinder op Peugeot horizontaal, maar verwacht niet dat ie daarop anders zou presteren dan op andere blokken.

Volgens mij is er verder niet echt veel voor Peugeot horizontaal te krijgen, toch? Beetje snel zoeken zie ik een Polini alu 70 en een Airsal T6 en misschien een Stage6? Ik zou de snelste optie kiezen die je kunt vinden. En misschien verstandig om een tuner op te zoeken om te kijken wat die kan betekeken. Als je een T6 mooi kunt laten aanpassen op die R1200 heb je voor niet al te veel geld wel mooie prestaties. (let wel T6 is niet de beste cilinder ooit, doe voorzichtig met de wand, maar kan best redelijke performance uitkomen).

Die Malossi krukas is zonde van je geld, gewoon lekker Doppler oid asje nemen. Kwa carb zou je ook nog naar de Polini CP kunnen kijken. Misschien dat die net iets goedkoper is?
En verder, de fly clutch is een pointless "upgrade", zou gewoon een goeie koppeling (Malossi delta, Polini 3G, S6) halen als die beschikbaar zijn voor je blok.
 
MHR krukas is zonder van het geld, tenzij je de krukas nodig hebt als er spraken is van een langere drijfstang. Maar bij standaard lengte is een goedkopere ook gewoon goed. Het is nou niet dat een MHR rep cilinder nou zo`n snelle cilinder is.
Had ondertussen ook vernomen inderdaad dat een MHR krukas echt voor grotere builds is dan wat je met Peugeot horizontaal kan bereiken. Ik ben meer aan het kijken nu naar de Doppler Endurance of de Polini For Race. De eerste zie ik op best wel wat builds gebruikt worden maar die van Polini gek genoeg niet. Denk dat dat ook wel wat zegt, prijsverschil is weinig tot niets.

Leuk plan! Ludix is Peugeot horizontaal, toch?
Als je echt goed ervoor wilt gaan is die R1200 wel met afstand de beste uitlaat. Wordt alleen even zoeken naar een passende cilinder. MHR replica is meestal vrij bescheiden kwa performance, ik heb geen concrete ervaring met die cilinder op Peugeot horizontaal, maar verwacht niet dat ie daarop anders zou presteren dan op andere blokken.

Volgens mij is er verder niet echt veel voor Peugeot horizontaal te krijgen, toch? Beetje snel zoeken zie ik een Polini alu 70 en een Airsal T6 en misschien een Stage6? Ik zou de snelste optie kiezen die je kunt vinden. En misschien verstandig om een tuner op te zoeken om te kijken wat die kan betekeken. Als je een T6 mooi kunt laten aanpassen op die R1200 heb je voor niet al te veel geld wel mooie prestaties. (let wel T6 is niet de beste cilinder ooit, doe voorzichtig met de wand, maar kan best redelijke performance uitkomen).

Die Malossi krukas is zonde van je geld, gewoon lekker Doppler oid asje nemen. Kwa carb zou je ook nog naar de Polini CP kunnen kijken. Misschien dat die net iets goedkoper is?
En verder, de fly clutch is een pointless "upgrade", zou gewoon een goeie koppeling (Malossi delta, Polini 3G, S6) halen als die beschikbaar zijn voor je blok.
Inderdaad Peugeot horizontaal ja! Ik zou er graag een R1200 op gooien, maar die past qua toerental niet bij de MHR. Is voor grotere cilinders.

Qua cilinders heb je het volgende (volgens Maxiscoot):
- Sport: Top Performance Trophy en Naraku
- Racing: Malossi MHR en Airsal T6

Dan heb je inderdaad nog Polini die andere aanbieders wel hebben. Stage 6 is er denk ik niet. Ik zie wel dat er een versie was voor een LC horizontaal blok, maar geen versie voor AC.

Ik hoor wel dat de MHR de beste prestaties levert op Peugeot horizontaal en dat je die ook nog eens kan bewerken. Nu wil ik dat bewerken niet vanaf het begin al doen. Ga denk ik een jaartje met de standaard build aan de slag en daar ook wheelies op proberen te leren voordat ik ga kijken of ik de cilinder kan aanpassen om er goed een R1200 op te zetten.

Polini CP (21mm-variant) is wel wat duurder dan die van Dellorto (PHBG DS 21). Is er een reden dat je die Polini benoemt? Gewoon specifiek het prijs-aspect of reageert die beter dan Dellorto?

Qua koppelingen zat ik zelf ondertussen te kijken naar Polini 3G inderdaad. Ik heb gelezen dat de koppeling van Stage 6 niet zo hele goede kwaliteit was voor de prijs. Iemand die raadde me aan om de originele koppeling te gebruiken met TNT 22% drukveer en oranje Stage 6 Torque Control trekveren.

Qua uitlaat is het echt nog even kijken. De ene prijst Tecnigas Triops aan met zijn Ludix build. De ander zegt dat Tecnigas Trek/Yasuni R weer beter is op zijn build en dat Triops waardeloos is. Dan heb je ook nog de Yasuni Carrera-10 waar je weinig over vindt, waarschijnlijk door de vergelijkbare prijs met R1200. Het verschil tussen de Yasuni C10 en de Yasuni R is dat de kamer van de R uit 5 'gelaste' delen bestaan en die van de C10 uit 7 'gelaste' delen. De C10 is daardoor een uitlaat die rechter is, waar dat goed voor is? Ik zou het niet weten.
Screenshot 2021-12-24 at 07.37.07.png

Qua build zit ik dus nu op het volgende:
- Krukas: Doppler Endurance OF Polini For Race
- Cilinder: Malossi MHR Replica 70cc aluminium
- Uitlaat: Yasuni C10 OF Yasuni R OF Tecnigas Triops OF Tecnigas Trek
- Carburateur: Dell'Orto PHBG DS 21mm
- Membraan: Doppler Fiberglass
- Luchtfilter: Stage 6
- Vario: Malossi Multivar OF Stage 6 Sport Pro
- Koppeling: Polini 3G OF Origineel met TNT 22% en oranje Stage 6 torque control trekveren
- Secundaire vertanding: Polini 16/44
 
Ben wel eens een fabrieks foutje tegen gekomen op een doppler krukas. Eigenlijk ook wel een heel dom foutje wat eigenlijk niet had mogen gebeuren.. Vandaar ik geen doppler persoonlijk zou kiezen. Iets met eind inspectie en kwaliteit voordat je het onderdeel aan een klant verkoopt.
De vraag is alleen hoeveel duurder is de polini krukas.. Want denk dat daar ook wel best een prijsje aanhangt, waarom de menige mensen hier niet voor kiezen.
 
Ben wel eens een fabrieks foutje tegen gekomen op een doppler krukas. Eigenlijk ook wel een heel dom foutje wat eigenlijk niet had mogen gebeuren.. Vandaar ik geen doppler persoonlijk zou kiezen. Iets met eind inspectie en kwaliteit voordat je het onderdeel aan een klant verkoopt.
De vraag is alleen hoeveel duurder is de polini krukas.. Want denk dat daar ook wel best een prijsje aanhangt, waarom de menige mensen hier niet voor kiezen.
Normaliter maar €10-40 verschil in Nederlands. Daarvoor zou ik niet eerder voor degene van Doppler gaan dan die van Polini als je inlevert op prestaties. Daarentegen zie ik voornamelijk setups met Doppler Endurance en niet tot weinig met Polini For Race. Ik denk dat het eigenlijk uitkomt op een kwestie van aanschaffen en zelf ondervinden bij de krukas.
 
Ik denk toch dat ik voor de Polini For Race krukas ga. Zoals je kan zien heeft die van Polini aan beide kanten twee extra gaten waar die van Doppler Endurance twee stukjes teflon bezit. Dit zou ervoor zorgen dat de krukaslagers meer gesmeerd zouden worden door de twee extra gaten. De naaldlager zou ook van betere kwaliteit zijn maar ik heb niet kunnen vinden waar die verbeterde kwaliteit zich in vertaalt qua performance/langer meegaan van producten.
. Screenshot 2021-12-25 at 12.25.52.pngScreenshot 2021-12-25 at 12.25.08.png (Foto's zijn van google geplukt, het zijn niet de juiste, meer ter demonstratie)

Ik denk dat ik de eerste lading van het setje ga bestellen. De Polini krukas met een MHR Replica en de secundaire Polini vertanding. Als ik meer vragen heb of advies wil, zal ik dat laten weten in dit topic.
 
De Polini cilinder (142.0154) en MHR Replica lijken redelijk gelijk aan elkaar kwa cilinder en allebei een zuiger met twee zuigerveren :( Geen fluitpoorten bij de Polini en ik neem aan dat de MHR Replica die wel heeft, net als bij alle andere blokken. Hoeft de tuner die niet zelf te maken, scheelt weer wat :) MHR Replica lijkt me dus goeie keuze.

Ik had geen specifieke reden voor die Polini CP. Dacht als die goedkoper is kan het een mooi alternatief zijn. Ik heb ze niet naast elkaar op de testbank gehad, dus geen idee welke beter is. Let er iig wel op dat je een PHBG haalt voor 2takt.

Wat betreft krukas, als de Polini as er zo uitziet als op de foto zou ik zeker de Doppler pakken. Die Polini as ziet er meer uit als een vervangings as.
En kwa smering maakt het echt niet uit, alle high-end assend zijn volledig rond/dich zoals de Doppler as.

Je zou kwa uitlaat voor de veilige keuze Yasuni R kunnen gaan. Ik heb geen idee hoe de nieuwe Yasuni uitlaten zich verhouden tot de oude bekenden. Ik gok dat de C10 ietsje hoogtoerig is? Dat ie zegmaar tussen Yasuni R en C16 in valt.
Als je het echt wilt weten wordt het zorgen dat je de uitlaten hebt en een middagje ermee op de testbank :)
 
@$aint
In de bijlage de twee krukassen. Ik zie toch dat de Polini For Race gevulde gaten heeft voor Peugeot horizontaal dan voor andere blokken.
 

Attachments

  • 98964576-333C-45BB-8539-70E9E50F4045.jpeg
    98964576-333C-45BB-8539-70E9E50F4045.jpeg
    35.5 KB · Views: 9
  • C662EEC9-EF1B-4245-8D8F-E1BBDD4284DB.jpeg
    C662EEC9-EF1B-4245-8D8F-E1BBDD4284DB.jpeg
    54.2 KB · Views: 9
Denk dat die volle wagen krukas niet echt veel doen op een peugeot blok..

Heb er wel eens wat op het vertikale blok gehad.

Positieve effect heb ik weinig van gevoeld. Maar merkte wel dat me benzine tank sneller leeg was.

Die onderste polini krukas veranderd het carter druk niet. Is opzicht hetzelfde als een peugeot vertikaal krukas.

De doppler as heeft wel slechtere afgewerkte kruk tappen aan beiden zijdes zoals je die ook bij goedkopere krukassen van 40 euro tegen komt.
Die van polini is gewoon van blank staal en lijkt mij kwalitatief beter afgewerkt.

Voor de rest weet ik wel dat doppler een Frans merk is. Alleen geen idee hoe dit bedrijf ontstaan is.

Polini schijnt al eeuwen oud te zijn, en zitten ook echt in de racerij.. En denk dat net als malossi ze wel echt aan R&D doen om hun producten te verbeteren.
 
Last edited:
@eurokit Heb je die Doppler as zelf in je handen gehad?
Het halve forum reed vroeger met Doppler assen, omdat het gewoon een goede as voor een erg net bedrag is. Tenzij er in de laatste jaren iets aan veranderd is of de versie voor Peugeot horizontaal van slechtere kwaliteit is dan voor andere blokken (wat me sterk onwaarschijnlijk lijkt) is er echt niks mis mee.

En allerlei van horen zeggen eigenschappen over het bedrijf zeggen weinig tot niets over hun producten.

@Marwan ik weet niet wat de assen moeten kosten? Ik zou sowieso de Doppler nemen, maar als de Polini niet duurder is zou je die kunnen overwegen.
Wat is trouwens die extra excentrische wang aan de ontstekingszijde van de krukas? Is dat aandrijving voor oliepomp oid?
 
@$aint De Doppler is €5 goedkoper dan die van Polini. Nu is het zo dat de Polini krukas gewoon een stuk moderner is. Die is uitgekomen in 2013 als ik het me nog goed herinner. Toen had de 4t allang zijn intrede gemaakt.

Ik heb geen idee waar die want voor dient. Wel een goede vraag inderdaad.

Ik denk echt dat het een kwestie wordt van lootje trekken. :p
 
@eurokit Heb je die Doppler as zelf in je handen gehad?
Het halve forum reed vroeger met Doppler assen, omdat het gewoon een goede as voor een erg net bedrag is. Tenzij er in de laatste jaren iets aan veranderd is of de versie voor Peugeot horizontaal van slechtere kwaliteit is dan voor andere blokken (wat me sterk onwaarschijnlijk lijkt) is er echt niks mis mee.

En allerlei van horen zeggen eigenschappen over het bedrijf zeggen weinig tot niets over hun producten.

@Marwan ik weet niet wat de assen moeten kosten? Ik zou sowieso de Doppler nemen, maar als de Polini niet duurder is zou je die kunnen overwegen.
Wat is trouwens die extra excentrische wang aan de ontstekingszijde van de krukas? Is dat aandrijving voor oliepomp oid?

Heb wel eens een doppler as in een blok geplaatst van iemand ja..
Probleem was dat de QC niet echt in orde was. Het gat waar het spiepenntje in moest was te klein uitgeboord, dus paste dat originele pennetje niet erin.. Was een hoop gekut om dat goed te krijgen. Met een vrij slechte bouwmarkt boortje het gat groter geboord. Was een kut werk.
Had vanuit de doos al goed moeten zijn.

Ook kende ik het probleem nog met de doppler krukassen waar de timing van de positie van het spietje niet in orde was. Die stonden volgens mij veelste vroeg.

De stelling dat je zegt dat iedereen heb gebruikt is gewoon een kwestie van afkijken wat een ander heeft en dit gewoon kopieren..
Dus zelfde als, heb de nieuwste iphone 20.. Dus de andere moesten er ook eentje hebben ding.
Was vroeger het zelfde met nike schoenen, nokia telefoons, austrialian trainingspakken en noem het maar op.

Heb op dit forum overigens ook wel eens wat over slechte kwaliteit power one krukassen mee gekregen (toen iedereen ineens een powerone tik had) Daar kwam wel eens voor dat de telfon stukken los kwamen.
Post automatically merged:

@Marwan ik weet niet wat de assen moeten kosten? Ik zou sowieso de Doppler nemen, maar als de Polini niet duurder is zou je die kunnen overwegen.
Wat is trouwens die extra excentrische wang aan de ontstekingszijde van de krukas? Is dat aandrijving voor oliepomp oid?

Is voor de dell orto compressor lucht pomp waar je de uiteinde van de slang aan de uitlaat bocht aansluiten. Milieu preventie ding voor schonere verbranding.
 
Last edited:
Ik ga het met de Polini For Race krukas proberen. Die is op dit moment toevallig in de aanbieding en een stukje goedkoper dan de Doppler Endurance. Ik heb wel vernomen dat de Doppler S1R wel zo nu en dan defecten had, maar dat de Endurance toch echt prijs/kwaliteit gezien geweldig is. Ach ja, zoveel verschil zal die niet hebben met die van Polini. Komt bij kijken dat de Doppler vanuit België/Frankrijk moet komen en de Polini door een vriend geleverd kan worden.
 
Back
Top