Luchtschroef maar halve slag open?

zippie078

Well-Known Member
Hallo,

Betreft een Typhoon AC, oud model Piaggio lang blok.
Ik heb het blok volledig gerevisiseerd, alle begrenzingen zijn eruit de setup is:
Nieuwe DR50 met oude kop
Sito plus uitlaat
Std vario 6.5gr rollen
Std koppeling, witte drukveer en 1.6mm trekveren
17.5mm Dellorto met sproeier 72

Nu draait hij netjes stationair. Had de luchtschroef op 1.5 slagen open gezet. Als ik nu gas wil geven valt de scooter uit dus heb ik met de luchtschroef gespeeld. Bij 1 slag open valt hij niet meer uit maar loopt hij niet lekker. Bij 0.5 slag open reageerd die fel en stottert/hapert hij niet.

Nu moet ik nog een testrit maken maar ik lees overal dat de luchtschroef 1.5 tot 2 slagen open moet staan. Maar dan valt hij dus uit. Kan dit kwaad om zo te gaan rijden?

In mijn beredenering: hoe verder de luchtschroef open staat hoe meer lucht? Betekend dat hij teveel lucht en te weinig benzine krijgt? Of is dit juist andersom?

Hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Luchtstelschroef moet standaard 1.5 slag open en eigenlijk niet meer aankomen en vanaf daar verder afstellen.
 
Miss nog wat info. Toen ik de scooter kocht reed deze met een leovinci tt terugloop en 12mmcarb met sproeier 68.

Als je groter gaat in carb moet je dan ook groter in sproeier?
 
Maar met minder lucht doet hij het beter, dus zou je denken een beter mengsel en dus te weinig brandstof en zou ik groter moeten in sproeier.

Nu heb ik net even zonder luchtfilter gedraaid, de carb geeft ook een soort van spray met benzine uit de luchtfilter kant dus zou je weer zeggen dat hij teveel benzine krijgt?
 
Ja tis een beetje uitproberen. Ik ga/ging meestal terug naar standaard en dan vanaf daar werk ik naar rijker zowel met de sproeiers als met lucht als met carburateurs als met cilinders en uitlaten. Elk blokje reageert toch weer anders. Maar antwoord op je vraag, probeer dan toch iets grotere sproeiers. En dan voorzichtig steeds je luchtstelschroef dicht of open draaien met kwart of half slagen.
 
Ik heb nu een sproeier 84 gemonteerd, nu reageerd hij het beste met de luchtschroef 1 slag open.
Wanneer ik mijn vinger in de luchtaanzuig van het luchtfilter stop reageerd die veel feller. Dus toch teveel lucht.
Zou betekenen dat ik rond de 90 met sproeier moet gaan zitten maar dit lijkt me een beetje groot op een std ontgrenst blokje?

Ik heb er nu een Malossi rood luchtfilter element inzitten, zou een originele dichter zijn en wat minder lucht doorlaten? Of kan ik beter een luchtfilterprop erin zetten als deze los te krijgen zijn?
 
Nu heb ik net even zonder luchtfilter gedraaid, de carb geeft ook een soort van spray met benzine uit de luchtfilter kant dus zou je weer zeggen dat hij teveel benzine krijgt?
Het lijkt erop dat je membraan zijn werk niet doet.
Een deel van de brandstof komt niet tot in de cilinder maar wordt terug je luchtfilter in geblazen.
Dit zal ook wel zeiknat zijn van de benzine.
Omdat weinig benzine aankomt in je cilinder is het mengsel armer, daarom loopt de scooter beter als je de luchttoevoer knijpt.

Dus membraan controleren.
 
Het lijkt erop dat je membraan zijn werk niet doet.
Een deel van de brandstof komt niet tot in de cilinder maar wordt terug je luchtfilter in geblazen.
Dit zal ook wel zeiknat zijn van de benzine.
Omdat weinig benzine aankomt in je cilinder is het mengsel armer, daarom loopt de scooter beter als je de luchttoevoer knijpt.

Dus membraan controleren.

Klinkt heel aannemelijk, membraam na revisie van blokje niet mee gereden op een rondje gisteren na.
De plaatjes waren heel en sloten goed af. Er staat 22.000km op de teller dus wellicht dat ze wat versleten zijn.

Is DMP op een standaard setup goed genoeg of is Motorforce of origineel beter?
 
Vandaag weer verder gegaan maar niks opgeschoten.
Laatst een nieuw membraam erin gezet, dit hielp niks.
Op valse lucht gecheckt door remmenreiniger op het inlaatspruitstuk, carb en luchtfilter te spuiten. Keerringen zijn ook nieuw.
Tijdens stationair draaien mijn hand op luchtfilter inlaat gehouden en hij valt dan uit dus er is geen valse lucht.

Sproeier 68,74,78,82,84 en 90 geprobeerd. Bij geen enkele sproeier kon ik de luchtschroef 1,5 open zetten zonder dat hij goed liep. Bij sproeier 90 zat mn luchtfilter ook vol met benzine dus dat is echt te groot.
Ik zit er aan te denken een luchtfilter/carburateur begrenzer te kopen zou dit helpen denken jullie?
 
Ik heb nu een sproeier 84 gemonteerd, nu reageerd hij het beste met de luchtschroef 1 slag open.
Wanneer ik mijn vinger in de luchtaanzuig van het luchtfilter stop reageerd die veel feller. Dus toch teveel lucht.
Zou betekenen dat ik rond de 90 met sproeier moet gaan zitten maar dit lijkt me een beetje groot op een std ontgrenst blokje?

Ik heb er nu een Malossi rood luchtfilter element inzitten, zou een originele dichter zijn en wat minder lucht doorlaten? Of kan ik beter een luchtfilterprop erin zetten als deze los te krijgen zijn?
Malossi rood luchtfilterelement laat veel meer lucht toe waardoor je om hem af te stellen dus ook zo'n grote sproeier (90) erin moet gooien. Gooi er eens een standaard luchtfilterelement op en start en rijd eens met de scooter (gas geven voor de helft is prima, maar niet minder gas dan een kwartslag gashendel, zodat je de hoofdsproeier gebruikt) dan kan je gelijk de bougie aflezen of het een te rijke of te arme mengsel is. Post ook gelijk een foto.

Als de sproeier niet ongeveer goed is dan krijg je hem nooit afgesteld via de luchtstelschroef.
 
Origineel luchtfilter element heb ik er ook ingezet gisteren. Ik lees overal op het forum dat je luchtfilterbegrenzer er niet uit moet halen op eem std setup.

Kan ik dan een messing plaatje erin zetten?
Ik heb gisteravond de luchtinlaat van het filter voor 1/3 Dicht geplakt met ductape en toen kon ik met sproeier 68 en de luchtschroef op de standaard al veel beter gas geven en viel hij niet uit.
 
Origineel luchtfilter element heb ik er ook ingezet gisteren. Ik lees overal op het forum dat je luchtfilterbegrenzer er niet uit moet halen op eem std setup.

Kan ik dan een messing plaatje erin zetten?
Ik heb gisteravond de luchtinlaat van het filter voor 1/3 Dicht geplakt met ductape en toen kon ik met sproeier 68 en de luchtschroef op de standaard al veel beter gas geven en viel hij niet uit.
Ik had ook zo een probleem, het bleek dat hij te veel lucht kreeg omdat hij toch ergens valse lucht pakte, dus had ik de carburateur eraf gehaald en weer heel zorgvuldig erop gezet en het probleem was opgelost.
 
Van nul tot kwart gas doet de hoofdsproeier vrijwel niets. Je hebt een probleem met je gasactie vanaf stationair als ik het goed begrijp. Dan moet je niet naar je hoofdsproeier kijken maar naar je stationairsproeier. En dan vooral: deze es extreem grondig schoonmaken (weken in carb reiniger, doorprikken met nylon visdraad, doorblazen met perslucht). Of gewoon een nieuwe erin. Ook kunnen er nog verstoppingen in de carb zelf zitten (zelfs na schoonmaak) maar vaak is de stationairsproeier de boosdoener. Misschien zit er wel een hele verkeerde in....

Afstellen van de hoofdsproeier is een heel ander verhaal. Dat doe je bij topsnelheid (motorgedrag, motorgeluid, geur, bougiekleur, e.d.)
 
Er zit een standaard stat. Sproeier in maat 32.
Voor ik het blok gereviseerd heb was het probleem ook al met de oude carb.

Je kan ook mijn andere topic lezen, rijd nu met sproeier 62 en carb begrenzing. Optrek vanuit stilstand blijft slecht maar kan wel volgas optrekken zonder dat hij haperd of uit valt. Hij komt gewoon niet op genoeg toeren.
20200705_194954.jpg
 
Van nul tot kwart gas doet de hoofdsproeier vrijwel niets. Je hebt een probleem met je gasactie vanaf stationair als ik het goed begrijp. Dan moet je niet naar je hoofdsproeier kijken maar naar je stationairsproeier. En dan vooral: deze es extreem grondig schoonmaken (weken in carb reiniger, doorprikken met nylon visdraad, doorblazen met perslucht). Of gewoon een nieuwe erin. Ook kunnen er nog verstoppingen in de carb zelf zitten (zelfs na schoonmaak) maar vaak is de stationairsproeier de boosdoener. Misschien zit er wel een hele verkeerde in....

Afstellen van de hoofdsproeier is een heel ander verhaal. Dat doe je bij topsnelheid (motorgedrag, motorgeluid, geur, bougiekleur, e.d.)

Nog om toe te voegen, ik heb wel een goede gasreactie nu. Enkelt komt de scooter nu gewoon niet goed van z'n plek.
Heb de carb zoals je zegt toch nog maar een keet open gehaald en de kanalen doorgeblazen met lucht. Alle kanalen zijn open.
Gasnaald clipje hoger gezet maar mocht allemaal niet helpen
 
Gelukkig.
Komt ie niet van z'n plek door te lage toeren of door gebrek aan power? In het eerste geval kan het ook nog vario probleem zijn.
 
Back
Top