Luchtfilterslang te klein 19mm carburateur voor standaard luchtfilter Vespa LX 2T

Jagende

Member
Hallo,

Ik heb een Vespa LX 2T uit 2007 met de volgende setup:
DR70 cilinder
Sito plus vespa model
Polini CP19 carburateur, handchoke
Polini luchtfilterkelk zodat de standaard slang er op past
Polini luchtfilterelement in standaard luchtfilterbox (Ingeolied met valvoline luchtfilterolie)
Standaard origineel spruitstuk
De rest van de setup qua overbrenging doet er niet toe aangezien dat niet met het probleem te maken heeft.

Sinds dat ik de 19mm carburateur heb gemonteerd is mijn vermogen redelijk afgenomen, de carburateur staat redelijk afgesteld (niet perfect) maar hij hapert warm niet, koud wel iets maar ik kan er normaal mee rijden, maar dat lijkt me logisch aangezien er nu geen automatische choke meer op zit.

Ik denk zelf dat het probleem in de luchtfilterkelk zit, deze gaat over de carburateur en maakt de aansluiting kleiner maar heeft van binnen gewoon volledig scherpe randen dus denk ik dat dat de luchtstroom slecht maakt.
Hiervoor had ik een 17,5mm en daar trok hij harder mee, alleen ging daarbij mijn vlotterbak leeg bij langer dan 500 meter volgas, nu is dat probleem in ieder geval weg maar trekt hij dus een stuk minder snel door.

De oplossing die ik nu eigenlijk zoek is een grotere luchtslang die in het standaard luchtfilter past en op de carburateur, maar het probleem daarvan is dat de slang aan de filterkant in de box zit en niet er op met een slangenklem zoals bijv typhoon/runner/skr etc

Hier linkjes van de kelk en van de standaard luchtfilter slang zodat je er een beeld bij krijgt. (Als je niet bekend bent met een Vespa LX 2t, het motorblok en filter is exact hetzelfde als een zip 2t)

Inlaatkelk zoals je ziet is hij van binnen heel hoekig
Luchtfilterslang deze is aan de filterkant ovaal en aan de andere kant rond maar is dus veels te klein voor deze carburateur.
Carburateur is 46mm en standaard luchtfilterslang is ~34mm
Ik zat ook nog te denken of het niet aan de filter olie lag, dit heb ik namelijk pas gedaan bij het monteren van de 19mm maar dat lijkt me heel sterk dat dat het probleem is.

Wie heeft hier een creatieve oplossing voor buiten een powerfilter? Daarmee rijd hij namelijk goed (met een grotere sproeier) maar dit is gewoon mijn dagelijks vervoer dus zoveel lawaai is nergens voor nodig.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je een fototje van hoe je die kelk gemonteerd hebt zitten? Kan weinig fout aan gaan volgens mij maar je weet het nooit. Lijkt me wel erg klein op de foto die kelk Slang zo rechtstreeks op de carb was ook geen optie?
 
Heb je een fototje van hoe je die kelk gemonteerd hebt zitten? Kan weinig fout aan gaan volgens mij maar je weet het nooit. Lijkt me wel erg klein op de foto die kelk Slang zo rechtstreeks op de carb was ook geen optie?
Slang rechtstreeks op de carb gaat nooit passen, de slang is hier gewoon echt te klein voor. Ook niet met warm maken bijv.
Hier een paar foto’s van hoe hij nu zit en hoe de kelk er uit ziet.
078BB17C-B0DE-4CED-A03D-5C6D2DA0728E.jpeg3C7924C0-0E3D-40C8-917F-130D8FE7243B.jpeg685EABEA-5167-495C-97C3-EB001129B1F1.jpeg133F59D9-9D7B-44B9-898F-D060058C365C.jpeg
 
Heel raar systeem zo, nog nooit gezien. Je kan ff bij runnerparts kijken die heeft van die slangen voor 180cc blokken die zijn stukje groter en volgens mij ook vrij flexibel. Dit is ook een raar gezicht zo
 
Hallo,



Ik denk zelf dat het probleem in de luchtfilterkelk zit, deze gaat over de carburateur en maakt de aansluiting kleiner maar heeft van binnen gewoon volledig scherpe randen dus denk ik dat dat de luchtstroom slecht maakt.
Hiervoor had ik een 17,5mm en daar trok hij harder mee, alleen ging daarbij mijn vlotterbak leeg bij langer dan 500 meter volgas, nu is dat probleem in ieder geval weg maar trekt hij dus een stuk minder snel door.

De oplossing die ik nu eigenlijk zoek is een grotere luchtslang die in het standaard luchtfilter past en op de carburateur, maar het probleem daarvan is dat de slang aan de filterkant in de box zit en niet er op met een slangenklem zoals bijv typhoon/runner/skr etc

Hier linkjes van de kelk en van de standaard luchtfilter slang zodat je er een beeld bij krijgt. (Als je niet bekend bent met een Vespa LX 2t, het motorblok en filter is exact hetzelfde als een zip 2t)

Inlaatkelk zoals je ziet is hij van binnen heel hoekig
Luchtfilterslang deze is aan de filterkant ovaal en aan de andere kant rond maar is dus veels te klein voor deze carburateur.
Carburateur is 46mm en standaard luchtfilterslang is ~34mm
Ik zat ook nog te denken of het niet aan de filter olie lag, dit heb ik namelijk pas gedaan bij het monteren van de 19mm maar dat lijkt me heel sterk dat dat het probleem is.

Wie heeft hier een creatieve oplossing voor buiten een powerfilter? Daarmee rijd hij namelijk goed (met een grotere sproeier) maar dit is gewoon mijn dagelijks vervoer dus zoveel lawaai is nergens voor nodig.

- Ik betwijfel of dit nou echt zon groot probleem is met deze setup, maargoed dat is een aanname.
- Dat 500 m volgas vlotterbak leeg met 17.5mm zou niet moeten.
- Het interessante is dat dit spul van Polini is, een relatief prima merk.
De link naar kparts benoemt in zijn beschrijving dat deze kelk juist eventueel bedoeld is voor een origineel filter.
Dan mag je aannemen dat dit werkt.
- Het zou eventueel nog kunnen dat je luchtfilter te flink doordrenkt is met die olie.

In ieder geval ik zie de volgende opties:
- De kelk onthoeken met een mesje/dremel. (Baat t niet, schaadt t niet.)
- Een 46 mm stuk slang aanschaffen. Het luchtfilter buisje ontdoen van die opstaande randjes. En zorgen dat deze slangen elkaar overlappen en luchtdicht afsluiten. Of de 46 mm slang passend maken in t luchtfilter. (Zou nog mooier zijn. :p)
 
Last edited:
Heel raar systeem zo, nog nooit gezien. Je kan ff bij runnerparts kijken die heeft van die slangen voor 180cc blokken die zijn stukje groter en volgens mij ook vrij flexibel. Dit is ook een raar gezicht zo
Ik ken ze, probleem daarvan is dat die dus niet op dit type luchtfilter gaan aangezien deze slangen op de carb worden geklemd en op het luchtfilter ook met een slangenklem vastzitten, en dus niet in het luchtfilter zoals deze.
Post automatically merged:

- Ik betwijfel of dit nou echt zon groot probleem is met deze setup, maargoed dat is een aanname.
- Dat 500 m volgas vlotterbak leeg met 17.5mm zou niet moeten.
- Het interessante is dat dit spul van Polini is, een relatief prima merk.
De link naar kparts benoemt in zijn beschrijving dat deze kelk juist eventueel bedoeld is voor een origineel filter.
Dan mag je aannemen dat dit werkt.
- Het zou eventueel nog kunnen dat je luchtfilter te flink doordrenkt is met die olie.

In ieder geval ik zie de volgende opties:
- De kelk onthoeken met een mesje/dremel. (Baat t niet, schaadt t niet.)
- Een 46 mm stuk slang aanschaffen. Het luchtfilter buisje ontdoen van die opstaande randjes. En zorgen dat deze slangen elkaar overlappen en luchtdicht afsluiten. Of de 46 mm slang passend maken in t luchtfilter. (Zou nog mooier zijn. :p)
Ik denk dat het leegtrekken van de carburateur een probleem van de vlotternaald was, carb overstroomde alleen niet en de benzinetank trok ook geen vacuum, (zonder tankdop gereden en ontluchtingslang doorgeblazen, probleem bleef).

Wat jij zegt over dat het niet zo'n groot probleem zou zijn denk ik dus van wel, ik heb ook met een Polini cp21 en powerfilter gereden op exact dezelfde setup en daarmee ging hij voor mijn gevoel net zo hard als met de 17,5mm, of harder maar dit lijkt zo door het geluid waarschijnlijk.

Luchtfilter doordrenkt denk ik niet, ik heb hem heel goed uitgeknepen en vervolgens een halfuur laten drogen, ook heb ik hem alleen gedipt in de olie dus niet volledig er in gestopt, maar dit zou inderdaad kunnen alleen lijkt het mij sterk.

De kelk onthoeken zou kunnen, maar wat @Brute-Force zegt, blokt het dan nogsteeds de lucht sproeiers.
Aan zelf iets van een slang maken zat ik ook aan te denken, maar ik denk dat het met flexibele kit bijvoorbeeld niet goed blijft zitten omdat een luchtfilter altijd heel vet is en benzine op komt, wel heb ik vloeibare pakking maar ik denk dat dat hetzelfde verhaal is.
 
Last edited:
Back
Top