Lucht in de remleiding

r-mco

New Member
Hallo,

Wellicht dat iemand mij kan helpen. Ik heb een nieuwe remklauw (AJP) gemonteerd op mijn Peugeot vivacity. Inmiddels heb ik het al voor elkaar dat er weer remvloeistof door de leidingen stroomt. Echter krijg ik maar geen remdruk. Ik heb al minstens een kwart liter olie door het systeem heen gehaald middels de ontuchtings methode (paar keer pompen, remhendel inhouden, ventiel open, ventiel dicht en remhendel los laten etc etc ) er komt alleen vloeistof uit de ontluchtingsventiel, althans zo lijkt het. Ik heb ook al geprobeerd met een injectie spuit de lucht eruit te trekken, ook geen succes. Wat me wel opvalt is dat telkens als ik de remhendel indruk het net lijkt als of er een luchtbel naar boven wordt geduwd in de rempot deze blijft ook maar terug komen. Iemand misschien nog een tip hoe ik dit kan oplossen? Of misschien is er wat kapot?
 
Advertisement - register to remove this

Je moet er ook erop letten dat het reservoir niveau niet te veel gaat zakken.. Dan is de kans groter dat er lucht in het circuit kan komen en dan ben je weer van voor af aan..

Het is wel zo dat het AJP systeem wat lastiger is om te ontluchten..

Is er een reden waarom je hier mee bezig bent geweest (door een eerder probleem) of heb je de remvloeistof opnieuw gevult wegens onderhoud?
 
Ik heb de oorzaak vermoedelijk gevonden ik heb het idee dat er lucht wordt aangetrokken bij de rempomp. Ik krijg minimale druk en telkens als ik de hendel in duw lijkt het als er van de pomp lucht omhoog wordt gedrukt, het spuit het reservoir letterlijk uit. Dit blijft zich herhalen zelfs na een halve liter verse vloeistof door het systeem te hebben gepompt. Ik hoor ook een sissend geluid bij het rubber van de hoofdremcilinder. Ik ga dus de rempomp ook maar meteen vervangen. Nu is alleen de vraag moet ik er weer een originele AJP hendel + pomp en reservoir op, of kan ik ook kiezen voor een universele (dat AJP spul is stervensduur). Wellicht dat een revisie setje ook uitkomst biedt maar als ik kan kiezen voor een universele pomp kies ik daarvoor.

De reden dat ik de boel heb moeten vervangen was dat mijn klauw lek was er zat een scheurtje in.
 
Als die zou passen zou dat geweldig zijn. Het betreft wel een oude vivacity van voor 2008. Enig idee of dat ook gaat passen?
 
Ik heb eventueel nog een tip voor de mensen die problemen hebben met het ontluchten of olie op een snellere manier in de leidingen en remklauw/systeem te krijgen.

1 : neem een oud oliekannetje je ken ze wel van opa vroeger
Die ijzere kannetjes met reservoirtje olie aan de onderkant
images.jpeg
Monteer hier een benzineslangetje op zodat deze net over de ontluchtingsnippel van je remklauw past.
Vul het reservoirtje van t kannetje met remvloeistof.
2 : draai nu de ontluchtingsnippel van je remklauwlos en druk het slangetje van t olie kannetje over de ontluchtingsnippel.
LET OP : boven bij je stuur moet het remreservoir dekseltje eraf zijn .
En doe eventueel een doek eromheen voor het lekken .
Remolie en lakdelen gaan niet goed samen
3: Nu ga je langzaam de olie vanaf je remklauw ontluchtingsnippel in het systeem pompen
Totdat je dus vloeistof boven uit je stuur reservoir ziet lopen .
Draai de ontluchtings nippel nu dicht
En je kunt er nu vanuit gaan dat je remklauw leidingen tot aan je stuur gevuld zijn met vloeistof.
4 : Nu is het een kwestie van je remhandel op druk brengen volgens de normale procedure.
3x knijpen vasthouden en ontluchtingsnippel halve slag open stroomt er olie uit en voel je druk op de handel ben je klaar.
Anders deze procedure herhalen.
 
Thx voor de tips het is inmiddels redelijk goed gelukt. Ik heb de boel weer op druk gekregen, echter nog niet zo als voorheen. Telkens als ik probeer meer druk te creëren middels de bekende manier (3 keer knijpen, inhouden etc etc ) raak ik al mijn druk weer kwijt zodra ik de ventiel opendraai. Als ik dan een paar keer de hendel in knijp krijg ik weer wat druk is dit normaal?
 
Hoe lang hoe je dat ventiel dan open? Je moet dat namelijk heel snel doen.. En beter in stapjes..

Dus pompen, pompen, pompen, ect.. Remhendel vast houden.. Ventiel open, ventiel meteen weer dicht.. En dan weer opnieuw..

Hou je hem te lang open dan gaat er weer lucht in het systeem komen..
 
Back
Top