Lucht/benzine stelschroef bepaald topsnelheid?

Freich

Well-Known Member
Ik heb mijn Sym Symply weer perfect lopend gekregen. Er is nog één ding wat ik graag wil begrijpen.

Met mijn benzine stelschroef op 2-2,5 slag uit loopt en reageert de scooter perfect en met gas vol open haal ik topsnelheid +-38 km/u.
Op 1,5 slag start, loopt en reageert hij ook goed, alleen blijft de topsnelheid beperkt tot +- 20 km/u.

Zover ik het begrijp heeft de stelschroef alleen effect op stationair tot 1/4 gas open (samen met de stationair sproeier).
Zie ook bijv. http://www.nightrider.com/bt30/carb_jet_ranges.htm ter illustratie.

Hoe is het mogelijk dat deze schroef dan zo veel effect heeft bij mijn scooter? Terwijl er verder geen problemen zijn. Het is geheel onlogisch in mijn ogen. Met gas vol open zou de stelschroef en stationair sproeier niet meer van invloed moeten zijn toch?

PS: Ik verbaas mij soms over onjuiste info die ik lees op forums met betrekking tot de stelschroef. Vaak word deze de luchtstelschroef genoemd die de hoeveelheid lucht regelt. Dit terwijl het vaak de benzine regelt en dus precies andersom werkt. Bij mijn carburateur zit de schroef aan de cilinder kant (downstream) en regelt dus de hoeveelheid benzine.

Bijv. uit bovenstaande link:
The carburetor pictured in the exploded view uses an air adjustment screw (#5 in illustration) that is located "upstream" of the throttle valve (slide) and meters air. Turning the air screw counter-clockwise leans the mixture off idle. Some carburetors have this screw located "downstream" of the throttle valve, in which case, the screw meters fuel and opening the screw (counter-clockwise) results in a richer mixture. The idle screw usually has a range of one to two turns out from fully closed. If you need to adjust above or below this range, then the fuel jet will probably need to be replaced with a richer/leaner jet as required. Consult your owner's manual for the standard setting.
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top