*update* Loopt alleen zonder airbox??

Status
Not open for further replies.

arkAC

Well-Known Member
Dag scootervrienden :D

Iemand de gouden tip?

Minarelli horizontaal AC blokje loopt alleen nog maar zonder airbox. Afgelopen week ineens met koude/regen weer liep die al lager in toeren af bij een stoplicht. Sindsdien start/loopt die alleen nog maar met officiële startspray maar dus alleen zonder luchtbox!!

Zodra ik die er weer op duw blijft ie net niet stationair lopen. Ook met luchtschroef helemaal dicht en stationairschroef ingedraaid. Oja filterelement is nog brandschoon.
Carb is een 17.5mm Dellorto, een week geleden nog nergens last van tot aan 't slechte weer...
Suggesties zeer welkom.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou je choke eens checken voor de zekerheid. Weet niet wat voor choke er op zit maar als dit een electrische is zal ik als jou was even een andere er op zetten ter test.

Ik had het laatst ook met een scooter en die deed het ineens alleen goed als het luchtfilter er af was bleek dus dat de choke naar z'n grootje was. Na vervanging gelijk weer helemaal top.
 
Bedankt Melvin :)

Inderdaad had ik de e-choke ook als mogelijke oorzaak. Heb hem alleen maar ff afgekoppeld om te checken. En vanmorgen sterke vermoedens van een corrupte choke. Ik heb er zowiezo nog 3 liggen en ga zeker proberen.
 
afkoppelen betekend dat de choke altijd blijft aanstaan he.

Thermische koppeling in een e choke werkt zo dat wanneer er stroom op staat een goedje binnen in warm wordt die uitzet waardoor het naaldje naar beneden gaat en dus na zeg pak en beet 2 minuten het choke kanaal dicht gaat.

Als je hem dus afkoppelt blijft het choke kanaal open en komt er dus teveel benzine in de carb.
 
Exact. Netjes uitlgelegd!

Want aangekoppeld doet ie ook niets en dus moet die choke kapot zijn kan haast niet anders...
 
Die kans is groot inderdaad :)

Grappige is dat ik het dus had bij de scooter van mijn moeder, die heeft ze nu aan mij gegeven omdat ze een andere heeft gekocht.

Ding was stuk of 5-6 keer naar verschillende scooterzaken geweest en ze hebben toen elke keer de carb schoongemaakt, 1tje zelfs de v-snaar vervangen omdat ze dachten dat dat het was. Nooit de choke er afgehaald.

Uiteindelijk ik zelf na 12 jaar geen scooter aangeraakt te hebben maar eens gaan kijken omdat het ding na honderden euro's nog steeds niet deed.

Even half uurtje gekeken en geluisterd, geluiden en alles uitgedacht en kwam al gauw bij de choke uit a 2 tientjes en toen deed alles het weer.

Mooie was dat die scooter zaken de choke er niet eens af hadden gehaald. Beunhazen!

Laat je weten of het de oplossing was?
 
Haha ja vaak is de oplossing dichterbij dan men denkt...
Zo'n e-choke van een tientje, ik denk altijd dat die dingen nooit kapot gaan, je ziet ook niets aan zo'n e-choke (blokje plastic). Maar idd kunnen ze wel degelijk defect hebben. Als ik dan de één verdenk als oorzaak probeer ik meestal 1 vd 5 die ik nog had liggen :D

Ik laat het nog weten.
 
Last edited:
Ja klopt haha, moet zeggen nu ik weer zelf vol aan de sleutel ben en beetje de verhalen hoor en zie van diverse scooter zaken. Wordt er echt heel verdrietig van.

Bij de scooter van m'n moeder hebben ze bij het vervangen van de v-snaar ook gewoon de koelvin (piaggio 2 takt) verkeerd terug gezet waardoor deze gewoon voor 50% weggesleten en gesmolten was. Opvulring achter de krukas moer ook maar gewoon weggelaten.

Scooter kwam na elk bezoek gemiddeld met 2 schroeven minder terug. Laatste keer hebben ze het luchtfilter maar gewoon helemaal los gelaten, niet eens een tiewrap of slangen klem om het aansluitrubber bij de carb.
 
Daarom ook: zolang je zelf sleutelt, wegblijven van de scooterzaak. Tja een bandje wisselen eventueel. Ik zal de scooterzaak dan toch eerst moeten laten weten dat een cilinder nokje is afgebroken (zelf gebeunt) voordat zij de boel gaan ontmantelen zou ik mijn scooter een jaar later pas weer terugkrijgen+uurloon.

Of zouden in geval van jouw moeders scooter, de monteurs tegenwoordig gewoon geen raad meer weten met 2-takt? Repareren liever alleen nog maar 4-takt Pia en GY6... En E-bikes :cool:
 
Last edited:
Ik nu net ook eentje in de hoek die verwacht je niet.

DR 70 er op gezet, wat een gepriegel is dat als je het 12 jaar niet gedaan hebt.

Ik dat ding helemaal klaar wil hij niet starten. Bougie geproefd (ja zo deed je dat vroeger) gewoon alleen benzine. Haal ik luchtfilter er af, daar kon gewoon een goudvis in zwemmen stond helemaal vol met benzine.

Ik denk dat kan nooit van sproeier 82. Dus was voornemens 74 er in te plaatsen dacht ik ineens wacht effe. Zit het pinnetje van de vlotter er nog in. Nee is dat pinnetje weg, niet in de gaten gehouden met sproeier vervangen, vind je het gek dat dat ding niet stopt met benzine gooien. Was van halve tank naar 2 streepjes zonder gereden te hebben.

Ik pinnetje uit andere carb gepakt nee laat ik dat ding tyften. Gelukkig nog terug kunnen vinden in het donker

Daarna 1 kik en gelijk starten morgen effe luchtfilter leeg halen en nieuw element er in en dan echt rondje rijden.
 
Die kans is groot inderdaad :)

Grappige is dat ik het dus had bij de scooter van mijn moeder, die heeft ze nu aan mij gegeven omdat ze een andere heeft gekocht.

Ding was stuk of 5-6 keer naar verschillende scooterzaken geweest en ze hebben toen elke keer de carb schoongemaakt, 1tje zelfs de v-snaar vervangen omdat ze dachten dat dat het was. Nooit de choke er afgehaald.

Uiteindelijk ik zelf na 12 jaar geen scooter aangeraakt te hebben maar eens gaan kijken omdat het ding na honderden euro's nog steeds niet deed.

Even half uurtje gekeken en geluisterd, geluiden en alles uitgedacht en kwam al gauw bij de choke uit a 2 tientjes en toen deed alles het weer.

Mooie was dat die scooter zaken de choke er niet eens af hadden gehaald. Beunhazen!

Laat je weten of het de oplossing was?
Kijk dat zijn de slimme jongens goed kijken goed luisteren en dan ff nadenken daar hou ik van
 
OPGELOST

Niet bepaald een quick fix maar uiteindelijk bleef die stationair lopen. Na eerst de straat in een nevel van chemische ether spray achter te laten o_O

Nog steeds niet duidelijk of een defecte e-choke de oorzaak was maar de volgende stappen doorlopen:
1. Carb 100% gereinigd
2. Sproeier 82 naar 80 (voor de zekerheid)
3. Accu volledig opgeladen
4. andere e-choke aangesloten
5. Luchtinlaat>>>start spray, zonder airbox en kicken.
Scooter start met veel geweld maar weer hetzelfde probleem als vorige week maar 2 sec stationair. Wtf en echt geeeen idee meer...
5. Luchtschroef van 1.5 open naar 1/2 slag open en stationairschroef verder ingedraaid...Bingo! Wat gas bijgeven scooter blijft nu lopen. Kon gelijk door naar de pomp en ook na 5 min met motor uit kickte die aan. Top!
Zometeen ff die airbox er weer op en moet goedkomen dan.

E-choke wie van de 3 is nog OK???
 

Attachments

  • DSC_0027.JPG
    DSC_0027.JPG
    342 KB · Views: 12
Last edited:
Ja check hem eens op 1,5 slag open met airbox want een halve slag open kan nooit goed zijn.

Maar wat bedoel je met 'veel geweld'?
 
ah oke hahaha, ik gebruik nooit dat spul of deo oid. moet ook gewoon starten zonder. hoe dan ook.

Vind het toch raar dat hij niet goed loopt direct. Laat even weten wat hij doet met airbox er op en 1,5 slag open de luchtschroef.

wat je nog kan doen is kijken of je het naadje van de e-choke iets kan stellen, als het goed is kan je het gouden cilinder vormige stukje wat uitdraaien zodat hij wat minder rijk loopt in zijn stationair.

En doe luchtschroef wel pas afstellen als hij een minuut of 5 aan staat dan weet je zeker dat je hem niet afstelt met choke aan.
 
Maar je heb gelijk Melvin, ik loop hem zometeen nog ff warm en fix de airbox en lucht weer naar basis 1.5 slag open. Lijkt mij trouwens niet heel onlogisch dat luchtverhouding zonder airbox tijdelijk verminderd moet worden ;)

*update*
Loopt inmiddels met luchtfilter!

@Melvin89 heb de luchtschroef ver open moeten draaien om uberhaupt met luchtfilter te kunnen starten. Stationair verder bijstellen en nu is die goed. En waarschijnlijk heb jij toch gelijk over de kapotte choke en mogelijk ook de tweede e-choke niet in orde. Toeval? Hm, ik heb alle drie de chokes al wel lang liggen dus ja twee blijkbaar defect en die laatste nog proberen. Om verder te testen een idee de choke gewoon in zijn geheel weg laten en niet alleen stekkertje lostrekken? Want als die zonder dan wel normaal start kan ik igv de e-choke de schuld geven...en zo'n ding ga ik niet aan een accu hangen om te testen :rolleyes:

Ps beetje noob maar een scooter starten zonder e-choke kan toch gewoon?
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top