Loncin 250cc stationair probleem

BamiCrosser

New Member
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier, en ook nieuw in het gebied met motoren, ik wil alleen lekker crossen haha.
Ik heb zo'n 2 jaar geleden een 250cc pitbike gekocht, met een zongshen lucht gekoeld blok.
Hier een foto:
pitbike[1371].jpeg

Heb er even mee gereden en toen deed ie het niet meer, heb toen met wat vrienden het blok uit elkaar gehaald.
Vervolgends weer in elkaar gezet en kregen hem nooit meer aan de praat.

Om van al het gezeik af te zijn heb ik vorig jaar maar een werkend blok gekocht en die vervangen met het oude blok.
Het is nu een leuk projectje geworden, want het is een loncin watergekoeld blok en heb een radiateur setje op het frame moeten monteren.
Hier een foto:
foto2.jpeg

Heb er een ali carburateur opzitten, het is een PZ30 namaak, met een 38 stationair sproeier en een hoofdsproeier 100.
De benzineschoef 2 draaien open en stationair schoef 1.5 draaien open (op het internet gelezen).

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik de carburateur goed moet afstellen.
Op internet staat dat je pas af moet stellen als de motor warm is, alleen bij mij loopt ie niet goed stationair.
Hij loopt even stationair, alleen als ik na een tijdje de choke helemaal open zet slaat hij af, de cilinder en uitlaat worden wel heel snel warm,
en laatst hoorde ik een sissend geluid bij de uitlaatpoort, heb het vandaag gefilmt alleen was dat deze keer niet het geval, en er komt water/vocht uit de uitlaat, is dit normaal?
Hier het filmpje:

Ik vraag mij nu af heb ik wel de juiste sproeiers, en hoe moet ik het aanpakken qwa afstellen van de stationair en benzineschoef zodat ie normaal stationair loopt en ik eindelijk eens een testritje kan gaan maken.

Ik ben heel erg benieuwd!
Groetjes, BamiCrosser
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik zou de stationair sproeier en de hoofdsproeier voor een 250cc wel aanpassen. Ze lijken mij te klein. De juiste maten durf ik niet te zeggen.

Vocht in je uitlaat
Ik zou je uitlaat eens eraf halen en de pitbike starten waarna je een stuk papier/karton of een bord voor de uitlaatpoort houd. Dit om te controleren of er duidelijk water uit je uitlaatpoort komt.
Mocht dit het geval zijn, dan kan het duiden op lekkage.
Zie je ook witte rook uit de uitlaat of niet?
 
Ik zou de stationair sproeier en de hoofdsproeier voor een 250cc wel aanpassen. Ze lijken mij te klein. De juiste maten durf ik niet te zeggen.

Vocht in je uitlaat
Ik zou je uitlaat eens eraf halen en de pitbike starten waarna je een stuk papier/karton of een bord voor de uitlaatpoort houd. Dit om te controleren of er duidelijk water uit je uitlaatpoort komt.
Mocht dit het geval zijn, dan kan het duiden op lekkage.
Zie je ook witte rook uit de uitlaat of niet?
Hey bedankt voor je reactie!
Nee, geen witte rook gezien, ik ga het deze week eens checken met een stuk karton.
Hopelijk is het gewoon wat condensatie door de hitte, heb wel af en toe wat koelvloeistof moeten bij vullen maar dat kan ook komen omdat er nog wat lucht in het systeem zit.

Wat sproeiers betreft, ik heb een setje hoofdsproeiers van 100 tot 122, alleen heb ik daar geen verstand van.
 
Ik heb je filmpje nogmaals bekeken en jou comment dat je nog koelvloeistof moet bijvullen. Denk ik dat het nog condens is van de verbranding. Wel zou ik het in de gaten houden en goed je koelvloiestof peilen (niveau, kleur en geur)


Volgens deze afbeelding zou je hoofdsproeier een stuk groter kunnen
1617778664889.png
welke carb heb je nu?
 
Ik heb je filmpje nogmaals bekeken en jou comment dat je nog koelvloeistof moet bijvullen. Denk ik dat het nog condens is van de verbranding. Wel zou ik het in de gaten houden en goed je koelvloiestof peilen (niveau, kleur en geur)


Volgens deze afbeelding zou je hoofdsproeier een stuk groter kunnen
View attachment 60095
welke carb heb je nu?
Oke ik hou de koelvloeistof in de gaten, ik denk ook dat het condens is.
Ik heb een PZ30 carb, is een knockoff van ik dacht Keihin.
 
Hallo iedereen,

Even een update, vandaag heb ik de carb en jets schoongemaakt met remreiniger.
Heb er nu een 38 stationair en 115 hoofdsproeier in zitten. (stationair 36 kon er blijkbaar niet in)
Stationair 1.5 draaien uit en mengselschoef 2 draaien uit.

Met de choke er op loopt de motor nu langer stationair.
Toen ging ik even spelen met de choke, zette hem half open, en weer terug, daardoor werden de toeren hoger, maar gingen sloom naar beneden.
ik weet niet of dit normaal is?
Na bijna 1 minuut begon het water/condens wat uit de uitlaat kwam te verdampen door de hitte van de uitlaat,
ik wist eerst even niet wat er precies aan de hand was dus heb de motor toen uitgezet.
Heb dit opgenomen:

Daarna startte ik hem zonder choke en liep hij even statonair en viel weer uit.
Heb hem ook gestart en wat gas gegeven om te kijken of ie daardoor langer loopt maar dan valt ie ook uit.
Dit heb ik ook opgenomen:

Heb hierna de bougie bekeken en die was een klein beetje nat en aardig zwart dus ik vermoed dat hij te veel benzine krijgt.
Morgen ga ik er mee verder en dan probeer ik de mengelschoef wat in te draaien.
Ik houd jullie op de hoogte! Tips zijn altijd welkom :)

Groetjes, BamiCrosser
 
Heb hierna de bougie bekeken en die was een klein beetje nat en aardig zwart dus ik vermoed dat hij te veel benzine krijgt
Een bougie kan je het beste bekijken na enkele kilometers gereden te hebben.


Tips zijn altijd welkom
je heb nu een "probleem" en dat is het vocht in de uitlaat.
Ik zou deze eerst oplossen voordat je verder gaat.
dus, zoals ik al eerder zei, controleer de koelvloeistof.
En wat ik eerder zei dat niet hoefde zou ik wel doen om het uit te sluiten (excuus voor de verwarring). Het verwijderen van de uitlaat en kijken of er water uit loopt.
 
Een bougie kan je het beste bekijken na enkele kilometers gereden te hebben.



je heb nu een "probleem" en dat is het vocht in de uitlaat.
Ik zou deze eerst oplossen voordat je verder gaat.
dus, zoals ik al eerder zei, controleer de koelvloeistof.
En wat ik eerder zei dat niet hoefde zou ik wel doen om het uit te sluiten (excuus voor de verwarring). Het verwijderen van de uitlaat en kijken of er water uit loopt.
Hey thanks voor je reactie!

De uitlaat wou ik sowieso er afhalen om te kijken hoeveel milimeter de flens is. Vandaag de uitlaat er af gehaald en een stuk karton voor de uitlaatport gehouden. Er is geen water te zien dus het is condens wat er in de uitlaat komt als die opwarmt. Wel blauwe flammetjes (onvoledige verbranding?)
Voor een lek hoef ik dus niet meer bang te zijn :)

Vanavond post ik nog een update wat betreft het afstellen.

Groetjes
 
Hallo iedereen!

Hier weer een update.
Op een andere forum kreeg ik de tip dat hij te arm liep.
Gisteren verder gegaan met de pitbike.
Heb de stationairschroef iets ingedraaid voor wat hogere toeren, en de mengselschroef op 3 draaien uit gezet.
Heb hem eerst een minuutje met choke warm laten lopen, vervolgends de choke er afgehaald, natuurlijk sloeg hij af,
maar het blok was goed warm.

Ik ben een beetje gaan experimenteren en heb de mengselschroef elke keer 1/4e uitgedraaid en gekeken of hij zo stationair blijft lopen.
En dat is gelukt! Eindelijk bij 3 3/4e draai uit, loopt hij stationair en valt niet uit na een beetje gas geven.

Hij lijkt wel een beetje in de toeren te blijven hangen?
En de uitlaat word super warm (verkleurd een beetje) en er zijn knalletjes aanwezig net na het gasgeven.
Gaat dit de goede kant op?
Ik heb alles weer opgenomen zodat het duidelijk is:

Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe, het motiveert mij enorm!
Groetjes, BamiCrosser
 
Back
Top