Logboek van een La Souris Euro 5 snorscooter

Floris van bommelstijn

Boris the blade, A.K.A. Scooterpimp
Nou de titel geeft het al een beetje weer waar ik op doel..
Er zijn vele mede, maar ook tegenstanders v.w.b. het Chinese materiaal onder ons forum volkje.
En daar is helemaal niks mis mee want ook ik ben er niet zo gecharmeerd van eerlijk gezegd!

Welke scooter ik volg en ook blijf volgen is de La Souris-Sourini RS scooter met de kleur Nardo Grey.

657_164034267461c5a493a5842.jpg

Waarom? Een van de buurmeisjes in de straat heeft zo'n exemplaar aangeschaft via La Souris.
Of dit lease is of vol eigenaar maakt mij niet zo veel uit eerlijk gezegd!
Buurman (haar vader) heeft gevraagd of ik een oogje in het zeil wil houden.

Scooter werd keurig rijklaar afgeleverd in de straat en ook voorzien van een mod-aanpassing zodat de scooter iets harder rijdt op top.
Niks mis mee! Wat wel frappant was dat de aanzienlijke grote auto(bakwagen) waar haar scooter instond was voorzien van een mobile werkplaats compleet met alles erop en aan! Ook de chauffeur annex monteur maakte een goede indruk op mij in de zin van dat deze persoon een weet van zaken heeft!

Nu is dit eigenlijk niet echt van belang, het gaat er mij om dat de betreffende scooter afgeleverd werd in de maand februari!
Buurmeisje blij en heeft er flink mee gereden in een kort tijdsbestek.
Eigenlijk alleen maar goed omdat er van de inrijperiode optimaal gebruik word gemaakt.

Maarrr, en nu komt het! Zij heeft de scooter tot op heden nog geen enkele keer binnen gezet!
Staat altijd in de onbeschutte voortuin of op de stoep.
Dag en nacht met ook af en toe een flinke nachtvorst en veel natte buien verder, start en loopt het motortje nog steeds als een zonnetje!

Ik had mijn buurman al gewaarschuwd dat dit wel is voor problemen kon gaan zorgen.
Maar goed, je weet in het achterhoofd dat die koters wel gaan luisteren, maar zeker niet alles opslaan op de harde grijze schijf!
Wat mij opviel naarmate het vrienden en/of vriendinnen clubje toenam is dat er op een gegeven moment een zee aan dezelfde ogende scooters voorbij kwam. Met ook de echte en originele Piaggio en Vespa scooters zag ik in een later stadium wat het geheel nog vreemder maakte.

Waarom? De zogezegd echte Pia/Vespa blokken hadden 9 van de 10 maal last van moeilijk starten terwijl de Chinese varianten zonder problemen de motor gestart kregen?? Dan gaat het toch best wel knagen!

Meer info volgt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als ze de scooter laat onderhouden door La souris is het (naar mijn ervaring) Russische roulette in hoe lang het ding het volhoud.
Ja, er zitten enkele goede monteurs tussen, maar ook veel beunhazen.
Daarom onderhoud ik de mijne (LS sourini) zelf.

Ik heb het elektrische model van deze scooter,
en kan je uit ervaring zeggen dat het plastic en de electronica lang zo slecht niet meer is als vroeger.

V.w.b je observatie van de Vespa's heb je gelijk: bij Vespa betaal je voor de badge, terwijl die ook in China gemaakt word.
Persoonlijk vind ik de populairiteit van Vespa/Piaggio nogal overrated.

Chinezen houden het nu beter vol dan vroeger, maar hebben op de lange termijn wel een technische hand nodig.
Als je er in de toekomst weer een blik op werpt: kijk dan eens bij de kroonplaat achter t voorspatbord of de bevestigingspunten op t frame voor t motorblok...
Omdat die frames in de fabriek vaak slechts één zwarte verflaag krijgen zijn ze qua roest de achilleshiel...
 
Last edited:
Ik heb ook naar zo'n scooter gekeken voor m'n vriendin. Daar kreeg ik een hoop commentaar op en uiteindelijk is het een jong gebruikte Zip iget geworden.

Maar je ziet die nep-Vespa's ongelofelijk veel rijden, dus ik denk dat ze best aardig zijn. Best mooie techniek ook met standaard injectie. Voor mezelf zou ik het wel aandurven. Onderhoud zou ik dan wel zelf doen. GY6 is erg simpel.
 
Mooi om te zien dat er mensen zijn die de moeite nemen om te reageren :cool:!

Het gaat mij er ook niet om of het nou echt zo slecht gesteld is met al die Chinezen...
Jaren terug (vele modellen en types geleden) was het pas echt een kommer en kwel gebeuren waar je tegenwoordig nog wel de sporen kunt terugvinden op bepaalde websites zoals bijvoorbeeld het tros radar forum.
Maar ook op de oude scootersites zoals de huidige, scooterfreaks, scooterpower en nog enkele andere was het nou niet een bepaald welkome scooterontwikkeling.

Motorblokken die na 2.500 km al naar de scooter jachtvelden vertrokken waren kwam veelvuldig voor onder vrijwel elk type.
Ook ik heb ze zien gaan roesten (nieuw uit de fabriek/winkel) binnen een tijdsbestek van 2 weken!
Baotian was er ook een van waarvan de roest al vrij vroeg waarneembaar was.
Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij het frame gewoonweg brak onder het rijden!

Omdat die frames in de fabriek vaak slechts één zwarte verflaag krijgen zijn ze qua roest de achilleshiel...

Komt omdat ze niet gedompeld worden in een anti roest bad behandeling o.i.d.!
En omdat er goedkoop Chinees staal gebruikt wordt die niet bewerkt is zoals we dit kennen naar Europese/USA maatstaven.
Maar ook de zgn. A merken gaan niet heel veel verder dan een extra coating laag aan de buitenkant!
Terwijl de roest juist van binnenuit als een gezwel naar buiten gaat poppen als er vocht blijft hangen om het zo maar even te zeggen.

Maar goed, anno 2022 vind ik tot op heden geen enkel verdacht plekje, buiten de onderkant van de uitlaat en de middenstandaard na op de LSRS van m'n buurmeisje!?
Ik ben me ook bewust dat ik niet onder de kappen kan kijken, maar ook hier hebben waarschijnlijk wel wat mods plaatsgevonden v.w.b. de bedrading/bekabeling en stekkerverbindingen et cetera.

Vocht (zelfs dauw/mist) lijkt geen enkele invloed te hebben op het systeem!
Het lijkt er dus op dat ze geleerd hebben van het Piaggio verhaal waarbij vroeger vocht een groot probleem was bij de Europese modellen en types die o.a. in China van de band rolden!
 
Ik heb een maand geleden bij een brommerzaak in Zwolle voor heel weinig een Lingben Speedy gekocht( motor star staat er op welke dacht ik bij gamma of praxis werden verkocht) Met net 350km op de teller. Deze is weg gezet vanwege de carburateur en nooit meer naar omgekeken.(werkelijk alles aan het blok, remmen etc verraad dat hij echt uit 2005 komt en maar 350 gelopen heeft ). eerste dat ik deed was: Tank spoelen, Verse 98 er in, Carburateur vervangen voor een die van een Sym af kwam(sproeier 86) Benzine slang vervangen en ingekort(originele zijn veel te lang) nieuwe bougie van ngk want de originele zat er nog in. en Valma olie vervangen en gear olie vervangen en alle stekkers wat vet in gedaan een laagje isolatie tape om vocht er zoveel mogelijk uit te houden .Nu loopt het blokje mega mooi. Starten en hij slaat echt DIRECT aan.Stationair loopt hij heel kalm en snaar strak. Je begrijpt dat deze nog verder ingereden moet worden.(momenteel 620 km gelopen) En zodra deze op 750 staat gaat er weer even een olie wissel plaats vinden en dan kan hij gewoon om de 2000 nieuwe olie krijgen. Zo zie je dat omdat dit dus echt 1 van de eerste is(frame is nog roest vrij dus alle kappen gaan er binnenkort af en word het frame van eventuele beginnende roest afgeholpen en krijgt een bescherming laag tectyl oid) je zelfs 1 van de eerste types goed kan krijgen alleen moet je er meer tijd in steken. Bij de huidige types is het natuurlijk weer een stuk beter maar ook daar kom je zaken tegen die beter kunnen/moeten. Een goede scooter zaak weet de punten en zal als het echt een dealer is die weet hoe en wat er voor zorgen dat dat netjes geregeld word. Lang verhaal kort: Onderhoud en kennis kan zorgen dat je lang plezier van een Chinese scooter kan hebben.(niet te veel op de zooi letten haha. zijn nog druk met de tuin en in en om het huis ;) :smile:
 

Attachments

  • IMG-20220527-WA0058.jpeg
    IMG-20220527-WA0058.jpeg
    207.2 KB · Views: 24
  • IMG-20220528-WA0009.jpeg
    IMG-20220528-WA0009.jpeg
    367.8 KB · Views: 24
  • IMG-20220530-WA0001.jpeg
    IMG-20220530-WA0001.jpeg
    277.9 KB · Views: 24
Last edited:
Van de aftersales moeten ze het bij LS in ieder geval niet hebben:

Ik sta er niet van te kijken eerlijk gezegd....
Die verschillende en prachtige merken zijn niet als paddenstoelen, maar als onkruid naar boven geschoten!
En alhoewel er wel wat bij zijn die hun best doen, komt het nog steeds over als de krattenschuivers van vroeger dagen.

En zoveel monteurs zijn er simpelweg niet dus volgen ze de handleiding welke vanuit China mee gestuurd word om de scooters klaar te krijgen voor de Europese markt met alle emissie-eisen mods.

Handelsmaatschappijen welke veel spullen vanuit China importeren hebben inmiddels (al enkele jaren) ook de smaak te pakken en doen ook volop mee met zelfs een aparte afdeling voor de 4 takt scooters op de betreffende website van hun organisatie.
Niks mis mee, maar het is een kommer en kwel gebeuren als je wat aan de weet wilt komen en een fatsoenlijk lopende 4 takt scooter wilt.
Personeel is vaak niet bekwaam genoeg, en is ook in veel gevallen nogal bot naar de klant toe wat een veel gehoord probleem is.

Maarja, ik heb zelf onderlaatst nog wat besteld bij Gerben Kroes die ons allen (oudere peeps) wel bekend is!
In dit geval ging het om een hoofdbalstel-set van een bepaald type Batavus fiets...
Niks mis mee en binnen 2 dagen in huis met zelfs extra onderdelen voor een fractie van de prijs als wat Batavus er voor vraagt!
(let wel! is exact hetzelfde onderdeel als dat bij Batavus als het ''origineel'' verkocht word ..lol)

Maar goed ik dwaal wat af zie ik....
Dat aftersales gebeuren komt ook voor bij de huidige A merken en daar kan ook nogal halsstarrig gereageerd worden met de nadruk om niet mee willen werken aan een oplossing terwijl men hier wel recht op heeft volgens de Ned. wetgeving.
Mooi voorbeeld is dat van Motana welke alleen verantwoording aflegt aan directe dealers en klanten, maar sub-dealers geheel links laat liggen terwijl er daar ook klanten zijn die daar ook volledig recht op hebben als er wat mis gaat!
Gaat de sub dealer om een of andere reden ten onder/failliet, kun je dus fluiten naar de nazorg van een nieuwe duurbetaalde scooter!

Vaak komt het dus neer of dat de (nieuwe) dealer die toevallig ook het merk en type scooter aanbiedt in het assortiment zich genoodzaakt voelt om het geheel weer op de rails te kunnen krijgen zonder extra kosten omdat men nog binnen de garantieperiode zit!
Meestal kan deze dit wel weer verhalen op Sym/Motana! Maar het moge toch duidelijk zijn dat zulke praktijken anno nu niet erg gewenst is als men een nieuwe scooter aanschaft en afhankelijk bent van zulks soort taferelen en figuren!

En ondertussen gaat dat La souris snorscootertje van mijn buurmeisje nog steeds als een tierelier!
In de ochtend (dauwtrapperstijdstip), middag en avond snort het motortje dapper door zonder horten en/of stoten!
Blijkbaar heeft ze dus geen ''maandagmorgen'' scooter aangeschaft...
 
Last edited:
Als ze de scooter laat onderhouden door La souris is het (naar mijn ervaring) Russische roulette in hoe lang het ding het volhoud.
Ja, er zitten enkele goede monteurs tussen, maar ook veel beunhazen.
Daarom onderhoud ik de mijne (LS sourini) zelf.

Ik heb het elektrische model van deze scooter,
en kan je uit ervaring zeggen dat het plastic en de electronica lang zo slecht niet meer is als vroeger.

V.w.b je observatie van de Vespa's heb je gelijk: bij Vespa betaal je voor de badge, terwijl die ook in China gemaakt word.
Persoonlijk vind ik de populairiteit van Vespa/Piaggio nogal overrated.

Chinezen houden het nu beter vol dan vroeger, maar hebben op de lange termijn wel een technische hand nodig.
Als je er in de toekomst weer een blik op werpt: kijk dan eens bij de kroonplaat achter t voorspatbord of de bevestigingspunten op t frame voor t motorblok...
Omdat die frames in de fabriek vaak slechts één zwarte verflaag krijgen zijn ze qua roest de achilleshiel...

Vespa word in Vietnam gemaakt niet in China.. Alleen die China vespa kloons komen uit China.
 
Ik sta er niet van te kijken eerlijk gezegd....
Die verschillende en prachtige merken zijn niet als paddenstoelen, maar als onkruid naar boven geschoten!
En alhoewel er wel wat bij zijn die hun best doen, komt het nog steeds over als de krattenschuivers van vroeger dagen.

En zoveel monteurs zijn er simpelweg niet dus volgen ze de handleiding welke vanuit China mee gestuurd word om de scooters klaar te krijgen voor de Europese markt met alle emissie-eisen mods.

Handelsmaatschappijen welke veel spullen vanuit China importeren hebben inmiddels (al enkele jaren) ook de smaak te pakken en doen ook volop mee met zelfs een aparte afdeling voor de 4 takt scooters op de betreffende website van hun organisatie.
Niks mis mee, maar het is een kommer en kwel gebeuren als je wat aan de weet wilt komen en een fatsoenlijk lopende 4 takt scooter wilt.
Personeel is vaak niet bekwaam genoeg, en is ook in veel gevallen nogal bot naar de klant toe wat een veel gehoord probleem is.

Maarja, ik heb zelf onderlaatst nog wat besteld bij Gerben Kroes die ons allen (oudere peeps) wel bekend is!
In dit geval ging het om een hoofdbalstel-set van een bepaald type Batavus fiets...
Niks mis mee en binnen 2 dagen in huis met zelfs extra onderdelen voor een fractie van de prijs als wat Batavus er voor vraagt!
(let wel! is exact hetzelfde onderdeel als dat bij Batavus als het ''origineel'' verkocht word ..lol)

Maar goed ik dwaal wat af zie ik....
Dat aftersales gebeuren komt ook voor bij de huidige A merken en daar kan ook nogal halsstarrig gereageerd worden met de nadruk om niet mee willen werken aan een oplossing terwijl men hier wel recht op heeft volgens de Ned. wetgeving.
Mooi voorbeeld is dat van Motana welke alleen verantwoording aflegt aan directe dealers en klanten, maar sub-dealers geheel links laat liggen terwijl er daar ook klanten zijn die daar ook volledig recht op hebben als er wat mis gaat!
Gaat de sub dealer om een of andere reden ten onder/failliet, kun je dus fluiten naar de nazorg van een nieuwe duurbetaalde scooter!

Vaak komt het dus neer of dat de (nieuwe) dealer die toevallig ook het merk en type scooter aanbiedt in het assortiment zich genoodzaakt voelt om het geheel weer op de rails te kunnen krijgen zonder extra kosten omdat men nog binnen de garantieperiode zit!
Meestal kan deze dit wel weer verhalen op Sym/Motana! Maar het moge toch duidelijk zijn dat zulke praktijken anno nu niet erg gewenst is als men een nieuwe scooter aanschaft en afhankelijk bent van zulks soort taferelen en figuren!

En ondertussen gaat dat La souris snorscootertje van mijn buurmeisje nog steeds als een tierelier!
In de ochtend (dauwtrapperstijdstip), middag en avond snort het motortje dapper door zonder horten en/of stoten!
Blijkbaar heeft ze dus geen ''maandagmorgen'' scooter aangeschaft...
Zo heb ik ooit een znen retro gehad die werkelijk nooit goed wou lopen. Dealer kwamen er niet uit en ik op een gegeven moment ook niet.
Hoogst waarschijnlijk heeft er vanaf nieuw ergens iets niet goed gezeten in het blok(koude start was niet te doen in veel gevallen. gehele cilinderset en kop vervangen. keeringen vernieuwd een carburateur van Keihin gemonteerd en nieuwe benzine kraan en kortere benzine slang, ontsteking en CDI vernieuwd. Niks hielp en is terug genomen. Later een Zhongyu speedy gehad welke uit voorzorgen een Keihin carb kreeg en werkeloijk altijd met een druk op de knop direct aansloeg. Tijdens een wolkbreuk waarbij de straat blank stond en de scooter flink door t water moest gaan bleef hij door lopen. geen hikje gehad. Uiteindelijk na 28K aan km weg gedaan aan mijn vrouw haar broer omdat hij een ander blok nodig had en ik al een andere had. Blokje loopt nog steeds. Nu een Lingben speedy uit 2004 dus een van de eerste en die lijkt tot zover (nog maar 856 gelopen) ook na een lange rit direct aan te slaan als ik de knop in druk. Je kan en moet geluk hebben en zeker met de juiste onderdelen kan je heel ver komen.(856 is nog als nieuw natuurlijk dus over de uiteindelijke betrouwbaarheid kan je er nog niet veel over zeggen maar t lijkt een goede start te zijn). Belangrijk is natuurlijk de dealer en hoe hij word afgeleverd. Als tijdens het afleveren en inrijden Alles word verzaakt omwille van de kosten begin je natuurlijk al heel slecht. Buiten het feit dat er fabrikanten zijn die het zo gauw mogelijk in elkaar flansen om zo de kosten te drukken. Er zullen ook Chinese fabrikanten er ook wel zijn die toch iets betere kwaliteit scooters bouwen.Leek mij wel mooi als daar een lijst van was met welke fabrikanten er zijn en wat hun kwaliteits niveau is. Van goed naar zeer slecht. La Souris is dus ook zo een die graag rap geld wil zien en je het voor de rest maar uitzoeken moet. Er zullen er vast wel een aantal goed rijdend er weg komen en idd goed blijven. het blijft een roulette spel. Veel "merken" zijn al verdwenen Zoals VOM en zo(mijn eerste retro scooter). Puur omdat de kwalitewit zo beroerd was al bij afleveren en als het er op aan kwam ze niet thuis waren. Zaken als mister Chi zijn ook al opgedoekt zover ik weet. om dezelfde redenen.
 
Last edited:
Zo heb ik een Zhongyu speedy gehad welke uit voorzorgen een Keihin carb kreeg en werkeloijk altijd met een druk op de knop direct aansloeg.
da's een kopie van een peugeot V-clic dacht ik? die verkopen ze nu nog als ´pony 50´ op sites als amazon en ali. :)
La Souris is dus ook zo een die graag rap geld wil zien en je het voor de rest maar uitzoeken moet. Er zullen er vast wel een aantal goed rijdend er weg komen en idd goed blijven. het blijft een roulette spel.
spijker op de kop.
en hiermee vroeg ik me ook af hoe het nu gaat met die Sourini uit de OP van @Floris van bommelstijn ??
 
da's een kopie van een peugeot V-clic dacht ik? die verkopen ze nu nog als ´pony 50´ op sites als amazon en ali. :)

spijker op de kop.
en hiermee vroeg ik me ook af hoe het nu gaat met die Sourini uit de OP van @Floris van bommelstijn ??
deze Lingben en de meeste speedys zijn klonen van de kymco filly zoek maar eens op de filly :tearsofjoy: (sorry hoofdletters kunnen niet/nauwelijks op moment met een half defect toetsenbordo_O)dit is net zo een kloon van een Kymco filly.
 
deze Lingben en de meeste speedys zijn klonen van de kymco filly zoek maar eens op de filly :tearsofjoy: (sorry hoofdletters kunnen niet/nauwelijks op moment met een half defect toetsenbordo_O)dit is net zo een kloon van een Kymco filly.

Zéér zeker waar, Kymco Filly was de eerste en enige echte!
Daarna ging het helemaal los..., zeker wel 35/40 verschillende klonen van de Filly!
Meeste ook nog met het 1e type motorblok van Quinqi op de 50cc! (zit trouwens ook onder de V-clic)

Tegenwoordig ziet het er allemaal wat gelikter uit: http://en.qingqi.com.cn/

Maar goed, nu het scootertje van m'n buurmeisje.
Eerlijk gezegd is er nog steeds niks mis mee en knalt ze wederom lekker door.
Waarom wederom? Er is wel een voorval geweest waarbij de motor niet echt meer wilde gaan.
Het starten ging nog steeds perfect maar het gedrag van de motor week erg af...
Dit was verleden week dinsdagmiddag, toen ik thuiskwam hoorde ik in de tuin een heel vreemd geluidje uit de scooter komen.
Aangezien het beestje ineens op de achterplaats was gestald vermoede ik al dat er wat mis was.

Het meeste wat in de buurt komt qua dit gedrag is een lek in het gasschuifmembraan van de carburateur.
Goed op toeren met een raar geluid en niet verder komen dan 15 km/u terwijl de max op 34 km/u is afgesteld!
Aangezien er geen carburateur aanwezig is kunnen we dit uiteraard afvinken.

Ik heb nog aangeboden om het e.e.a. te controleren maar hij was er klaar mee, bleek later dat hij al meer dan een uur aan het rommelen was geweest maar geen clou had waar precies te zoeken! Is ook een oude 2 takt (schakel) veteraan dus was voornamelijk aan het hoofdkrabben geslagen wat best logisch is. Aangezien de scooter nog in de garantieperiode zit heeft hij La souris zelf ingeschakeld met de klacht.

Naar wat ik begrepen heb uit zijn verhaal was dat z'n dochter uiteindelijk te veel km's heeft gemaakt met de scooter?
Alhoewel hij (lees: buurman) wel netjes de olie peilde en ook vervangen heeft bleek er achteraf helemaal niks mis met het motortje zelf te zijn!
Enige wat er vervangen diende te worden waren de rollengewichten van de vario, deze bleken toch al aardig afgeplat te zijn.
Voor de zekerheid is er ook nog een nieuwe snaar gemonteerd, of dit echt nodig was weet ik niet maar het beestje loopt in ieder geval weer als een tierelier!

Eigenlijk nog steeds alleen maar pluspunten en ook (vooralsnog) geen geouwehoer met de brandstofpomp wat we echter wel regelmatig tegenkomen op de dure Piaggio en Yamaha scooters van div. leden!
 
Last edited:
Tot dus ver is deze scooter wel waar voor zijn geld gebleken! je kan er echt geluk mee hebben of dikke pech haha. Leuk dat je het topic blijft aan vullen. Heb je misschien nog een foto van de betreffende scooter voor de volledige beeldvorming?
 
Ik las dat de scooter goed gebruikt wordt maar de scooter is pas ongeveer 6 maanden oud en nu al de rolletjes dusdanig versleten dat hij niet eens meer de helft van de originele snelheid haalt.
Hopelijk is dit geen indicatie voor de kwaliteit voor de rest van de onderdelen op de scooter.
Wat is de reden waarom de buurman zelf het onderhoud doet en daarmee de garantie verliest?
Is de kortstbijzijnde vestiging (scooterzaak) van La Souris te ver weg?
Heeft hij geen vertrouwen in het vakmanschap van de monteurs van La souris?
Zijn de beurten veel te duur voor wat er daadwerkelijk uitgevoerd wordt of is er een andere reden?
 
Ik heb ook enkele La Souris benzine scooters gereden, en dat was eigenlijk altijd probleemloos. Wel de beurten laten doen en dat was het eigenlijk.
 
Tot dus ver is deze scooter wel waar voor zijn geld gebleken! je kan er echt geluk mee hebben of dikke pech haha. Leuk dat je het topic blijft aan vullen. Heb je misschien nog een foto van de betreffende scooter voor de volledige beeldvorming?

Ja, echt geen ''maandagmorgen'' exemplaar, dus wat dat betreft klopt het plaatje nog steeds...
Zal van het weekend even proberen om die 2 samen voor de lens te zien krijgen!

Ik las dat de scooter goed gebruikt wordt maar de scooter is pas ongeveer 6 maanden oud en nu al de rolletjes dusdanig versleten dat hij niet eens meer de helft van de originele snelheid haalt.
Hopelijk is dit geen indicatie voor de kwaliteit voor de rest van de onderdelen op de scooter.
Wat is de reden waarom de buurman zelf het onderhoud doet en daarmee de garantie verliest?
Is de kortstbijzijnde vestiging (scooterzaak) van La Souris te ver weg?
Heeft hij geen vertrouwen in het vakmanschap van de monteurs van La souris?
Zijn de beurten veel te duur voor wat er daadwerkelijk uitgevoerd wordt of is er een andere reden?

De scooter word zeker goed gebruikt en heeft er best al een aantal km's opzitten.
Zijn Chinese rollen dus was (enigszins) wel te verwachten, nu zijn er geplaatst van een type welke wat slijtvaster is.
Het onderhoud doet hij niet zelf, was een tip van chauffeur/monteur die het beestje kwam afleveren om het oliepeil in de gaten te houden.
Buurman kreeg er zelfs een extra flacon motorolie bij van die kerel.

Ik wist het niet zeker maar hij (lees: buurman) heeft aangegeven dat hij een totaalpakket heeft genomen voor de scooter bij La Souris zelf.
In dat geval komen ze sowieso v.w.b. de eerste 3 beurten en word inderdaad het e.e.a. gecontroleerd en zo nodig vervangen.
Transmissieolie maar ook motorolie, voor de rest controleren ze alleen het elektronische gedeelte en laten ze het gebeuren achter de kickstart(carter)kap met rust als het motortje in die momentopname goed op toeren komt en de scooter goed rijdt en reageert!

En ja, de dichtstbijzijnde vestiging is inderdaad te ver weg. Maar daarom komen ze ook juist op locatie middels een mobiele werkplaats...
Eigenlijk hetzelfde als waar de scooter de eerste keer uit te voorschijn kwam toen deze voor de deur werd afgeleverd.
Blijkbaar behoort dit dus ook tot het totaalpakket?! (zal ongetwijfeld best wel wat kosten!)

Maar goed, alhoewel de eerste 3 beurten goed gingen en er geen vuiltje aan de lucht was/leek heeft ze gewoon lekker doorgereden al die tijd.
Inmiddels zat ze al bijna aan de 4.500 km toen dit voorval plaatsvond..., waarschijnlijk zijn alle 6 de rollen tegelijkertijd met de platte kant verkeerd in de rollenbaan terechtgekomen waardoor de gradenplaat de vario niet verder kon duwen en de topsnelheid flink deed kelderen.

Het zullen ongetwijfeld goede monteurs zijn (inmiddels 3 verschillende gezien geloof ik) maar ben toch van mening dat ze dit in een eerder stadium hadden moeten vervangen, zeker v.w.b. de rollengewichten!
Standaard snaartje ben ik niet geheel zeker van, maar deze moet toch wel op z'n minst 6.000 km mee gaan lijkt me.

Echter, alvorens het naar de klant gaat en achterin de mobiele werkplaats/bakwagen terecht komt heeft het scootertje al best een aardig traject afgelegd! Direct vanuit de containers uit China waar ze netjes en goed verpakt gerangschikt staan, en vervolgens direct naar de dealer(s) en/of scooterwinkels in een groot gedeelte van Europa gaan.
Vond een mooi filmpje van een bekende website uit Scandinavië. Ook nieuw type Euro 5, 50cc scooter met een nieuw type motorblok welke zeer waarschijnlijk eenzelfde injectie systeem heeft. (is echter een aanname) Blijkt voor één man toch best wel een klusje te zijn..., zie:


Of de scooter naderhand goed rijdt en/of reageert is en blijft onduidelijk helaas.
Hoop niet dat we afdwalen... Maar het leek me nuttig om zoiets daadwerkelijk is gade te slaan!
Nuttig is misschien een te groot woord, maar best wel interessant om het nu is in levende lijve te mogen aanschouwen.

Wie het sneller kan, wint een volledig verzorgde voetreis naar Rome, en kan daar tevens een schitterende badeend oppikken..
Relatiegeschenk-Badeend-Politieagent-860357342.jpg

:tonguewink:
 
Last edited:
Back
Top