Logboek van de Gilera RuNNRG

Hoi hoi beste mensen,
Ik ben al eventjes bezig met een Gilera Runner opbouwen met een combinatie van Runner en NRG onderdelen. Omdat het me leuk lijkt om dit project later terug te kunnen lezen en omdat ik misschien mensen met een vergelijkbaar plan kan helpen heb ik besloten mijn project vast te leggen in dit logboek. Ik zit nu midden in het project dus het begin kan chronologisch een beetje vaag zijn. Maar dat was genoeg geouwehoer; op naar het logboek.

Dag 1 (ergens jan 2021)
Ik had een tijdje geleden een wok gekregen op mijn net opgebouwde NRG Power. Ik zie op marktplaats een Runner frame staan, met een berg onderdelen voor maar 250€. De keus was snel gemaakt. Ik ga mijn blok onder een Runner bouwen. Frame en onderdelen de volgende dag opgehaald en een nieuwe voorvork bestelt. Omdat de gene die erbij zat helemaal vast zat.

Dag 2 (ergens jan 2021)
Voorvork is afgeleverd tijd om deze te monteren. Dit ging heel soepel nergens op vastgelopen, en ik had binnen een halfuurtje de vork gemonteerd.
Jammergenoeg begon toen het gezeik. Deze vork was voor een oud type Runner. Hier zat geen voorwielas bij. Ik had alleen nieuw type liggen. Voor de mensen onbekend met de verschillen. Het nieuw type heeft een verdikking aan de rechterkant van de as, welke in de voorvork sokken geklemd wordt. Dat past niet op een oud type. Deze maakt gewoon gebruik van een lange bout zonder verdikking. Oké even op internet bestellen zou je zeggen, maar dat is een stuk lastiger dan je denkt. Het zijn allemaal 180cc voorwielassen welke hetzelfde ontwerp hebben als het nieuwe type.
Ik heb heel lang op dit probleem vastgelopen. Omdat het voorwiel monteren wel een redelijk belangrijk deel is van het project.

Dag 3 (ergens in sep 2022)
Zoals je ziet is er heel wat tijd overheen gegaan.
Oeps, maarja dat gebeurd mij wel wat vaker.
Maardus ik kom er recent achter dat de voorpoot sokjes verwisselbaar zijn. Top ff van mijn NRG zn voorvork monteren op mijn Runner. Natuurlijk was het niet zo simpel, maar niets wat wat warm stoken, wd-40 en grof geweld niet kan oplossen. Na een uurtje stoken en hameren heb ik beide los. Even in de ultrasoon gooien en met een borsteltje schoonmaken. Afdrogen en ze zijn klaar om te monteren. Zo gezegd, zo gedaan. Voorwiel van mijn Nrg gemonteerd, aangezien ik deze mooier vind. Ik had alleen nog geen telleraandrijving of spacer liggen. Dus heb ik de metalen binnenkant uit 3 rolletjes geperst en de plastic omhulsels gebruikt als spacers voor het voorwiel. Voorste remklauw, leidingen en hendel van mijn NRG gemonteerd.

Dag 4
Dit is het moment dat het project snel begint te gaan, deze dag is namelijk zowaar de dag na dag 3.
Tijd om het motorblok te monteren, zo gezegd zo gedaan, halfuurtje kloten met wat lange schroevendraaiers en het blok hing eronder. Toen een Doppler achterveer gemonteerd. Deze schokbreker werkt dus op luchtdruk en ik ben heel benieuwd of dit een goede rijervaring zal geven. Hij voelt wel redelijk stijf, maar is schijnbaar afstelbaar. Achterremklauw etc ook direct gemonteerd.

Dag 5
Een dag later is het tijd om het brandstofsysteem te fixen en de kabelboom te monteren, brandstofsysteem ging vrij soepel, na wat logisch nadenken is het wel uit te vogelen, maar voor wie daar geen zin in heeft: de grote tank gaat naar de ingang van de vacuumpomp uitgang vacuumpomp gaat naar ingang kleine tank, onderkant kleine tank gaat naar carb. Vacuum gaat naar de grote vacuumaansluiting op de platte voorkant. Nu tijd voor de kabelboom
Ik zal jullie de troubleshooting pijn besparen. Hier ben ik namelijk lang mee bezig geweest, maar het was zeker wel mijn eigen schuld. Als ik even stil had gestaan en logisch nagedacht had het me veel tijd bespaard. Het komt er dus op neer, deze kabelboom miste de ontstekingstekker, maar deze ziet er hetzelfde uit als de stekker van het voorlicht. Voor de duidelijkheid, het gaat hier om een oud type ontsteking dus met losse kabels naar de cdi en een stekker naar de spanningsregelaar. De stekker naar de spanningsregelaar miste. Voor de rest starte de runner wel goed en liep zelfs stationair.

Dag 6
Het is tijd om de carburateur maar eens af te gaan stellen. Ik wist dat dit blok op mijn NRG te rijk liep. Alleen nu kwam die jammer genoeg niet vooruit met gewicht op het achterwiel. Ik ben bang dat ie valse lucht trekt. En ja hoor de krukaskering ontstekingszeide is lek. Na een flinke hoeveelheid tijd bezig te zijn deze kering te demonteren. De schroeftechniek werkte niet. Uiteindelijk met een stevige keringhaak en veel kracht hem eruit getrokken. Ik denk dat ik deze tijdens mn revisie 2 jaar geleden iets te diep in het carter heb geslagen. Aangezien deze zo te zien tegen de binnenkooi van het lager heeft gezeten. De lagers lijken nog intakt. Geen speling, vreemde geluiden of weerstand. Dus dat is top.
Op het moment ben ik aan het wachten op een nieuwe krukaskering en wat andere kleine onderdelen.
Wordt vervolgd.
Post automatically merged:

Ik bedenk me nu dat iets te weinig context heb gegeven over dit project. Setup etc. Dus schrijf ik dat hierzo maar. Het gaat om een blokkie met een 70cc Athena racing met vlinderpoort. Deze is watergekoeld en zit op een doppler racing krukas met een stage 6 r1200 als uitlaat. Deze pijp heb ik maar heel kort mee gereden voor mijn wok. Dus ik heb eigenlijk geen idee hoe het loopt. Maar een c16 deed het heel goed. Verder is de volledige overbrenging polini hi-speed op de achterpoelie na. Deze is nog standaard. Ook zit er een MVT millenium race ontsteking op. Licht vliegwiel met agressieve ontstekingscurve en met lichtspoel welke plug and play op piaggio kabelboom kunnen, oud type en nieuw type aangezien deze 2 plugs heeft. Verder heeft het zijn eigen cdi en bobine. Dus dat kan ik in de kabelboom achterwege laten. In de korte tijd die ik erop gereden heb was het echt een top setup. Heel erg snel, maar toch nog goed handelbaar waar snel gaan geen optie was. Ben heel benieuwd hoe deze setup op mijn Runner gaat voelen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top