LINTEX Jet scooter probleem

Goedenavond mensen

Mijn vriendin heeft in LINTEX Jet scooter, maar deze deed gisteren raar tijdens het rijden. Hij begon in te houden en vervolgens de volgende dag deed hij niet meer. Vorige week is ze langs de scooter monteur geweest die heeft een bougie vervangen. Uiteraard was dit probleem voor korte duur opgelost.

Voor de brandstof test heb ik de bougie eruit gedraaid en met mijn vinger gevoeld of deze vochtig werdt tijdens het starten. Mijn vinger werdt niet nat, dus dit betekend dat ik geen brandstof ontvangt van het brandstofsysteem.

Ook het vonkje was na mijns inziens niet helder meer blauw paars, maar dat heb ik voorlopig op prior twee gezet.

Brandstofsysteem

· Gecontroleerd uiteraard of mijn vriendin de juiste brandstof heeft getankt.
· De vacuüm klep getest om door aan het slangetje te zuigen en de benzine kwam er netjes uit de brandstof slang.
· Vacuüm slang gecontroleerd van het inlaatstuk naar de vacuüm klep.
· Benzine Filter vervangen.
· Slangen vervangen vacuüm en benzine.
· Benzine fles op de ingang van de carburateur gezet, om eerste instantie te vacuüm klep uit te sluiten. Niks veranderde
· Brandstofslang los en de slangen aangesloten op de inlaatstuk waar de vacuüm slang zit. Kwam nauwelijks brandstof uit.
· Pakking tussen de motor en Carburateur gecheckt geen zichtbare beschadigingen.
· Gat in het inlaatstuk waar de vacuüm slang opgemonterd zit of deze verstopt zat.
· Compressie is voelbaar als je vinger erop houdt, maar zal deze morgen meten.
· Carburateur gedemonteerd en schoongemaakt alleen de choke klep niet gecontroleerd.
1. Geblazen op de ingang, dat de diafragma klep open en neer ging.

Elektrische systeem
· Tolerantie van de bougie punt en klipje aangepast naar 0.7 mm. ( Bougie was vervangen een week geleden, door een garage.)
· Accu heeft 12.3 Volt, dus aangenomen dat deze goed is.
· De weerstandgemeten van de bobine tussen de twee connectoren geeft een weerstand van 0.9 ohms.
· Vervolgens de weerstand gemeten vanuit de bougie houder naar iedere connector. Beide waardes waren 8,57 ohms.
· CDI heb ik een spare uitgewisseld , maar moet daar voor de zekerheid een nieuwe kopen.
· Statorwikkelen zagen er zichtbaar goed uit.
· Start solenoïde gemeten en getest.

Conclusie Elektrisch : CDI ga ik vervangen en bobine inclusief kabel was de weerstand wat te hoog, dus zal deze ook vervangen.

Ik zal morgen de compressie meten , maar het lijkt op dat mijn inlaatklep van de klep defect is. Hopelijk heb ik het mis, maar weet iemand wat er aan de hand kan zijn op basis de gegeven informatie?

Alvast bedankt

mvg

Albert

Advertisement - register to remove this

Kurmit

Active Member
Zozo je bent er lekker druk mee geweest ;)

Aardig wat gedaan maar toch nog veel onduidelijk.
Voor je van alles nieuw gaat aanschaffen even dit.

Je hebt carb schoongemaakt maar ben je er zeker van dat stationair of hoofdsproeier niet verstopt zijn ?
En dat er benzine in de vlotterkamer aanwezig was/is ?

Als je zonder bougie start komt er geen vacuum en dus geen brandstof aanvoer uit carb of benzinekraan :p

De losse bougie in de bougiehouder en tegen blok houden geeft goede vonk met starten of is t niks ?
Je metingen hebben niet zoveel zin denk ik.

Zou ook zeker de klep speling even controleren !

Succes en we horen het wel !

Ha Kurmit

Bedankt voor je reactie en tips. Ik heb de carburateur nogmaals uit elkaar gehaald en nu echt met een naald alles nog nagelopen of alle gatjes open waren. Twee gatjes zaten nog dicht.
Vervolgens de spelling van de inlaatklep gemeten, deze is 0.07 mm dus eigenlijk goed. ( Ook van de uitlaatklep natuurlijk gecontroleerd) . Vervolgens alles weer in elkaar gezet.
Compressie gemeten van de brommer, deze kwam niet hoger dan 75 psi. Zoek alleen een referentie of dit goed of niet goed is.

Nu vonk de brommer niet meer.

· Solenoïde na gemeten en deze werkte. ( Al gedaan)
· Bobine nagemeten weerstand erover is 0.9 ohms
· Bougie kabel weerstand erover is 8.75 ohms

CDI kabelboom

2 polige stekker

· Wit/zwart met nul was 12V aan contactslot uit geen stroom
· Zwart/Rood met de nul t.b.v. de voeding naar de CDI 0,44 ohms moet tussen de 0.3 ohms en 0,5 ohms liggen. Deze waarde is goed.( controleer ook de wikkelingen van de spoel)

4 polige stekker

· Rood met de nul t.b.v. de positie spoel van de motor 135 ohms moet tussen de 120 ohms en 190 ohms liggen. Deze waarde is goed.( controleer ook de wikkelingen van de spoel)
· Zwart/geel de kabel richting de bobine 0,08 ohms. Deze waarde is goed.( controleer ook de wikkelingen van de spoel)
· Aarde – Nul nagemeten 0.3 ohms
· Aarde – Nul nagemeten 0,28 ohms

Helaas is het nu donker en ik ga morgen verder. Ik wens je iedere geval een fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar.

Met vriendelijke groet,

Albert

Attachments

Kurmit

Active Member
Jij ook gelukkig nieuwjaar gewenst !

Die 75 psi is ongeveer 5 bar en dat is niet heel erg hoog maar wie weet het zou genoeg kunnen zijn al zegt het wel wat over de staat van cilinder/zuiger/kleppen.

Je zegt 2 gaatjes zaten dicht dan ben ik benieuwd of je die van de sproeier bedoeld ?
Dan zou je misschien je probleem al gevonden hebben en is er bij een van je andere werkzaamheden wat fout gegaan waardoor hij nu niet start ?

Dat je ineens geen vonk meer hebt kan niet komen door iets wat je gedaan hebt met al dat meten ?
Zoals stekkers niet goed in elkaar of verkeerdom of zekering gesprongen etc. ?

Ook met al die metingen of bekabeling nog wel goed is (ohmse waardes) lijkt me niet echt eerste stap, eerst wil je weten of ergens spanning op komt en zo niet ga je dat verder terug zoeken tot het punt waar nog wel spanning is.
Pas daarna ga je ohmse waardes meten daar tussen in om het euvel te vinden.

Dus begin met contact aan en bougie los in de dop en kijk of dat goede vonk geeft als je m tegen blok aan houdt voordat je verder gaat zoeken.

Ha Kurmit

Bedankt nogmaals voor je reactie. Terugkomend op de vragen die je had gesteld.

Dat je ineens geen vonk meer hebt kan niet komen door iets wat je gedaan hebt met al dat meten ?
  • De vonk heb ik weer terug , want ik kreeg geen stroom van de CDI naar de starter. Dit kwam door een slechte kabel tussen de CDI en de Bobine
Je zegt 2 gaatjes zaten dicht dan ben ik benieuwd of je die van de sproeier bedoeld ?
  • Klopt van de hoofdsproeier. ( wat me opviel was dat de naald krom was van de gasklep, deze heb ik getracht om weer recht te zetten.)
Positieve van vandaag is dat de scooter heeft gedraaid. Dit kwam pas toen ik met de gasscheuf van de carburateur op en neer ging. Toen de Scooter draaide had ik de brandstof slang los gemaakt of de vacuumklep werkte er kwam voldoende brandstofuit.

Scooter vervolgens uitgezet en vervolgens weer geprobeerd weer te starten, maar helaas lukte dit niet meer. Vonk gechecked en de slang van de vacuumklep los gemaakt, maar er kwam nu nauwelijks brandstof meer uit. Brandstof direct in de cilinderkamer gedaan, maar startte niet meer. Als ik dingen mag uitsluiten, dan werkt het elektrische systeem nu goed en het probleem zit in de brandstof aanvoer.

Ik denk dat de carburateur nog niet nabehoren werkt en de vacuumklep heb ik mijn twijfels over. Ik zal eens trachten om wat service documentatie te zoeken van een Lintex Jet volgens mij is dat een SYM motor, maar ik kan het fout hebben.

Met vriendelijke groet,

Albert

Kurmit

Active Member
Tijdens starten heb je minder vacuum dan wanneer motor zelf draait en zou er dus best wat minder brandstof door klep kunnen komen.

Belangrijker nu is of er benzine in vlotterkamer van carb komt/zit.
Dit kun je simpel checken door die aftap schroef onder het bakje paar slagen te openen en kijken of er benzine uit komt, dan snel weer dicht om niet leeg te tappen.
Komt er geen benzine even met de mond aan vacuum slang zuigen en kijken of er dan wel benzine komt.
Als er benzine in vlotterkamer zit en sproeiers zijn niet verstopt zal er wel weer leven in komen.

De hoofdsproeier zat verstopt dus dat was dan waarschijnlijk het hele probleem lijkt mij.

Maar een kromme gasnaald hmm dat gebeurd niet vanzelf zomaar.
Het zou er wel voor kunnen zorgen dat scooter slecht wil aanslaan of slecht loopt of dat zelfs de naald gaat aanlopen en er slechte/geen werking van het diafragma kan plaatsvinden en dus niet op en neer beweegt.

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Zit er geen benzine pomp tussen de benzine tank en de carburateur?

Zoals zoiets:

Die dingen gaan wel eens vaker defect op een 4-takt scooter en dan komt er geen nieuwe benzine naar de carburateur.

Eurokit, Kurmit

Bedankt voor je antwoorden en hulp. De vacuumklep had ik al in begin getest . De scheve naald in de oude carburateur heb ik een nieuwe voor gekocht en deze oude carburateur op de plank gezet. Ik heb toen een nieuwe carbarateur gekocht, maar de scooter deed het nog steeds niet. Vervolgens het blok uitelkaar gehaald in de schuur. Door het slecht weer heb ik even een pauze genomen, want de scooter past niet in de schuur. De compressie die ik had gemeten was laag, dus ik heb een nieuwe kop en een zuiger gekocht inelkaar gezet en het blok goed schoongemaakt. De zuiger was aardig versleten vandaar de lage compressie waarde. Vandaag inelkaar gezet en hij doet het zonder probleem. Morgen de kappen erop en dan is de baas blij.

Fijn Weekend en nogmaals bedankt

Advertisement - register to remove this