Linker knipperlicht django 2020

Krulsys

New Member
Vraag, wie heeft voor mij het elektrisch schema van een django (2020)
Gisteren plots onderweg linker knipperlicht gaan niet meer aan. Ook niet op dashboard, en bij gebruik van alarmlichten knop ook alleen maar de rechter, zit er 1 knipper relais in voor beide kanten??
 
Advertisement - register to remove this

Knipperrelais is altijd voor beide kanten dus als je rechterkant wel werkt kun je ervan uit gaan dat het knipperrelais in orde is.
Verdacht is dus je schakelaar de signaaldraad naar de linker knipperlichten de connector van je linker handvatschakelcluster.
 
dank voor je snelle reactie, is die schakelaar makkelijk te demonteren cq te benaderen aan het stuur, heb al geprobeerd met mijn vinger in het gat aan de onderzijde waar de spiegel vast zit iet te rommelen aan de draden, maar zonder resultaat, als ik hem makkelijk kan demonteren kan ik wel meten of hij schakelt en/of de draad vast zit. groet hans
 
beste Sparky, wat bedoel je met schakelcluster, toch niet de knipperlicht schakelaar zelf? denk het niet want je zegt" waar hij zit weet ik niet"
is er dus een mogelijkheid om de schakelaar netjes te demonteren zonder schade
gr.hans
 
Goeie morgen @Krulsys,

met schakelaarcluster bedoel ik de schakelaars die naast je linker en rechter handvat zit.
Dit zijn per zijde een aantal schakelaars en daarom dus een cluster genaamd.
Als je de kabel van bijvoorbeeld je linker handvat volgt, die vanaf deze clusters naar je kabelboom loopt, kom je bij een connector.
Dit is zo gemaakt om de schakelaarcluster netjes te kunnen vervangen zonder te hoeven solderen in de cluster zelf.

Maar iets heel anders, in post#2 ben ik een beetje voorbarig geweest.
Ik heb nog bij geen enkele scooter een ander systeem gezien, de Django is de eerste.
En je vraag hier beneden was dan ook volledig terecht en waarschijnlijk ook plausibel.
zit er 1 knipper relais in voor beide kanten??

Ik heb het aan jouw gestuurde schema eens volledig uit gekleed door alle bedrading weg te gommen die niks met het knippelicht-systeem te maken hadden.
Een hele klus maar het was met mijn favoriete programma dat ik sinds Windows 3.x (1990) gebruik, MS-Paint dus viel nogal mee. ;)

Ik zal het eerst eens even bijvoegen en onder de tekening doorgaan met de uitleg van de werking werking want deze is volledig anders.

knipperlichten Peugeot Django 50cc 4T.jpg

Zoals je ziet niet zo'n simpele oplossing en naar mijn beetje overkill.
De werking is als volgt:

Linker knipperlichten:
  • Als je de raw-schakelaar in de linker stand schakelt, wordt de oranje draad tegen massa geschakeld die naar pin 4 van je cockpit loopt.
  • Op pin 6 van de cockpit komt er dan een elektrisch knippersignaal die middels een andere oranje draad naar je beiden linker RAW-lichten loopt.
  • In de cockpit zelf wordt er dan gezorgd dat het controlelampje van je linker knipperlichten mee knippert, waarschijnlijk wordt hier intern ook pin6 voor gebruikt.

Rechter knipperlichten:

  • Als je de raw-schakelaar in de rechterer stand schakelt, wordt de blauwe draad tegen massa geschakeld die naar pin 17 van je cockpit loopt.
  • Op pin 5 van de cockpit komt er dan een elektrisch knippersignaal die middels een andere oranje draad naar je beiden rechter RAW-lichten loopt.
  • In de cockpit zelf wordt er dan gezorgd dat het controlelampje van je linker knipperlichten mee knippert, waarschijnlijk wordt hier intern ook pin5 voor gebruikt.

Alarmlichten:

  • Als je de knop voor de alarmlichten bedient, wordt zowel de oranje als de blauwe draad tegen massa geschakeld en gelden beide toestanden van linker en rechter knipperlichten tegelijk, zie hierboven.

Dus de cockpit speelt een zeer centrale rol in deze, dus in principe kun je alle signalen, zoals hierboven beschreven, meten op de connector van de cockpit.
Ik weet niet of dit RAW-gedeelte van de cockpit los verkrijgbaar is, zo niet, kan het wel eens een hele dure aangelegenheid worden.
Dus hopelijk ligt het probleem in de bedrading of in één van de connectoren.

Hopelijk heb je iets aan deze bijdrage en lees je dit zeer lange verhaal met aandacht door want het was toch een hele klus om met name de tekening op te schonen met alles wat niet met het raw-systeem te maken had.
 
Beste Sparky
Uitleg zeer uitvoerig gelezen en bekeken.
Ga er mee aan de slag. Hopelijk kan ik bij de bedrading, anders genoodzaakt dit toch bij de dealer na te laten kijken.
enirm bedankt voor je inzet, wordt heel erg gewaardeerd, echt top.
Zal laten weten wat het is geworden
Fijn weekend en bedankt!
Gr hans
 
Back
Top