Achter de kap op foto1, op de plaats waar je vinger naar wijst, zit de koppelingsbel.
Als jouw scooter een cartersensor heeft, die de snelheid doorgeeft aan de cdi, zit deze sensor daar ook.
Op je koppelingsbel zitten dan ook 1 of meerdere nokjes.
De sensor doet niks anders dan het aantal nokjes detecteren die aan hem voorbij gaan en geeft deze pulsjes door aan de cdi.
De cdi leidt uit het aantal pulsjes per tijdseenheid, de actuele snelheid van de scooter af.
Dus tussen deze sensor en je cdi ligt dan ook een draadje wat bij jouw wellicht onderbroken is of een slecht contact maakt.
Achter deze carterkap zit geen olie die kun je gewoon, door een groot aantal boutjes te verwijderen, afhalen.
Je ziet dan de vario en de koppeling en de eventuele cartersensor zit in de kap zelf gemonteerd.
De hoeveelheid olie die op de carterkap staat gedrukt (foto3) is een info die refereert naar de hoeveelheid transmissieolie die in de overbrenging zit.
Deze overbrenging, hier op het forum, vertanding genoemd, is een tandwielkastje tussen de as van de koppeling en de as van het achterwiel, deze olie loopt er echter niet uit bij het verwijderen van de carterkap.
Voor het eventueel aflaten van deze olie zit er meestal een aflaatboutje aan de onderkant van deze tandwielkast.