Schema Lichten op dc, stator laadt niet goed

Dag allen, zoals de titel zegt dus, vermoed ik dat omdat de stator niet meer de lichten van spanning voorziet dat de bende niet meer goed laadt. Mijn plan is om de lichten door de stator te voorzien van een dc spanning (led lampen). Ik heb een stappenplan gemaakt

- Lichten Herverbinden: Verbind de lichten terug met de stator.

- Converter Installeren: Plaats een AC naar DC converter tussen de stator en de lichten.

- AC Relais Toevoegen: Gebruik een AC relais om de lichten op de batterij te schakelen wanneer de motor uit staat.

Kunnen jullie mij vertellen of dit een goed plan is? Zou dit de reden kunnen zijn dat mijn laadspanning te laag is?

Ook vraag ik me af of ik de stator nu moet vervangen.

Danku voor alle reacties alvast
 
Advertisement - register to remove this

Dat is niet zo,n goed plan , omdat je stationair het probleem kan krijgen dat je omvormer het niet meer doet . Beter kan je de led verlichting op de geschakelde contact draad zetten , contact uit , verlichting ook uit . Om welke scooter gaat het , en heb je er een schema van ?
Je zou met versneld stationair draaien , tussen de 14 en 15 volt moeten meten . Als je minder meet , kan door de startor , of regelaar komen . Of je contacten maken geen goed massa . hoeveel spanning ( wissel spanning) meet je uit de stator als de motor loopt ?
 
Dat is niet zo,n goed plan , omdat je stationair het probleem kan krijgen dat je omvormer het niet meer doet . Beter kan je de led verlichting op de geschakelde contact draad zetten , contact uit , verlichting ook uit . Om welke scooter gaat het , en heb je er een schema van ?
Je zou met versneld stationair draaien , tussen de 14 en 15 volt moeten meten . Als je minder meet , kan door de startor , of regelaar komen . Of je contacten maken geen goed massa . hoeveel spanning ( wissel spanning) meet je uit de stator als de motor loopt ?
peugeot v clic, origneel zaten de lichten op ac. ik meet zo'n 12.8 op verhoogd stationair, (voltage gaat wel omhoog bij gas geven). Spanningsregelaar is al vervangen deed niks
 
Spanningsregelaar is al vervangen deed niks
Dan zou je de spanning op de connector van de stator moeten meten , is deze goed , en de connector's maken goed contact , zou je de bedrading van connector naar de regelaar kunnen meten op breuk . Ook de bedrading van de regelaar naar de accu door meten op slecht contact , als het laden dan nog achter blijft , zou ik toch de regelaar verdenken . Je moet echt tussen 14/15 volt laadspanning komen , bij versneld stationair draaien . Hier een beschrijving van de metingen van stator's , van diverse scooters van peugeot , ook een meting van de regelaar staat ertussen.
 

Attachments

Dan zou je de spanning op de connector van de stator moeten meten , is deze goed , en de connector's maken goed contact , zou je de bedrading van connector naar de regelaar kunnen meten op breuk . Ook de bedrading van de regelaar naar de accu door meten op slecht contact , als het laden dan nog achter blijft , zou ik toch de regelaar verdenken . Je moet echt tussen 14/15 volt laadspanning komen , bij versneld stationair draaien . Hier een beschrijving van de metingen van stator's , van diverse scooters van peugeot , ook een meting van de regelaar staat ertussen.
hartsitkke bedankt. Ik heb de stator even gemeten en ik moet die gewoon vervangen.
Post automatically merged:

Dag allen, zoals de titel zegt dus, vermoed ik dat omdat de stator niet meer de lichten van spanning voorziet dat de bende niet meer goed laadt. Mijn plan is om de lichten door de stator te voorzien van een dc spanning (led lampen). Ik heb een stappenplan gemaakt

- Lichten Herverbinden: Verbind de lichten terug met de stator.

- Converter Installeren: Plaats een AC naar DC converter tussen de stator en de lichten.

- AC Relais Toevoegen: Gebruik een AC relais om de lichten op de batterij te schakelen wanneer de motor uit staat.

Kunnen jullie mij vertellen of dit een goed plan is? Zou dit de reden kunnen zijn dat mijn laadspanning te laag is?

Ook vraag ik me af of ik de stator nu moet vervangen.

Danku voor alle reacties alvast
UPDATE:

stator gemeten, hier onder de resultant

ignition coil/earth: 0.492k
lightning coil/earth: 0.3
battery charge coil/earth: 0.4
ignition sensor/earth: 151.3

(staat in het engels omdat mijn handleiding en informatie engels is. Dikke shout out naar de member die mij dit heeft gestuurd.)

Mijn ontstekingssensor heeft dus te veel weerstand.
Mijn ontatekingsspoel en mijn accu-laadspoel zijn dus veel en veel te laag. Ik ga er van uit dat de spoel zelf gewoon kapot is. Even nieuwe stator dus.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Stator vervangen, spanningsregelaar vervangen, weerstand draden nagelopen.. en toch nog een lage laadspanning.

iemand enig idee wat er mis kan zijn?
 
Als de bedrading / connectors verder vrij zijn van overgangs weerstand , kan het nog zijn dat het magnetisme van het vlieg wiel niet goed is .
Hoe hoog is je laad spanning bij versneld stationair draaien ?
 
ignition sensor/earth: 151.3
Mijn ontstekingssensor heeft dus te veel weerstand.

Die waarde is goed.
De ignition sensor heeft niks te maken met het laden van je accu noch met je verlichting.
De pickup-coil of spoel geeft aan de CDI door waar zich de zuiger bevindt, de cdi bepaald dan aan de hand van het toerental het juiste ontsteekmoment.
Als de pickupspoel niet goed zou zijn, zou je scooter ook niet starten en lopen!
 
Wat is de spanning tussen de witte en de groene draad bij je spanningsregelaar middels de backprobe methode (zie plaatje) bij lopende motor met wat gas erop?
Uiteraard met de connector in de spanningsregelaar gestoken?

1716540614863.png
 
groen? ik heb geen groene draad. ik heb wit, geel, rood en zwart.
Post automatically merged:

Wat is de spanning tussen de witte en de groene draad bij je spanningsregelaar middels de backprobe methode (zie plaatje) bij lopende motor met wat gas erop?
Uiteraard met de connector in de spanningsregelaar gestoken?

View attachment 75898
wel heb ik er nieuwe accu ingedaan. (had hem per ongeluk tot 3v getrokken).

accu droog is 12.6v.
bij starten springt de spanning naar 12.8 en gaat dan heel langzaam omhoog naar 13.9. Is dit gezond?

zodra ik mn voorlicht op de accu zet wordt er niks opgeladen. Is dit normaal? licht hoort natuurlijk origineel op de lichtspoel
 
Last edited:
gaat dan heel langzaam omhoog naar 13.9. Is dit gezond?
Dat is goed hij mag stijgen tot maximaal 15 Volt, maar mag daar persee NIET overheen gaan.

zodra ik mn voorlicht op de accu zet wordt er niks opgeladen. Is dit normaal? licht hoort natuurlijk origineel op de lichtspoel
Dit kan.
De spanningsregelaar kan maar een bepaalde stroom leveren aan de boordspanning, alles wat hij meer produceert dan de boordspanning nodig heeft, wordt gebruikt voor het laden van de accu.
Als jij meer aansluit op die boordspanning, je verlichting dus, blijft er minder over voor het laden van de accu.

zodra ik mn voorlicht op de accu zet wordt er niks opgeladen. Is dit normaal? licht hoort natuurlijk origineel op de lichtspoel
Hoe concludeer je dit, heb je de stroom naar de accu gemeten want dan?

Welke lampen gebruik je, de originele gloei/halogeenlampen of LED-lampen en welk vermogen (Wattage) hebben die?
 
Dat is goed hij mag stijgen tot maximaal 15 Volt, maar mag daar persee NIET overheen gaan.


Dit kan.
De spanningsregelaar kan maar een bepaalde stroom leveren aan de boordspanning, alles wat hij meer produceert dan de boordspanning nodig heeft, wordt gebruikt voor het laden van de accu.
Als jij meer aansluit op die boordspanning, je verlichting dus, blijft er minder over voor het laden van de accu.


Hoe concludeer je dit, heb je de stroom naar de accu gemeten want dan?

Welke lampen gebruik je, de originele gloei/halogeenlampen of LED-lampen en welk vermogen (Wattage) hebben die?
de spanning daalt zodra de led lampen aangesloten worden. Heb nu gewoon het achterlicht en stadslicht voor op de accu, en het dimlicht voor dmv een ac naar dc omvormer op de lichtspoel. Accuspanning is sindsdien niet lager dan 12.8v en de laadspanning is prima.
 
Back
Top