Licht scooter

Scooter__

New Member
Ik heb een zip 4t 50 uit 2017 die beschikt over een normale koplamp (standaard).
Zoals ik me herinner in mijn theorie zou je savonds je dimlicht aan moeten zetten, nou heb ik een discussie met een vriend die zegt dat de koplamp als die aanstaat op dimlicht staat waarbij ik zei dat het juist grootlicht is die dus niet aan moet.
Wie heeft hier gelijk?
Ook om boetes te vermijden hoop ik dat iemand mij gauw kan helpen.

Mvg,
 
Advertisement - register to remove this

Ligt eraan hoe je schakelaar staat , op groot of dim licht. Heb je maar èèn schakelaar om aan te zetten en te kiezen tussen groot en dim , is meestal dim licht de eerste stand .Verder zie je toch wel verschil tussen groot en dim , aan het licht beeld en de afstand hoe ver hij schijnt. Ook heb je waarschijnlijk een lampje in je dashbord die aan geeft als groot licht brand.
 
Ik heb een zip 4t 50 uit 2017 die beschikt over een normale koplamp (standaard).
Zoals ik me herinner in mijn theorie zou je savonds je dimlicht aan moeten zetten, nou heb ik een discussie met een vriend die zegt dat de koplamp als die aanstaat op dimlicht staat waarbij ik zei dat het juist grootlicht is die dus niet aan moet.
Wie heeft hier gelijk?
Ook om boetes te vermijden hoop ik dat iemand mij gauw kan helpen.

Mvg,
Mag hopen dat je begrijpt hoe je voorlicht werkt? Je heb een knopje op je stuur voor groot licht?
 
Mag hopen dat je begrijpt hoe je voorlicht werkt? Je heb een knopje op je stuur voor groot licht?
Zeker maat, alleen omdat het een standaard koplamp is staat die uit als het knopje dus uit staat en andersom ook terwijl bij mn oude zip met led 2.0 de randjes van de koplamp aanstonden en bij het knopje aante zetten de grote bollen (grootlicht) ook aan gingen.

Beetje ingewikkeld verhaal allemaal sorry ervoor
 
Ik weet niet of ik je vraag begrijp maar na zonsondergang of overdag bij slecht zicht door neerslag of mist ben je verplicht je dimlicht te gebruiken.
Grootlicht mag je alleen maar gebruiken als je de andere weggebruikers niet verblindt, dus als je alleen, zonder tegenliggers of verkeer voor je, op een slecht verlichte weg rijdt.

Of je grootlicht of dimlicht brandt als je de aan- uitschakelaar bedient is afhankelijk hoe jouw dimlicht- grootlichtschakelaar staat op dat moment.
Het is dus niet zo dat als je het laatst gereden hebt met grootlicht de koplamp opeens naar dimlicht schakelt op het moment dat je de aan- uitschakelaar bedient.

By the way, veel nieuwe scootermodellen hebben zelfs geen aan- uitschakelaar meer als je zulke scooter op contact zet brandt je dimlicht of grootlicht direct afhankelijk van hoe je dimlicht- grootlichtschakelaar staat.
 
Last edited:
Back
Top