licht flikkert wanneer ik rijd

Roller452

New Member
Hallo,
Ik wou net met mijn Suzuki Katana ay50 weggaan om te rijden, maar toen ik reed deden de lampen het niet zo goed. Beide voor en achter lampen gaan als ik snel rijd zachtjes branden (zo licht als als je stationair je motor laat draaien) en als ik op en neer sprong op de treeplank gaan ze heeel kort hard branden om daarna weer zachtjes te branden. Wanneer ik zachtjes rijd gaan de lampen flikkeren tussen hard en zachtjes branden. Hierdoor kan ik dus niet snel op onverlichte wegen rijden en wordt minder snel gezien door het verkeer.
Ik heb niet veel verstand van elektro dus weet niet zo veel ervan, misschien een aansluiting die slecht is??
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

misschien een aansluiting die slecht is??
Zoals ik het lees, zou dit heel goed kunnen zijn.
Het gaat wel een speurtocht worden.
Een aantal punten die je kan controleren:
- Aansluitingen en fittingen van de lampen op oxidatie.
- Lichtschakelaar op vuil/oxidatie/contacten.
- Massaprobleem.
- Kabelbreuk in het lichtcircuit.
- Stekkertjes/connectoren die slecht contact maken.
Ik zeg: veel succes... :)
 
Kan de fittingen zijn.
Bedrading dat niet goed verbind
Slechte lampjes. (als die al een hele tijd erin zitten kan het zijn dat de gloeidraden van de lamp zwak zijn)
Kan ook nog eens de spannings regelaar zijn in het ergste geval.

Wat je kan doen is per lampje eruit nemen.. En die 2 contact puntjes een beetje op schuren zodat de contacten weer glimmen.
De contacten in de fitting inspuiten met contact spray even als de spades waar de bedragen op de fitting worden aangesloten.
Kijk even of al je bedrading echt goed vast zit en je nergens een draad breuk hebt.

Gewoon van simpel beginnen naar moeilijk zoeken.

Wat ook nog een optie is de vliegwiel eraf halen en eens de boel goed uitblazen, kan best een hoop fijn zand erin zit dat naar gelange tijd op gehoopt is.
 
De zekering houder en bijbehorende bedrading (bij de accu) controleren, het lijkt erop dat deze niet continu contact maakt.
Zekering zelf is nog heel, dus die kun je achterwege laten...
Alleen controleren of deze correct in de houder zit gemonteerd en ook blijft zitten tijdens het rijden, en/of het straat/breakdancen met de scooter.

En welke Katana is het precies, met een enkele 12V 35/35W lamp of met 2 lampen?
(er zijn er best wel wat uitgebracht waarvan de eerste uit het bouwjaar 1998 stamt)
Qua het elektronische gedeelte kan er verschil zitten tussen de bouwjaren, is even ter info.

AY50W/WW/WRW (’98-MODEL)

AY50X/WX/WRX (’99-MODEL)
AY50Y/WY/WRY (’00-MODEL)

AY50K1/WRK1 (’01-MODEL)
AY50K2/WRK2 (’02-MODEL)

AY50K3/SK3/WK3/WSK3 (’03-MODEL)
AY50K4/WK4 (’04-MODEL)
 
Last edited:
Nou, voor een lange tijd heb ik geen zin dr in gehad, het probleem proberen te vinden. Had laatst een beetje zin en begon bij het makkelijkste te gaan kijken. Had de contaktpuntjes van de lampen zachtjes opgeschuurd en de aansluitingspunten van de lampen ook geprobeerd. De spanningsregelaar zou het niet zijn geweest want die was onlangs vervangen. Nou, wat ik dus wil vertellen is dat de lampen het weer doen. Ik had trouwens gedacht dat de achterlamp het slecht deed maar die deed het gewoon goed (oeps..)
 
Back
Top