Licht blijft branden als ik sleutel eruit heb gehaald (BTC Riva)

PieterBTCriva

New Member
Goedemiddag!

Ik heb pas een BTC Riva scooter uit 2013 gekocht en heb een gek probleempje.
Elektrisch starten werkt niet (kicken werkt wel) dus heb ik mijn spanningsregelaar en accu vervangen.
Bij het vervangen van de spanningsregelaar gingen opeens de lichten aan terwijl ik geen sleutel in het contact heb.
Als ik de schakelaar uit zet gaan ze wel uit, maar ik kan de lichten dus bedienen zonder sleutel als de motor uit staat.
Starten werkt gelukkig niet zonder sleutel in het contactslot.
Ook knipperen de knipperlichten nu heel snel.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Overigens doet het elektrisch starten nog steeds niet maar dat heeft dan denk ik met de startmotor te maken?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

tja... wil wel helpen, maar dit verhaal veroorzaakt meer vragen dan antwoorden:
Elektrisch starten werkt niet (kicken werkt wel) dus heb ik mijn spanningsregelaar en accu vervangen.
waarom heb je gelijk de spanningsregelaar aangepakt i.p.v. eerst je startmotor, het relais (en de ´misschien gecorrodeerde´ startknop op je stuur) te controleren?
ik kan de lichten dus bedienen zonder sleutel als de motor uit staat.
dit geeft bij mij de indruk dat er e.e.a. verkeerd aangesloten is tijdens de spanningsregelaar-wissel...
Ook knipperen de knipperlichten nu heel snel.
foute boel!
als daar te hoge stroom doorheen gaat mol je t relais (en soms ook de knipperlichten zelf, zéker als t LED's zijn)
 
Last edited:
waarom heb je gelijk de spanningsregelaar aangepakt i.p.v. eerst je startmotor, het relais (en de ´misschien gecorrodeerde´ startknop op je stuur) te controleren?
Ik dacht dat spanningsproblemen aan de spanningsregelaar zou liggen. Aangezien hij voor de wissel ook al soms snel knipperde.
Ik neem aan dat startknop wel werkt aangezien ik een 'tik' hoor bij het indrukken en het achterlicht iets minder licht gaat geven.
Binnenkort zal ik de startmotor controleren.

dit geeft bij mij de indruk dat er e.e.a. verkeerd aangesloten is tijdens de spanningsregelaar-wissel...
Ja dat vind ik vreemd want de spanningsregelaar is letterlijk alleen een kabeltje dat je erin klikt vastgemaakt op het stuur.

foute boel!
als daar te hoge stroom doorheen gaat mol je t relais
Haha oeps. Dit was voor de wissel ook al. Enig idee waar dit aan kan liggen? Kan dit met gecorrodeerde massa kabels te maken hebben?
 
Als alle lampjes van je knipper lichten het doen , denk ik eerder aan een defect relais . Hebben ze niet de lampjes vervangen door ledlampjes , zonder het relais aan te passen? En je kan de spanning eens meten die op het relais komt.
 
Als alle lampjes van je knipper lichten het doen , denk ik eerder aan een defect relais . Hebben ze niet de lampjes vervangen door ledlampjes , zonder het relais aan te passen? En je kan de spanning eens meten die op het relais komt.
Het zijn geen led lampjes, maar ik zal morgen de spanning meten! Eerst even een nieuwe multimeter kopen, die van mij is kapot gegaan

Maak deze dan eerst even schoon en kijk of je probleem is opgelost!
Ja goeie, dit ga ik eerst doen! Ik zal laten weten of het gelukt is
 
Ben er weer naar aan het kijken en hij heeft vannacht de hele accu leeggetrokken (gister nieuwe ingezet).
kickstart lukt gelijk, toeter, dashboard verlichting en remlicht doen het niet. Voor en achterlicht wel en de knipperlichten knipperen nu helemaal niet maar blijven branden..
Als ik naar de bedrading voorin kijk (zie foto) dan zie ik bij de stekkertjes plakkerig spul, weet niet of dit iets geks kan zijn.
Welke kabels zal ik doormeten? En waar vind ik de massapunten?
 

Attachments

  • 289ED825-7D74-4D7A-8BB3-EC4779A4048C.jpeg
    289ED825-7D74-4D7A-8BB3-EC4779A4048C.jpeg
    264 KB · Views: 17
  • 338F3C13-CE9B-477E-A5B7-860964B0E8A8.jpeg
    338F3C13-CE9B-477E-A5B7-860964B0E8A8.jpeg
    224.2 KB · Views: 18
Lijkt mij dat het plakkerige spul iets is van blanke tectyl , om de boel te beschermen tegen corrosie.
Over het algemeen is bij de china scooters de groene draad de massa . Aan de bouten van de toeter en regelaar ,zitten deze meestal op het frame Deze punten zou je ook kunnen nakijken op corrosie. Ook onder je buddyzit zitten een paar van deze punten b.v bij je bobine
Post automatically merged:

Alles wat over de accu loopt doet het dus niet . Je zou even de laadstroom moeten meten , en met losgekoppelde + kabel van de accu , bij stilstaande motor moeten meten of er stroom loopt tussen je pool en de kabel . Als dat het geval is wordt hij door het èèn of ander leeg getrokken .
Post automatically merged:

Zou dan beginnen met de regelaar los koppelen , en dan nog eens meten , omdat deze al rare kuren vertoonde .
Is je zekering nog heel?
 
Last edited:
Over het algemeen is bij de china scooters de groene draad de massa . Aan de bouten van de toeter en regelaar ,zitten deze meestal op het frame Deze punten zou je ook kunnen nakijken op corrosie. Ook onder je buddyzit zitten een paar van deze punten b.v bij je bobine
Op al deze punten zit geen losse kabel vastgemaakt aan de bouten. Eigenlijk kan ik die nergens vinden.

Ik heb even de oude spanningsregelaar en accu gemonteerd en alles werkt dan weer behalve dat de knipperlichten soms snel soms normaal knipperen en dat de elektrische start een zoemend geluid maakt.
Ik meet geen stroom tussen de accupool en de kabel.

Met de oude accu (hier zit nog wel een beetje stroom in) en de nieuwe regelaar meet ik ook geen stroom maar komen er wel vonkjes als ik de accu monteer (zonder contact sleutel) (dus eigenlijk loopt er dan wel stroom toch?)

De zekering is niet doorgebrand
 
(dus eigenlijk loopt er dan wel stroom toch?
Ja dan heb je ergens een verbruiker die je accu leeg trekt. Heeft je motorblok wel goed massa , anders zal het euvel van het starten in je startmotor zitten , als de aangeleverde spanning en massa op je startmotor klopt . Je kan ook een keer proberen om met een volle accu de dikke polen op je start relais door te verbinden , en dan kijken wat de startmotor doet.
 
Ja dan heb je ergens een verbruiker die je accu leeg trekt. Heeft je motorblok wel goed massa , anders zal het euvel van het starten in je startmotor zitten , als de aangeleverde spanning en massa op je startmotor klopt . Je kan ook een keer proberen om met een volle accu de dikke polen op je start relais door te verbinden , en dan kijken wat de startmotor doet.
Als ik de polen doorverbindt dan gebeurt er nogsteeds niks dus denk idd dat er iets met mijn startmotor is.

Toen alle gedoe met elektriciteit begon moest hij ook altijd 10 min warmlopen voordat ik een beetje vooruit kwam. Miss dat de elektrische choke verkeerd stroom kreeg?

Ik ga maar eens een stukkie rijden of hij nog vaak gekke dingen doet met de knipperlichten
 
Ik kan het verhaal inmiddels niet meer goed volgen maar als verlichting blijft doorbranden terwijl de scooter niet op contact staat denk ik aan twee dingen namelijk:

  1. Een spanningsregelaar die defect is en gelijkstroom doorlaat van de rode draad naar de gele draad.
  2. Een contactslot waarvan het contact wat de gelijkspanning moet schakelen blijft doorverbinden door misschien oxide, vocht of aan mekaar gebrandde contacten.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ook al vochtproblemen ondervonden en dat plakkerige goedje gespoten.
Verder zie ik bij de uitgaande draden van één van de connectoren een stukje tape wat er niet thuis hoort, wat zit hieronder?
Ook op de weggaande draden bij het contactslot zit een goedje dat lijkt op een teerachtige substantie of tape die vulcaniserend is.
Zie tekening hieronder, ik heb bij beide plekken een gele pijl gezet.
1673007474960.png
 
de plastic/rubber kap bij t contactslot is nogal smerig, en geeft (althans bij mij qua foto) de indruk van schimmel.
ook zit daar behalve een tywrap om het rubber op zn plek te houden een extra tywrap(???) die het zaakje met contactslot en al vast lijkt te houden aan het metalen plaatje voor je sleutelgat...
vraag me af wat je daar achter aantreft...
 
Last edited:
Ik kan het verhaal inmiddels niet meer goed volgen maar als verlichting blijft doorbranden terwijl de scooter niet op contact staat denk ik aan twee dingen namelijk:

  1. Een spanningsregelaar die defect is en gelijkstroom doorlaat van de rode draad naar de gele draad.
  2. Een contactslot waarvan het contact wat de gelijkspanning moet schakelen blijft doorverbinden door misschien oxide, vocht of aan mekaar gebrandde contacten.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ook al vochtproblemen ondervonden en dat plakkerige goedje gespoten.
Verder zie ik bij de uitgaande draden van één van de connectoren een stukje tape wat er niet thuis hoort, wat zit hieronder?
Ook op de weggaande draden bij het contactslot zit een goedje dat lijkt op een teerachtige substantie of tape die vulcaniserend is.
Zie tekening hieronder, ik heb bij beide plekken een gele pijl gezet.
View attachment 68187
Super, ik heb eerst een rondje gereden en eigenlijk doet alles het prima (behalve electrische start dan) Terwijl er niks veranderd is en de oude accu en oude spanningsregelaar erop zitten. (Denk dat misschien de nieuwe spanningsregelaar voor problemen zorgde)

Ik heb alsnog even onder de tapejes gekeken en dit kwam naar boven:
9CE32A03-F0EE-4665-9AE2-7C2FA62CAA4E.jpeg
Deze zag er prima uit en heb ik weer dichtgetapet. Bij het contactslot was een draadje kapot en die heb ik weer vastgesoldeerd. Hierna merkte ik eigenlijk geen verschil, iemand weet wat dit draadje deed? (Deze foto:)
CA2C7C8D-C69F-4DF7-9DC0-49F7E88AD621.jpeg
Voor nu vind ik de scooter goed genoeg rijden en zelfs duurt het niet zo lang voor hij vermogen heeft bij een koude motor (misschien omdat het vandaag ook best warm was maar dat ga ik komende week checken)

Alleen nog de elektrische start maar daar kom ik later op terug
 
Ik zou overigens die blauwe connectoren verwijderen en de boel netjes solderen of verbinden.
Ik weet eigenlijk niet wat men daar allemaal aan elkaar heeft geknepen.
BTC gebruikt rood voor de vaste accuspanning en zwart voor de geschakelde accuspanning.
Ik zie daar een zwarte en rode draad die met elkaar verbonden wordt.
 
Ik weet eigenlijk niet wat men daar allemaal aan elkaar heeft geknepen.
BTC gebruikt rood voor de vaste accuspanning en zwart voor de geschakelde accuspanning.
Ik zie daar een zwarte en rode draad die met elkaar verbonden wordt.
Ik zie daar rood met rood en zwart met zwart.
Wss de kroonsteentjes op.
 
Ik geloof dat mijn spec savertje het juist ziet ;), en die scotsch blokjes er voor niets op zitten . Zwarte draad loopt eronder door , en bij de rode zit een afgesneden rode , die naar de connector wijst . Bij de zwarte zit dan ook inderdaad een afgeknipte rode , die naar beneden wijst naar de kabelboom
 
Back
Top