Liberty gaat langzaam

rob.t

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een Liberty uit 2007 en er zitten 17.500 kms op, in totaal heb ik 10.000 km mee gereden.

Het probleem is dat ie sinds 2 weken 10 km langzamer rijd en langzaam optrekt.
Daarvoor trok hij ook al niet zo snel op en ik wilde toen al wat aan doen zodat ie lekker snel optrekt.
Ik heb wat gezocht op internet, en ik denk dat de rolletjes en trekveren vervangen moeten worden.
Nu ben ik zelf niet technisch maar het lijkt me wel leuk om aan brommers te sleutelen.
Alleen ik ben bang dat ik iets stuk maak of een andere fout en ik uiteindelijk geen vervoer meer heb.
Hoe moeilijk is het om dit zelf te doen voor iemand die niet technisch aangelegd is?
En ik weet niet wat voor trekveren of rolletjes er nu in zitten en geen idee wat erin moet.
Ik heb weinig gereedschap en ik weet ook niet wat ik nodig heb.
Als ik het goed begrijp zouden er strakkere trekveren in moeten i.p.v de standaard trekveren?
En lichtere rolletjes?
Als ie 60/65 i.p.v 70 zou rijden maar lekker snel optrekt dan ben ik tevreden.

Ik zie graag een reactie tegemoet!
 
Advertisement - register to remove this

met een brommer van die leeftijd is het onmogelijk te zeggen wat er precies in zit (aangezien je niet weet wat de vorige eigenaar(en) erin gestopt hebben), het enige wat je kan doen om daar achter te komen is hem open te schroeven en kijken wat er in zit. Rollen en trekveren vervangen valt heel erg mee (pas wel op dat je de moeren niet schuin op de assen zet en de carterboutjes niet te strak aan draait), kijk maar op yt wat videos, of het te doen is voor jou kan alleen jij zeggen.
Wanneer heeft hij de laatste onderhoudsbeurt gekregen? want als je de afgelopen 10.000km er niks mee gedaan hebt moet je iets meer doen dan alleen de rollen vervangen. Denk dan aan kleppen stellen, motor- en vertandingsolie verversen en een nieuwe v-snaar.
Helaas kan je bij scooters geen topsnelheid opofferen voor trekkracht, dus als je hem weer wilt zoals die voor de afgelopenn 2 weken was kan je het best alle onderdelen vervangen met degene die er nu in zitten, maar als je wilt dat hij tijdens het optrekken tot 30kmph wat meer toeren maakt zou je er iets strakkere trekveren in kunnen doen.
Het gereedschap wat je hier voor nodig hebt is een verentrekker, vario- en koppelingblokkeer sleutel. En nog wat standaard dingen zoals een kruiskop en doppensethttps://www.zandri.nl/gereedschap/b...okkeersleutel-koppeling-diverse-scooters.html https://www.zandri.nl/gereedschap/b...eer-starttandw-sco-piaggio-buzzetti-5425.html https://www.zandri.nl/gereedschap-veertrekker-kopp-rem.html
Post automatically merged:

hoeft niet per se van zandri te zijn, maar daar bestel ik meestal mijn spullen
 
Sinds ik ‘m heb is alleen de carburateur schoongemaakt, nieuwe uitlaat, grotere sproeier opgezet en een nieuwe achterband die nu inmiddels al weer aan vervanging toe is. Dus geen onderhoudsbeurt gehad.
Omdat er dus meer dingen zijn dan ik eerst dacht wil ik een APKtje laten doen.
Nieuwe voor en achterbanden,
Rolletjes, kleppen, olie, v-snaar enzv.
Wat is een acceptabele prijs die ze vragen daarvoor bij een scootershop?
 
250 kost inderdaad wel wat maar een scooter is over het algemeen al een goedkoop vervoersmiddel dus ben bereid om dat een keer uit te geven.

Vanmorgen trok ie ineens wat beter op wat ik vreemd vind, heb gisteren de olie gecheckt die was op de helft maar heb laatst nog de olie helemaal bijgevuld.
Ik hoefde anders de olie niet zo vaak bij te vullen.
Sinds ik de olie heb bijgevuld, is ie langzamer gaan rijden (toeval?)
 
Back
Top