Liberty 4t blok op Gilera dna

Apriliapapa

New Member
Besten,

İk zag van de week op marktplaats een Gilera dna met 4t2v blok van een liberty .

Hij loopt maar laadt niet op was de verhaal erachter en het miste kappenset. Gekocht en hij staat nu bij mij in de garage met een 2de hands setje kappen die ik op de terugweg nog heb opgepikt.

İnderdaad de accu laadt niet bij.
De verkoper heeft zogezegd een nieuw ontsteking erin gestoken, dit heeft het laad probleem niet opgelost. Vandaar dat hij het weg deed.

Alle elektronica werkt. Op de temperatuur sensor na. Maar dat is logisch ivm luchtgekoeld blok. En de toerenteller werkt ook niet.

İk vermoed dat de 4takt onsteking anders is als een 2takt. En dat het daarom niet oplaad icm met een 2takt spanningsregelaar(ik denk dat het de 2takt spaningsregelaar die erop zit).

İemand verstand van kabelboom van beide scooters? İk denk dat ik met een 4 takt spanningsregelaar het probleem kan oplossen. Maar misschien is dit niet nodig.

Als bijlage nog foto van de spanningregelaar die eropzit. En kabelboom van beide scooters.DNA_00001.jpg

Mvg Onur

IMG_20230610_155157.jpgIMG_20230610_155209.jpgIMG_20230610_155217.jpgdraadschema-piaggio-vespa-50cc-4t.png
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Uppdate ondanks geen reactie op een oplossing

De onsteking van de 4 takt is 2 dradig en 2 takt 4 dradig.

De pulse generator coil is voor de cdi/bobine.
De scooter start dus die is goed aangesloten.
De alternator is in dit geval 1 plus draad.

Als ik nou die kabel van de alternator verbind met de 3 (blauw/wit, blauw en geel) draden die naar de spanningswisselaar van de 2 takt doorverbind.
Zou ik dan goed zitten? Kan het veel kwaad om dit gewoon te proberen zonder de onderdelen te beschadigen?
Mvg Onur
 
Nog een update
Zat nog een 2e spanningregelaar verstopt.
Als bijlage foto ervan.
Met de multimeter heb ik hier wisselspanning gevonden op de grijs blauw kabel en massa van frame gepakt. De grijs blauw kabel is ook afgetakt naar de cdi.
Rond de 30of60v dacht ik.. voldoende om de accu te laden.
Maar geen uitgaande DC spanning.


Iemand handleiding om de spanningregelaar te controleren of die werkt?
Betreft een ducati energia 969382IMG_20230616_222118.jpg
 

Attachments

  • IMG_20230616_222115.jpg
    IMG_20230616_222115.jpg
    96.3 KB · Views: 1
Back
Top