Leren remmen

Vic

Well-Known Member
hallo,

Ik heb net een mbk ovetto in mijn bezit en de derde keer dat ik was gaan rijden, was ik uitgegleden met die scooter. Het was toen avond en het was vrij hard aan het regenen en aangezien dat het op een kruispunt gebeurd was, denk ik dat het zebrapad er o.a. voor iets tussen zat, maar ik ben niet zeker. Ik denk dat ik gewoon alle remmen ineens dichtgooide en dat dat mijn probleem was.

Nu ben ik niet bang om weer te gaan rijden ofzo, maar ik ben wel onzeker ivm met het remmen.

Kan iemand mij wat tips/uitleg geven ivm wat er gebeurd is en naar de toekomst toe, aub?
Wat kan ik doen om goed remmen onder de knie te krijgen enz.?
Wat moet ik doen bij nat wegdek (bv. als ik toch plots zou moeten remmen).?
Hoe kan ik zulke dingen inoefenen e.d.?

M.a.w. alle info is meer dan welkom, want ik wil mij weer zeker en veilig voelen op mijn brommer!:p

Alvast merci,
VC
 
Advertisement - register to remove this

let ook op je banden!
had op m'n sr toendertijd deestone banden als ik het goed heb. Deze banden slijten nauwelijks omdat ze kneitershard zijn. Alleen met nat weer is het net alsof je op ijs rijdt...
echt levensgevaarlijk ;o
 
is dit een nieuwe scooter of een gebruikte?

Awel, tis ene van 2003, men pa heeft er effe op gereden, en dan stond-ier paar jaar stil. Nu heb ik em dus grootonderhoud laten ondergaan (ij startte ook niet meer) en nu rijd ik ermee. Lange uitleg kort: gebruikt.
 
let ook op je banden!
had op m'n sr toendertijd deestone banden als ik het goed heb. Deze banden slijten nauwelijks omdat ze kneitershard zijn. Alleen met nat weer is het net alsof je op ijs rijdt...
echt levensgevaarlijk ;o

Nu zegt ge zoiets.. dat ga ik eens moeten checken, want de banden zijn niet vervangen geweest... volgens mij nog nooit.
Zoals ik hierboven heb gepost is die scooter van 2003 en heeft nu +/-8200 km op de teller staan.

*Edit : K ben net die banden ff gaan checken: het zijn Continental zippy 1 banden.
 
Last edited:
mja , door de banden ga je niet onderuit , ik heb zo vaak op Neo's en andere scooters gereden met Deestone in vrijwel alle weersonstandigheden , ik ben daardoor nog NOOIT onderuit gegaan..

een schijfrem is als je het niet gewend ben behoorlijk fel soms , dus als je niet de "feeling" daarvoor hebt ga je al je te hard remt onderuit , en of er nu met banden van 20 euro of van 50 euro word gereden ,je gaat dan onderuit en zeker als het nat/vies is op de weg..

zowieso is het een kwestie van wennen uiteraard , maar je kunt ook bijvoorbeeld een ABS systeem op de scooter (laten) zetten , dan blokkeerd ie niet zomaar meer.

http://www.easyparts.nl/showarticle...tiblokker-Systeem-Abs-Scooter-Universeel.html
 
je moet zoiezo niet alleen met de achterrem remmen maar met beiden. de voorrem moet je gedoseerd gebruiken en de achterrem gewoon bijna helemaal en je moet je snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden.
 
bij glad wegdek raakte ik mijn voorrem bijna niet aan in het begin. (grote schijf en remt als een malle) maar ik nu wel gewoon oefenen en idd de feeling krijgen.

@melf waarom zou dat verkeerd wezen?
 
kijk maar bij de motoGP

2 grote schijven voor en een klein lullig schijfje achter.
omdat er geen gewicht op de achterkant komt tijdens het remmen..
 
Mijn tip : Vooruit kijken en vooruit denken.

Als je goed op het verkeer let en ook inschat wat een ander gaat doen, dan kun je vrijwel altijd optijd remmen.

Het komt altijd voor dat jij of iemand anders een keertje even niet oplet.
Als iedereen voor 2 denkt... dan is de kans op een noodstop/ongeluk erg klein.

Sowieso met slecht weer/regen eerder je snelheid minderen voor bochten/ kruispunten,ect.
 
Oefen ook gewoon eens met droog weer. Leer een noodstop te maken met je scooter op een mooi droog wegdek. Nat is in principe weinig anders. Vermijd de plekken waar wegreparaties zijn gedaan en waar z'n gladde laag op ligt en natuurlijk de witte strpen op de weg.
 
Had ik zelf vroeger ook, Altijd vol op de rem waardoor het soms wel is bijna fout afliep.

Toen is tegen mij gezegt: Gecontroleerd remmen en dus ook je voorrem gebruiken niet alleen je achterrem.
 
Vooral rustig blijven en langzaam de remmen inknijpen. Natuurlijk niet direct de remmen inknijpen want dan kan je of direct slippen, of je gaat zoals eerder gewoon hard op je plaat.

Het beste is om iets eerder te beginnen met remmen en dan steeds ietsje harder inknijpen, zodat je het gevoel krijgt wanneer je kan remmen en hoe hard je kan knijpen.
 
Back
Top