Lengte inlaattraject

Tom lievense

www.T-engines.nl
Hallo,

Zoals de meeste mensen wel weten zijn er hier al tig discussie geweest over het inlaattraject.

Een aantal:
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carburateur-naar-voren-naar-achteren-146378/
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carburator-shizzle-133158/
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/carter-tuning-2-a-132159/

Het valt mij op dat als het gaat over het traject van het membraan naar de carburateur, er altijd zonder enige onderbouwing er van uit word gegaan dat een langer inlaattraject slechter is. Natuurlijk heeft het zeker invloed. Maar of dit ook effect op het topvermogen heeft betwijfel ik. Bij een kort traject zal de gasreactie beter zijn. Maar is dit een voordeel? In de sprint is er in mijn ogen totaal geen gebrek aan. Minder weerstand heeft een kort traject ook niet. Omdat dit eigelijk enkel door de doorlaat (en eventueele restricties) bepaald word. Wel is er bij een lang traject meer volume aanwezig, wat bij het openen en sluiten van de kleppen mogelijk effect zou kunnen hebben. Een langere weg betekent ook een betere menging van het mengsel wat mogelijk ook weer positief kan zijn.

Ik ben zomaar eens benieuwd naar de visie van andere mensen over dit onderwerp....
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

slechte gasreactie kan een langere reactietijd opleveren dus een slechtere tijd. als je op het circuit rijd met je scooter, is langere gasreactie slechter weg trekken uit een bocht en dat rijd weer slechter. ik heb er samen met een maat wel eens op getest (een ijzere buis tussen spruit en carb bij een beun tomos) en dat rijd heel slecht omdat het even duurt voordat je weg rijd. Maar bij zon situatie kan een powerbox mss helpen omdat er dan even wat meer benzine wordt ingespoten. En net als wat jij zei een langer inlaat traject betere menging dus weer iets positiever.

zo denk ik er dus over.
 
slechte gasreactie kan een langere reactietijd opleveren dus een slechtere tijd. als je op het circuit rijd met je scooter, is langere gasreactie slechter weg trekken uit een bocht en dat rijd weer slechter. ik heb er samen met een maat wel eens op getest (een ijzere buis tussen spruit en carb bij een beun tomos) en dat rijd heel slecht omdat het even duurt voordat je weg rijd. Maar bij zon situatie kan een powerbox mss helpen omdat er dan even wat meer benzine wordt ingespoten. En net als wat jij zei een langer inlaat traject betere menging dus weer iets positiever.

zo denk ik er dus over.

Blijkbaar hebben de meeste mensen in de sprint niet echt gebrek aan gasreactie. Want als ik zo eens rond mij kijk, dan zie ik dat een hoop sprinters opzettelijk massa aan de krukas aanbrengen.

Bij de race is het een heel ander verhaal. Daar wil ik ook best geloven dat een betere gasreactie positief is.
 
ikzelf merk nu iets anders, heb sinds kort een Stage6 inlaatsetje gemonteerd, en mijn ding loopt er nu stukken beter op,
het kan zijn dat het komt omdat het spruitje een 28mm doorlaat heeft, of omdat mn carb rechter staat vanwege de wig,

al denk ik eerlijk gezegt niet dat wij(in de sprintscene) meer gasreactie nodig hebben,
aangezien er al genoeg dingen rondrijden die wheelspin/wheely tot en met hebben, stel je hebt minder gasreactie, heb je minder/geen wheelspin/wheely, kom je beter weg, heb je betere tijden.

zo denk ik er dan over iig
 
ikzelf merk nu iets anders, heb sinds kort een Stage6 inlaatsetje gemonteerd, en mijn ding loopt er nu stukken beter op,
het kan zijn dat het komt omdat het spruitje een 28mm doorlaat heeft, of omdat mn carb rechter staat vanwege de wig,

al denk ik eerlijk gezegt niet dat wij(in de sprintscene) meer gasreactie nodig hebben,
aangezien er al genoeg dingen rondrijden die wheelspin/wheely tot en met hebben, stel je hebt minder gasreactie, heb je minder/geen wheelspin/wheely, kom je beter weg, heb je betere tijden.

zo denk ik er dan over iig

Gasreactie is naar mijn idee inderdaad totaal geen gebrek aan, dat is dus ook geen voordeel. Het zou best wel eens kunnen dat er een bepaalt optimum is aan de inlaatlengte, en dat dit niet altijd zo kort mogelijk is.
 
Ik denk dat het verschillend is, algemeen bekend is dat bij 4 takt een langer inlaat traject meer koppel bij lagere toeren genereerd. Of dat bij 2 takt ook zo is durf ik niet te zeggen

Ik denk dat het afhankelijk is wat voor sprinter je je maakt, bij een scooter heb je toch al een smalle powerband waar je juist een hoog vermogen probeert te realiseren. Het voordeel bij een hoger koppel bij lagere toeren is beter merkbaar bij schakels/kx puchies etc denk ik.

Ik denk dat je er best wel mee kunt testen op een testbank, en dat je misschien nog wel verbaast staat van het resultaat

Tuurlijk een korter traject geeft een felle reactie wat snel gekoppelt wordt aan een goed lopende scooter/brommer maar misschien is het vermogen afgifte veel beter?
 
Ik heb laatst nog met mn scooter op de testbank gestaan, en het verschil getest met een ophoogplaat en zonder. Zonder de ophoogplaat gaf hij wat minder aan, maar hij ging ook weer rijker lopen, zodanig dat ik dit weer gelijk kon trekken met een kleinere sproeier ;)

Dus dat maakte weinig uit. Ik ging binnekort verder testen met grotere wigjes, en verschillende ophoogplaten.
 
en hoe zit het dan met de inlaat naar voren of naar achteren gericht (minarelli) mij lijkt dat als je de carb naar achteren gericht hebt dat het inlaat traject wel langer is maar beter gericht richting cilinder ? of maakt dit niks uit?

Gr Kees
 
Ik heb laatst nog met mn scooter op de testbank gestaan, en het verschil getest met een ophoogplaat en zonder. Zonder de ophoogplaat gaf hij wat minder aan, maar hij ging ook weer rijker lopen, zodanig dat ik dit weer gelijk kon trekken met een kleinere sproeier ;)

Dus dat maakte weinig uit. Ik ging binnekort verder testen met grotere wigjes, en verschillende ophoogplaten.

Ophoogplaat boven je membraan? of er onder.


en hoe zit het dan met de inlaat naar voren of naar achteren gericht (minarelli) mij lijkt dat als je de carb naar achteren gericht hebt dat het inlaat traject wel langer is maar beter gericht richting cilinder ? of maakt dit niks uit?

Gr Kees

Zodra het mengsel door de kleppen is gegaan is de flow toch behoorlijk verstoord, dus ik denk dat je dat wel kunt vergeten.
 
ophoogplaat onder je membraam hoeft ook niet altijd goed te zijn,

zo werkt de ene cil goed op een lagedruk carter en de andere cil op een hogedruk carter ,
ik heb me zelfs eens laten vertellen dat dit per cil van hetzelfde merk verschilt (7t, evo)
door het tunewerk dan ;)

verder denk ik dat je voor vermogens winst op mina zowieso met carb naar voren kan rijden, omdat je membraam ook ''van de cil af'' zit, en je hierdoor makkelijker een kort spruitje kan gebruiken en toch je carb recht hebt, terwijl je normaal een wigje nodig hebt om je carb goed recht te krijgen,
ik ben dan ook geen fan van mina wigjes aangezien de afstand die het mengsel moet afleggen aan de bovenkant van het gat groter is dan aan de onderkant waardoor weer rare wervelingen kunnen ontstaan.
kan me best vergissen hoor, nooit echt aan mina gesleuteld
 
bij Mina
Carb naar voren(alu plaat+mb spruit)

heb ik vernomen van een aantal rijders dat als je een wheely maakt de carb stilvalt.
Ook hadden ze wel eens last als je op de 100m ofzo zat, dat die ineens inhield, en dat hadden ze dus

Verder met carb naar achteren epc wig+pia spruit( iets langer inlaattraject) heb ik nergens last van gehad, zelf niet toen het blok omlaag hing vooraan.
 
Toch heeft het wel samen hang met elkaar. Als je de carb dichter op het membraan kan krijgen, en de vlotter nog goed werkt, win je toch nog iets. Meestal is het vlotterniveau wel bepalend voor de inlaat lengte.
 
Toch heeft het wel samen hang met elkaar. Als je de carb dichter op het membraan kan krijgen, en de vlotter nog goed werkt, win je toch nog iets. Meestal is het vlotterniveau wel bepalend voor de inlaat lengte.

Waarom win je iets door de carburateur korter bij het membraan te zetten?
 
Blijkbaar hebben de meeste mensen in de sprint niet echt gebrek aan gasreactie. Want als ik zo eens rond mij kijk, dan zie ik dat een hoop sprinters opzettelijk massa aan de krukas aanbrengen.

Bij de race is het een heel ander verhaal. Daar wil ik ook best geloven dat een betere gasreactie positief is.

maar die krukas verzwaren is voor minder kracht op lage toeren (of zoiets)en IMO is dat een totaal ander verhaal of niet
 
Juist door de mindere kracht met lagere toeren kan je wheelspin/wheelie's verkomen. Dat zelfde effect wil hij dus krijgen door een langer inlaattraject.
 
Back
Top