Lek via velgrand?

Foggy

Active Member
Hallo,
Bij de achterband van m'n Dink loopt langzaam lucht weg, vermoedelijk via de velgrand want daar zie ik wat meer schuim (zeepsop).
Het is rechtsachter en dan links van het ventiel over ongeveer een kwart van de velg.

Is dit met een nieuwe band op te lossen, of krijg ik dan hetzelfde?
Of kan ik met een rubberen hamer voorzichtig op het betreffende gedeelte blijven slaan, totdat hij wel beter aansluit?
Of heb ik een nieuwe velg nodig?
 
Advertisement - register to remove this

Zou eerst even kijken of je daar nog andere beschadigingen ziet. Tubeless heeft een goede velg nodig voor de afdichting. Is je velg nog recht? Zijn er andere beschadigingen? (vaak kan je dit pas echt testen als de band eraf is)
 
ventiel zelf al eens nagekeken.. Soms kan ook de kern niet meer goed afdichten..

Beste is om naar 1 a 2 banden wissels het ventiel ook te vervangen.. Zodat je een lekkend ventiel kan voorkomen.
 
Thanks voor de tip @eurokit .
Ik ga vandaag een afspraak maken voor een nieuwe achterband en vraag dan gelijk ook om een nieuw ventiel en om de velgrand even te checken.
Hij had na de grote beurt al aangegeven dat de achterband wat droogtescheurtjes had (kon ik zelf niet zien), maar er zat nog meer dan voldoende profiel op. Ik kon volgens hem nog wel een tijdje door blijven rijden. Nu niet meer dus.
Komt goed uit, want heb nu een scooter van de buurman op de brug staan die aardig wat onderhoud nodig heeft. Krijg ik even wat meer ruimte.
 
Ik doe persoonlijk bij elke banden wissel een nieuw ventiel erin.. Ventiel kost maar ongeveer 2 a 5 euro. Ik vind het de moeite niet als de band net gewisseld is en je ventiel blijkt slecht te zijn dat je dan weer alles moet gaan los maken.

Maar 1 keer overslaan zal niet meteen heel erg zijn.. Maar dat kan je eigenlijk pas zeggen als je het ventiel bekeken hebt.
Zitten er aan de buiten kant allemaal kleine haar scheurtjes, dan zou ik hem als nog laten vervangen, of corrosie op het schroefdraad of binnen ventiel is niet meer zo heel mooi meer.
 
Is er wat op tegen om een haaks ventiel te nemen, of is een rechte beter?
Met een recht ventiel loop ik iedere keer te hannessen om de slang van de bandenpomp ertussen te frotten.
Een haaks ventiel lijkt me dan heel handig, tenzij er nadelen zijn (?).
Ik kan natuurlijk ook een andere pomp kopen met zo'n stang eraan waarvan de spuitmond haaks staat.
 
Haaks kan wel, alleen zijn deze gemaakt van messing lijkt het als ik afbeeldingen zoek op internet..
Voor lage snelheid prima te doen. Voor hoge zou ik het zelf niet proberen.. En het zwakste punt zit altijd in die bocht zelf.
In een ernstige geval is het mogelijk om zoiets te breken.
Het is dan wel aan te raden als je voor een haaks ventiel wilt gaan dat je geen goedkoop prut merk koopt.. Maar dat je dan een echte hoge kwaliteit motorfiets ventiel haalt.
Post automatically merged:

Ik heb op mijn scoot twee haakse zitten , Gaat prima , ook makkelijk met druk controle en eventueel oppompen

Heb er zelf niet zo`n probleem mee, een normaal ventiel kan je ook wel een beetje naar voren buigen en dan lukt het ook wel.
 
Back
Top