lek motorblok

eric162

New Member
Mijn vrouw heeft een scooter sym mio fs05w2-eu van 2021.
Nu deze is een amper 1 jaar oud en lekt olie in midden van de motor. Verkoper gebeld, deze wist mij te vertellen dat dit een veel voorkomt omdat de poot zo dicht tegen de motorblok zit en bij minsten dat je ergens oprijd deze poot tegen de motorblok komt.
Nu de verkoper heeft gezegd dat dit niet onder garantie valt omdat hij dit al verschillende keren is voorgevallen bij andere scooters, en de fabrikant laat telkens weten dat dit niet onder garantie valt.
De verkoper van deze scooter zegt dat er een volledig dag werk aan is en je mag rekenen op een klein 400€ om dit te maken.
Nu mijn vraag is dit gemakkelijk zelf een nieuwe pakking plaatsen van 5,95€ ?
 

Attachments

  • 20230413_165140.jpg
    20230413_165140.jpg
    250.1 KB · Views: 28
  • 20230413_165134.jpg
    20230413_165134.jpg
    233.4 KB · Views: 28
  • 20230413_165033.jpg
    20230413_165033.jpg
    156.7 KB · Views: 27
Advertisement - register to remove this

Beste Eric162,
Lekkagedruppen binnen 2 jaren, balen.
De verklaring van een aanstotende poot kan ik maar moeilijk slikken.
Gezien de gelijkmatigheid van de lekkage, zou ik eerst proberen het zwarte afdekkapje van de koellucht af te nemen, vliegwieltrekker (laatste link als voorbeeld, wordt door meerdere zaken verkocht) gebruiken voor losnemen vliegwiel en dan de 8 bouten 'natrekken' , zie nr's 11 en 13.
https://oem-parts.hu/en/parts/gy6/gy6-139qmb/kenes-1791639 (De link herkent mij als bot, maar kan best aardig zijn)

Vwb jouw vraag of het moeilijk is de goedkope pakking zelf te vervangen, dat verschilt nogal. Voor de 1 is een carb rechtop plaatsen al een onhaalbare actie, voor de ander prima te doen. Blokje moet er wel even onder weg, kwestie van stekkertjes, gas- en remkabel, achterveer onderzijde en beide ophangpunten waarvan er 1 zichtbaar is op de 2e foto. Dan vliegwieltrekker https://www.zandri.nl/gereedschap-v...h3A6VQlcMK7Pgbs5s4DCgr23xgDMb_rhoCr9sQAvD_BwE erbij. Vervang dan wel alle pakkingen.
Groet,
 
Last edited:
Beste Eric162,
Lekkagedruppen binnen 2 jaren, balen.
De verklaring van een aanstotende poot kan ik maar moeilijk slikken.
Gezien de gelijkmatigheid van de lekkage, zou ik eerst proberen het zwarte afdekkapje van de koellucht af te nemen, vliegwieltrekker (laatste link als voorbeeld, wordt door meerdere zaken verkocht) gebruiken voor losnemen vliegwiel en dan de 8 bouten 'natrekken' , zie nr's 11 en 13.
https://oem-parts.hu/en/parts/gy6/gy6-139qmb/kenes-1791639 (De link herkent mij als bot, maar kan best aardig zijn)

Vwb jouw vraag of het moeilijk is de goedkope pakking zelf te vervangen, dat verschilt nogal. Voor de 1 is een carb rechtop plaatsen al een onhaalbare actie, voor de ander prima te doen. Blokje moet er wel even onder weg, kwestie van stekkertje, achterveer onderzijde en beide ophangpunten waarvan er 1 zichtbaar is op de 2e foto. Dan vliegwieltrekker https://www.zandri.nl/gereedschap-v...h3A6VQlcMK7Pgbs5s4DCgr23xgDMb_rhoCr9sQAvD_BwE erbij. Vervang dan wel alle pakkingen.
Groet,
Hallo, bedankt voor de reply.
Kan dit ook de oorzaak zijn van de lekkage deze 8 bouten? Zo ja dan bestel ik deze 2 tools. Want de blok onderuit halen is geen probleem. Maar het open maken van de blok ben ik wat bang voor met de tandwielen die er inzitten en andere onderdelen die er uit vallen met hem open te doen.

Mvg Eric
 
@ Eric,

Maar wat is die zgn. poot dan voor een ding?
En dit type Mio is het allernieuwste model (met een Euro 5 injectie) motorblok van Sym.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de midden-bok standaard tegen de onderkant van het motorblok klapt?
Maar daar zijn inmiddels allerlei (stoot) rubbers voor verkrijgbaar.

Ook ik vind dit maar een vreemd verhaal, sowieso geeft Sym/Moteo/Motana een lange garantie mits de scooter dealer onderhouden is!
(minimaal 3 jaar met een optie t/m 5 jaar) Scooter particulier aangeschaft of via dealer/scooterwinkel?
Onderhoudsgeschiedenis van het beestje bekend en ook voorhanden?

De carterpakking vervangen is niet heel moeilijk en kan men makkelijk zelf uitvoeren.
Er is echter wel een maar, en dat is dat dit type nogal wat gevoelige onderdelen heeft wat met enige voorzichtigheid gedemonteerd dient te worden!
 
Hallo, floris

Ik zeg maar wat de dealer tegen mij gezegd heeft. Volgens hem is het een veelkomend fenomeen. En valt dit niet onder garantie het fabrik zal dit niet aanvaarden. Heb juist de 2 tools gekocht om te zien of de 8 bouten vast zitten. Wat harrr mij heeft verteld.

Mvg
 
Als niet-sleutelaar is dit geen eenvoudige klus wanneer het blok gesplitst dient te worden.
Er van uit gaand dat dit bij een dealer is aangeschaft.
Vind ik het sowieso een vaag verhaal van de garantie, zou toch even aankloppen bij de importeur/fabrikant met het verhaal.
Wellicht stuurt deze je door naar een andere dealer of neemt contact op met de huidige.

Werkt dat allemaal niet, dan zou ik even rond bellen.
Dit moet ook voor 250/300 te doen zijn.
 
Idd, de scooter is aangekocht bij een dealer. Zoals ik al gezegd heb. De blok er van onder halen zal wel geen probleem. Maar de blok openen daar ben ik wat bang voor, tandwielen, onderdelen die er gaan uitvallen,enz. Ik ga eerst zien of ik die 8 bouten wat vaster kan aandraaien zoniet zal hij toch naar de dealer moeten.

Mvg
 
Wat een rare dealer is dit joh!
Ik kan me toch niet voorstellen dat Sym zoiets onbenulligs over het hoofd ziet en dan ook nog doet voorkomen dat het niet op te lossen is en het ook nog niet onder de garantie valt!?

Het zgn. veel voorkomende probleem is mij totaal niet bekend en is er ook geen technische mededeling uitgegaan naar de aangesloten Sym dealers voor zover ik weet. Ik zal dit morgen even navragen bij een bevriende dealer die ook officieel Sym dealer is.

De carterbouten aandraaien lijkt me (vooralsnog) niet van toepassing omdat dan ook de carterdruk wegvalt als deze niet met de juiste Nm is aangedraaid. Voor dit type blok is immers ook de carterdruk van belang.

V.w.b. het blok zelf splitsen moet je wel rekening houden met het al eerder genoemde EFI systeem.
Zie voorbeeld hieronder:

Naamloos.png
 
Ik zal overal maar afblijven en zal wel naar de dealer gaan. En nog maar eens polsen waarom dit niet onder garantie valt.
Trouwens het is een officiële sym verdeler in emblem.
Overal van afblijven is inderdaad heel verstandig.
Neem niet zomaar genoegen met de uitleg van deze dealer.
Een lekkage bij het motorblok is buiten jouw schuld en zou dit zeker onder garantie claimen.
Bekijk je rechten en plichten op een site zoals de consumentenbond o.i.d.
Je hebt vaak meer garantie als dat de dealer aangeeft.
De moeite waard om je hier in te verdiepen...
 
Overal van afblijven is inderdaad heel verstandig.
Neem niet zomaar genoegen met de uitleg van deze dealer.
Een lekkage bij het motorblok is buiten jouw schuld en zou dit zeker onder garantie claimen.
Bekijk je rechten en plichten op een site zoals de consumentenbond o.i.d.
Je hebt vaak meer garantie als dat de dealer aangeeft.
De moeite waard om je hier in te verdiepen...
Ga ik zeker vandaag nog doen, bedankt.
Morgen zal ik een update brengen van wat de dealer mij verteld heeft.

Grt.
 
We zijn uiteraard erg benieuwd naar de uitkomst.

En nog even dit, in post #8 staat de verkeerde illustratie gepost!
Deze is van een 125cc exemplaar van Sym :rolleyes:.

Hieronder de juiste voor het EFI 50cc systeem van Sym:

NaamloosWFISym.png

Suc6 in ieder geval en we lezen het wel ;)!
 
Lijkt mij dat de "Dealer " een Ali-Baba Medelander "zaak" in een afgelegen Garage box is .
Neem eens Contact op met de Importeur...
Hij is een officiële dealer van sym.
Bromfietsenjohan.be
 
Heeft Belgie geen Importeur ?
zo ja ... zou ik die eens benaderen .
Ik heb het idee dat jou Dealer de bui al ziet hangen , en eigenlijk verplicht is dit onder Garantie moet oplossen, op zijn kosten , en jou wil afschepen met een LUL verhaal.
In Nederland is er een Geschillen Commissie , en de Consumentenbond, Recht bijstand Verzekering etc etc .
Een Ollander laat zich niet met een Kluitje in het riet sturen.
 
Heeft Belgie geen Importeur ?
zo ja ... zou ik die eens benaderen .
Ik heb het idee dat jou Dealer de bui al ziet hangen , en eigenlijk verplicht is dit onder Garantie moet oplossen, op zijn kosten , en jou wil afschepen met een LUL verhaal.
In Nederland is er een Geschillen Commissie , en de Consumentenbond, Recht bijstand Verzekering etc etc .
Een Ollander laat zich niet met een Kluitje in het riet sturen.
Heb juist een mail gestuurd naar sym.be
Wachten wat hun antwoord ga zijn.
 
Beste, forumleden

Heb sym België geconstateerd en dit was hun antwoord.

Beste Eric,



Ik heb zonet telefonisch contact gehad met Scooters Johan.

De herstelling aan uw voertuig wordt onder garantie gedekt.

Aan uw km stand te zien is het tijd voor uw 2e onderhoud, misschien kan dit ineens gecombineerd worden.



De dealer zal u spoedig contacteren.



Met vriendelijke groeten,



Hannes Verbiest
Junior Aftersales Advisor

Moteo Europe
Post automatically merged:

Bedankt voor alle inlichtingen die ik hier ontvangen heb, deze hebben mij op het juiste spoor gebracht.

Eriic
 
Back
Top