Legale (opgevoerde)stunt scooter

dnh300

Member
Ik ga misschien binnenkort voor een 2t scooter kijken voor naast mijn 4t scooter. Ik wil een tweetakt om lekker aan te sleutelen etc. Ook zou ik het leuk vinden er af en toe op een parkeerplaats of rustige plek whielies op te oefenen. Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om een tweetakt scooter zo af te stellen dat hij super snel optrekt maar niet harder dan 50 gaat. Dan heb ik tenminste nooit problemen op de rollerbank maar kan je er wel lekker mee “stunten”. Ik zat zelf te denken aan korte vertanding en bijvoorbeeld hele lichte rolletjes.

In hoever is dit mogelijk en “goed” voor het blok?

Advertisement - register to remove this

zip50cc

Member
Ik ga misschien binnenkort voor een 2t scooter kijken voor naast mijn 4t scooter. Ik wil een tweetakt om lekker aan te sleutelen etc. Ook zou ik het leuk vinden er af en toe op een parkeerplaats of rustige plek whielies op te oefenen. Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om een tweetakt scooter zo af te stellen dat hij super snel optrekt maar niet harder dan 50 gaat. Dan heb ik tenminste nooit problemen op de rollerbank maar kan je er wel lekker mee “stunten”. Ik zat zelf te denken aan korte vertanding en bijvoorbeeld hele lichte rolletjes.

In hoever is dit mogelijk en “goed” voor het blok?
je kan een 70 cc erop doen en een hele dikke vario ring maar ik denk dat dit inderdaad niet goed is voor je blok

dnh300

Member
je kan een 70 cc erop doen en een hele dikke vario ring maar ik denk dat dit inderdaad niet goed is voor je blok
Dan blijf ik wel wat hebben om aan te sleutelen:) maar als het echt slecht is liever een andere manier. Met een vario gaat hij vette overtoeren maken toch dat is sws waar een varioring voor is. Is het niet te bereiken met alleen rolletjes en snor vertanding ofzo

zip50cc

Member
Dan blijf ik wel wat hebben om aan te sleutelen:) maar als het echt slecht is liever een andere manier. Met een vario gaat hij vette overtoeren maken toch dat is sws waar een varioring voor is. Is het niet te bereiken met alleen rolletjes en snor vertanding ofzo
snor vertanding zou al je trekkracht vereupen denk ik en de rolletjes ook. het enigste waardoor je geen trekkracht verliest is met een vario ring of cdi ( volgensmij) en als je dat doet . is er niet veel aan te sleutel want dan ben je alleen bezig met je kromme onderdelen vervangen

dnh300

Member
snor vertanding zou al je trekkracht vereupen denk ik en de rolletjes ook. het enigste waardoor je geen trekkracht verliest is met een vario ring of cdi ( volgensmij) en als je dat doet . is er niet veel aan te sleutel want dan ben je alleen bezig met je kromme onderdelen vervangen
Dat was ook sarcasme, varioring vind ik geen optie al helemaal niet met 70cc. Wat heb ik voor opties met de cdi? Heb je daar speciale cdis voor of zijn het van die instelbare die zijn meestal niet zo betrouwbaar.

zip50cc

Member
Dat was ook sarcasme, varioring vind ik geen optie al helemaal niet met 70cc. Wat heb ik voor opties met de cdi? Heb je daar speciale cdis voor of zijn het van die instelbare die zijn meestal niet zo betrouwbaar.
moet je ff voor kijken wat voor scooter je gaat kopen cdi verschilt natuurlijk per blok. misschien kan je er een toerenbegrenzer in bouwen. als dit geen optie is zou ik het niet weten . je kan natuurlijk de andere weg op gaan door het kenteken te verwijderen en weg te rijden als de politie je te pakken heeft

dnh300

Member
moet je ff voor kijken wat voor scooter je gaat kopen cdi verschilt natuurlijk per blok. misschien kan je er een toerenbegrenzer in bouwen. als dit geen optie is zou ik het niet weten . je kan natuurlijk de andere weg op gaan door het kenteken te verwijderen en weg te rijden als de politie je te pakken heeft
Jaa maar het is dus juist dat ik geen gezeik van politie wil... misschien toch maar 50cc en eerst proberen met varioring

dnh300

Member
snap ik je kan ook echt proberen wheelys te leren
op techniek en niet op trekkracht
Ja is ook leuker als het dan daadwerkelijk lukt. Denk dat ik wel een goed gevoel voor evenwicht heb want op een fiets trek ik zolang whielie als ik wil. Dus wou nu de volgende stap proberen

marcelMHR rox

Active Member
naast dat je voertuig niet te snel mag gaan volgens hun, kan je ook gezeik krijgen als ze zien dat jij wheelies aan het doen bent, denk aan een artikel 5

zip50cc

Member
naast dat je voertuig niet te snel mag gaan volgens hun, kan je ook gezeik krijgen als ze zien dat jij wheelies aan het doen bent, denk aan een artikel 5
[/QUOTE
Post automatically merged:

klopt je kan zo je rijbewijs kwijt zijn als je een slechte agent tegen komt

gcs100

Well-Known Member
klopt je kan zo je rijbewijs kwijt zijn als je een slechte agent tegen komt
Hoezo een slechte agent ?
Het is juist een goede wanneer hij het rijbewijs intrekt als er een wheelie getrokken wordt op de openbare weg...

Dan heb ik tenminste nooit problemen op de rollerbank maar kan je er wel lekker mee “stunten”.
Stunten op de openbare weg ?
Jij bent lekker bezig hoor...

zip50cc

Member
Het is juist een goede wanneer hij het rijbewijs intrekt als er een wheelie getrokken wordt op de openbare weg...

hij zegt dat hij wilt stunten op een afgelegen parkeerplaats. jongens die daar een wheely proberen te doen op een scooter waarvan ze het leuk vinden om te klussen vind ik juist leuk. een politie agent die daarvoor een rijbewijs in neemt vind ik hoog uit zielig

dnh300

Member

Als je ff normaal mijn topic had gelezen en niet meteen zo stom reageerde had je gezien dat ik zei op een parkeer terrein of een rustige weg ik woon namelijk op een soort boederij dus heb genoeg ruimte. Als je geen nuttige info hebt reageer dan niet.

Klopt maar ik heb dus op prive terrein genoeg ruimte en waar ik woon komt ook (bijna) niemand en politie zie je van een kilometer afstand. Maar goed het gaat me niet om de politie want ik ga gewoon op de openbare weg normaal rijden.

gcs100

Well-Known Member
hij zegt dat hij wilt stunten op een afgelegen parkeerplaats. jongens die daar een wheely proberen te doen op een scooter waarvan ze het leuk vinden om te klussen vind ik juist leuk. een politie agent die daarvoor een rijbewijs in neemt vind ik hoog uit zielig
Een parkeerplaats is openbare weg.
Daar mag dus gewoonweg niet op "gestunt" worden.
Niets meer en niets minder...
Als een agent dit ziet en hierop handhaaft, dan doet deze gewoon zijn werkt.

Als je ff normaal mijn topic had gelezen en niet meteen zo stom reageerde had je gezien dat ik zei op een parkeer terrein of een rustige weg ik woon namelijk op een soort boederij dus heb genoeg ruimte. Als je geen nuttige info hebt reageer dan niet.
Zeker weten dat ik het topic goed gelezen heb.
Een parkeerterrein/plaats is en blijft openbare weg en daar dien je dit soort fratsen niet uit te halen.
Wanneer je op een soort boerderij (met een R) woont, dan heb je waarschijnlijk ook de ruimte om op eigen erf te rijden en daar naar gelang te stunten.
Dan heb je niets te vrezen.

Rest mij te zeggen:
Bij mijn weten is bovenstaande wel degelijk nuttig als informatie dient derhalve dan ook niet als zijnde "stom" te worden aangemerkt...

@zip50cc en @dnh300
Helaas...
Niet iedereen praat jullie naar de mond.

Er bestaan mensen die het niet eens zijn met jullie gedachtegoed.
Daar ben ik er een van...

4slaf4life

Active Member
klopt niet helemaal. Niet alle parkeerplaatsen zijn deel van de openbare weg.
En of je direct een boete krijgt en mogelijk ook nog je rijbewijs kwijtraakt voor een paar wheelies op een compleet verlaten parkeerplaats betwijfel ik, maar de kans is er natuurlijk wel.

zip50cc

Member

Een parkeerterrein/plaats is en blijft openbare weg en daar dien je dit soort fratsen niet uit te halen.
Wanneer je op een soort boerderij (met een R) woont, dan heb je waarschijnlijk ook de ruimte om op eigen erf te rijden en daar naar gelang te stunten.

Rest mij te zeggen:
Bij mijn weten is bovenstaande wel degelijk nuttig als informatie dient derhalve dan ook niet als zijnde "stom" te worden aangemerkt...

@zip50cc en @dnh300
Helaas...

blijkbaar ben jij nooit jong geweest

dnh300

Member

Rest mij te zeggen:

@zip50cc en @dnh300
Helaas...

Je mag het best oneens zijn en ik snap heus wel dat een parkeer terrein openbaar terrein is. Ik weet ook dat er bedrijven gesloten zijn in het weekend en de hele parkeerplaats leeg is. Ook een bedrijf van een vriend van mijn vader waar ik vaker mag rijden met vrienden. Als ik daar een boette zou krijgen vind ik dat terecht maar ik breng geen andere in gevaar daar gaat het mij om. Ik ben het ook zeker eens met politie die boettes uitdeelt want daar betalen we ze voor.

En ja op mijn eigen terrein heb ik ruimte om te oefenen maar een lang recht (dun) pad. Dus is een parkeerplaats leuk. Op de openbare weg zul je mij het niet zien doen ik heb juist een hekel aan die gasten die scheit hebben aan andere en zelfs andere in gevaarbrengen.

gcs100

Well-Known Member
je kan natuurlijk de andere weg op gaan door het kenteken te verwijderen en weg te rijden als de politie je te pakken heeft
Top advies !

Ik weet ook dat er bedrijven gesloten zijn in het weekend en de hele parkeerplaats leeg is.
Als deze dan afgesloten is met een hek, dan is het geen openbare parkeerplaats en veranderd deze in privéterrein.
Dan kan je daar inderdaad doen wat je wilt.

Last edited:
Advertisement - register to remove this