Led voor Kisbee Ba20d

scooterprutsers

New Member
Weet iemand een goede LED voor mijn peugeot kisbee?
Mijn fitting is Ba20D
Hij moet 6000k zijn maar ik vrowg me af wat het maximale Lumen en Watt is wat toegestaan is.
Klopt het dat ik de LED lampen met 2 kanten moet hebben?
Ik zag deze op Aliexpress
€ 19,34 8%OFF | Motorfiets LED Koplamp Lampen BA20D H4 HS1 36w 7500K Led DC 12V 4000lm Motorfiets Accessoires Motor Fog lichten https://s.click.aliexpress.com/e/Z7KkUyWu3

Die extreem fel en heeft "2 kanten"
Ik neem aan dat deze LED zonder aanpassingen aangesloten kan worden.

Ik zie ook lampen met 1 "kant"
€ 2,03 29%OFF | Led Motorfiets Koplamp Scooter Bulb H6 Ba20d 6000 k Licht ATV Moto Motor Accessoires Mistlamp Suzuki Voor Honda etc https://s.click.aliexpress.com/e/1HWVhQkx1
 
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat deze LED zonder aanpassingen aangesloten kan worden.
Dat is inderdaad een aanname.
Het doet het wel of het doet het niet.
Als de lamp het niet doet heb je hoogstwaarschijnlijk een weerstand nodig.

ik vrowg me af wat het maximale Lumen en Watt is wat toegestaan is.
Wettelijk gezien bestaat er geen maximaal vermogen omtrent Lumen of Wattage.
De verlichting moet wel aan bepaalde eisen voldoen.
Zie onderstaande link:


Klopt het dat ik de LED lampen met 2 kanten moet hebben?
Dat zal je echt moeten uitproberen.
Wanneer je een andere lamp dan de originele gaat gebruiken, dan kan de lichtopbrengst/uitstraling totaal anders zijn.

Ik zeg:
Succes !!!
 
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb nu een 2 zeidige led 4500lumen besteld.
Mijn scooter verlichting werkt als ik het goed begrijp op wisselspanning omdat ze pas aan gaan als mijn scooter loopt en de verlichting niet uit kan zetten als hij loopt. (Snap niet waarom ze dit zo ontworpen hebben)
Nu heb ik een gelijkspanning nodig voor mijn LED en wilde daarvoor een geschakelde contact aftakken en die voor mijn verlichtingschakelaar gebruiken ipv de wisselspanning maar ik meet bij mijn contact overal 12 volt tussen als het contact UIT staat. En als het contact AAN staat wordt een verbinding verbroken.
Precies het omgekeerde wat je zou verwachten. Hier kan ik dus niks mee en ik snap dit niet.
Kan iemand mij dit laatste uitleggen?
Het enigst wat ik nu als mogelijkheid zie is zelf een geschakelde voeding vanaf mij accu naar mijn dashboard en dan mijn verlichting te maken en daar heb ik geen zin aan omdat ik het zo origineel mogelijk wil houden.
Mvg dennis
 
Het wordt steeds verwarrender. Bij mijn schakelaar voor de verlichting zitten 4 draden. Ik had 3 verwacht omdat volgens mijn logica je 1 + en 2 schakeldraden nodig hebt voor groot en klein licht.

Foto van oude lichtschakelaar die ik toevallig laatst heb moeten vervangen.
 

Attachments

  • 15752083399586052682939845901924.jpg
    15752083399586052682939845901924.jpg
    93 KB · Views: 13
Last edited:
Ik heb geen schema van de nieuwere Kisbee maar kan het niet zijn dat de 4de draad naar het blauwe lampje in je cockpit gaat?

Op het schemaatje wat ik heb van de Kisbee Streetzone 2-takt, zie ik ook 4 draden, namelijk:

- een gele dit is de voedende wisselspanning komende vanaf de stator achter je vliegwiel.
- een witte, dit is het dimlicht.
- een geel/blauwe dit is grootlicht
- en nog een geel/blauwe, deze gaat naar het blauwe controlelampje in de cockpit.
 
Ik heb wat draden doorgemeten en ik meet een gele draad die wisselspanning geeft als de scooter aan staat een zwarte draad die constant gelijk spanning geeft en de 2 andere draden zijn voor groot en klein licht.


Ik heb nu de gele draad aangesloten op een aftakking van de zwarte draad en de gele binnenkomende afgedopt.
Ik heb tijdens het tesyen kortsluiting gemaakt, maar als het goed is werkt hij nu.

Even een nieuwe zekering halen en 3 weken wachten op Aliexpress LED lamp.

Ik snap niet waarom de lichtschakelaar 2 voedingsdraden heeft maargoed. Er gaan ook 4 draden naar de koplamp terwijl in het aansluitende stekkertje er maar 3 zitten :relieved:


Ik heb geen schema van de nieuwere Kisbee maar kan het niet zijn dat de 4de draad naar het blauwe lampje in je cockpit gaat?

Op het schemaatje wat ik heb van de Kisbee Streetzone 2-takt, zie ik ook 4 draden, namelijk:

- een gele dit is de voedende wisselspanning komende vanaf de stator achter je vliegwiel.
- een witte, dit is het dimlicht.
- een geel/blauwe dit is grootlicht
- en nog een geel/blauwe, deze gaat naar het blauwe controlelampje in de cockpit.
 
Perfect opgelost om de zwarte draad in de schakelaarcluster te gebruiken als de nieuwe voeding voor je nieuwe LED-verlichting.
Dit wilde ik voorstellen voordat ik ontdekt had dat mijn schema van een ouder type was dan jouw scooter en ik niet zeker wist of deze zwarte draad ook gebruikt werd in jouw schakelaarcluster.
In het oudere schema wat ik heb loopt er namelijk ook een zwarte draad (geschakelde plus van het contactslot) naar het schakelaarcluster, deze is voor de claxon.

Nu maar hopen dat je spanningsregelaar deze extra belasting kan leveren en je accu nog goed geladen wordt als je de verlichting aan zet, want deze wordt nu met ~3 Ampere meer belast.
Ook even de spanning van je choke, je cockpitverlichting en je stadsverlichting in de gaten houden want deze spoel wordt nu met ~3 Ampere minder belast en de spanning zal wel hoger zijn dan normaal.
 
Last edited:
En je accu nog goed geladen wordt als je de verlichting aan zet, want deze wordt nu met ~3 Ampere meer belast.

Dat zou toch in theorie niet uit moeten maken omdat de accu door de dynamo wordt wordt opgeladen.
Ik verander het stroomverbruik niet. Alleen de positie van een stroomverbruiker in een electrische circuit.
Of heb ik het verkeerd?
Jammer dat er zo weinig mensen ervaring mee hebben. De standaard verlichting is echt heel slecht. Mijn toegemoetkomende electrische fietsen hebben dubbel zo veel licht.
 
Dat zie je verkeert maar om dit te begrijpen moet je, je even verdiepen in de werking en opbouw van de stator.
De stator is dat plaatje met die spoelen op die achter je vliegwiel zit.

Voor de opwekking van de wisselspanning wordt op de stator twee spoelen gebruikt namelijk eentje voor de verlichting, en de choke, we noemen deze even de lichtspoel, en de ander voor enkel de spanningsregelaar, we noemen deze even de laadspoel.

Dus wanneer je de verlichting ombouwt van wisselspanning die normaal op de lichtspoel zit, naar gelijkspanning waarvan de spanningsregelaar op de laadspoel zit, belast je de lichtspoel met 3 Ampere minder en de laadspoel met 3 Ampere meer.

Omdat deze wisselspanningspoelen belasting gevoelig zijn zal de spanning van de lichtspoel iets gaan stijgen waardoor de elektrische choke ook meer spanning krijgt en de spanning van de laadspoel iets gaan zakken.
Hopelijk blijft deze laadspanning hoog genoeg om de accu nog voldoende op te laden.
Bovendien trek je 3 Ampere meer stroom van de spanningsregelaar en deze moet hier wel voor geschikt zijn.

De praktijk zal het uitwijzen, mocht het niet functioneren heb je het snel weer teruggebouwd.
 
Back
Top