LED verlichting Peugeot Speedfight 2

PaulvK

New Member
Goedemiddag,

Ik ben nu een half jaartje in het bezit van een Peugeot Speedfight 2, en nu het sneller donker begint te worden merk ik dat ik de hoeveelheid licht die van de koplamp afkomt erg gebrekkig vind. Ik heb zitten kijken naar een LED conversie, maar ik krijg eigenlijk maar 1 optie, namelijk deze DMP LED koplamp. De styling is helaas niet helemaal mijn ding, en als het zou kunnen zou ik graag de originele lenzen willen behouden. Is er iemand die hier ervaring in heeft, en mij zou kunnen vertellen hoe die persoon dat heeft gedaan?

Paul
 
Advertisement - register to remove this

Paul,

LED-licht op jouw scooter gaat niet fatsoenlijk werken.
Je verlichting werkt momenteel met wisselspanning direct vanaf je stator achter je vliegwiel.

LED kan hier niet mee overweg en vraagt dus ook een stabiele gelijkspanning.

MAW je zou je verlichting moeten ombouwen naar gelijkspanning vanaf je accu echter je gaat je spanningsregelaar met zo'n 35 Watt meer belasten.
Kortom je gooit je hele spannings/stroomhuishouding door elkaar met het gevolg dat je accu niet zo goed meer wordt bijgeladen en je spanningsregelaar extra heet wordt door de 35 Watt extra belasting maar ook een hogere wisselspanning die hij moet stabiliseren en terugbrengen naar 12V, dit omdat de lichtspoel minder belast wordt.

Jouw scooter heeft een 35 Watt koplamp, normaliter zou dit voor voldoende licht moeten zorgen tenzij het lampje onvoldoende spanning krijgt door bijvoorbeeld een slecht contact in :
  • De gele draad tussen je stator en je aan- uitschakelaar van je verlichting.
  • De bruine draad tussen de aan- uitschakelaar en de groot- dimlicht schakelaar.
  • De witte draad tussen de groot- dimlicht schakelaar en de fitting in je koplamp.
  • De fitting zelf.
  • Een slecht lampje van mindere kwaliteit.
  • De groene draad tussen de fitting en de massa.
 
Last edited:
H4/hs1 lamp zit er volgens mij in bij jou. Als je even googled dan zie je dat er veel aanbod is qua lamp upgrades.
Paul,

LED-licht op jouw scooter gaat niet fatsoenlijk werken.
Je verlichting werkt momenteel met wisselspanning direct vanaf je stator achter je vliegwiel.

LED kan hier niet mee overweg en vraagt dus ook een stabiele gelijkspanning.

MAW je zou je verlichting moeten ombouwen naar gelijkspanning vanaf je accu echter je gaat je spanningsregelaar met zo'n 35 Watt meer belasten.
Kortom je gooit je hele spannings/stroomhuishouding door elkaar met het gevolg dat je accu niet zo goed meer wordt bijgeladen en je spanningsregelaar extra heet wordt door de 35 Watt extra belasting maar ook een hogere wisselspanning die hij moet stabiliseren en terugbrengen naar 12V, dit omdat de lichtspoel minder belast wordt.

Jouw scooter heeft een 35 Watt koplamp, normaliter zou dit voor voldoende licht moeten zorgen tenzij het lampje onvoldoende spanning krijgt door bijvoorbeeld een slecht contact in :
  • De gele draad tussen je stator en je aan- uitschakelaar van je verlichting.
  • De bruine draad tussen de aan- uitschakelaar en de groot- dimlicht schakelaar.
  • De witte draad tussen de groot- dimlicht schakelaar en de fitting in je koplamp.
  • De fitting zelf.
  • Een slecht lampje van mindere kwaliteit.
  • De groene draad tussen de fitting en de massa.
Dank voor de reacties, ik zal hier weer even goed naar kijken.
 
Zou de wisselstroom , met een brugcel gelijkrichter , hier geen oplossing voor zijn , zou je in de koplamp kunnen plaatsen . Kun je gewoon je wisselstroom blijven gebruiken. En je achterlicht gewoon kunnen laten zitten op wisselspanning
 
Zou de wisselstroom , met een brugcel gelijkrichter , hier geen oplossing voor zijn

Dit lijkt me niet.
De hoogte van die wisselspannig fluctueert nogal afhankelijk van het toerental van de motor.
Vooral bij stationair draaien of laag toerental gaat dit een probleem geven.
De spanning is dan niet hoog genoeg en omdat LED een minimale spanning nodig heeft is de kans groot dat je beneden die drempelspanning komt en de LED gewoon uit gaat als de motor stationair draait of draait met een laag toerental.

Led gaat ook binnen de kortste keren kapot als je deze gebruikt met een sterk variërende stroom/spanning.

Bovendien, ook al gebruik je een brugcel, het blijft een pulserende spanning en omdat led zeer snel hierop reageert krijg je een zeer onrustig (flikkerend) lichtbeeld.
 
Back
Top