LC MBK MINIBIKE PROJECT

speedjunk

Well-Known Member
LC MBK MINIBIKE PROJECT
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

hey,

kvind ni echt nodig om telkens uit te legge wie ik ben. Dat staat wel bij mn andere projecten.(nog ff op site zette)

FOX RA-TUNING
2j1sqv6.jpg

http://forum.scooterforum.net/forum/f66/fox-ra-tuning-132058/

MHR QUAD
358nknm.jpg



MHRX PROJECT
49hmwy1.jpg

http://forum.scooterforum.net/forum/f66/mhrx-project-132061/#post2184590


LC CITTA
48dywp2.jpg


METALLIC BLUE TOMOS
2pzinx2.jpg

POLINI SP
lange tijd geleden zoon polini wedstrijdscooter nagepaint.
2ymvpdu.jpg


Opdit moment zijn bij mij eik nog 2 projecten in procedure. De mhrx project en mhr quad.
Alleen ik kwam in de schuur een brommertje tegen met echt de perfecte motorblokkie voor mn blata 2.5 minibike. Waarom ik die andere 2 niet eerst afmaak? Nou et zit zo. Ik doe nu HBO WTB in DenBosch en heb dus teweinig tijd en zin om die kappen voor die mhrx te maken. Polyestere en schure is namelijk niet zo geweldig.

Dit project daarintegen zal niet zoveel saaie tijd kosten.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
01-01-07

Om te beginnen zal ik ff een rondleiding geven door mn nieuwe werkplaatsje.
afgelopen weken heb ik ieder weekend een beetje lope zage en timmeren. Tis altijd handig om gewoon een hobby hokje @ home te hebben. Dat had ik eerst ook wel maar dat wis in de tuin in een niet goed geïsoleerde hok. De nieuwe werkplaats zit in de kelder. Dit is zeker voordelig qua temperatuur. En in de zomer heb je geen airco nodig want de koele grond houd de temperatuur wel lekker omlaag. Dit geld andersom voor in de winter.

De werkplaats is nog niet 100% afgerond. Maar dat is bij mij met alles. Zolang et maar goed functioneert. Aan de mn werkplaatsje moet namelijk:

- Electriciteit en verlichting aansluite.
- Decoratie mbv traanplaat.


(paar keer staat me duim erop ivm fel licht)
43w2hbn.jpg

43qq81d.jpg

44rtvk9.jpg

3yh9dfl.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
02-01-07

Wat is de bedoeling?

De bedoeling is eigenlijk dat ik op een goedkope en leuke manier een megasnelle minibike krijg. In principe zou ik gewoon voor 400euro zoon watergekoelde 40cctje kunne kope. Maar tis leuker om gewoon lekker zelf met de onderdelen die je hebt een motortje te fixe. Er komt zoiezo een 70cc cilindertje r op. Mn Doel is ook om meer dan 12pk te scoren. Dit omdat hier in de buurt veel van die 12pk blata's rijden. En dan is et wel leuk om r lekker tussendoor te rijde.

Kheb al een paar ideeën hoe ik de overbrenging en koppeling ga make. Eik gewoon dezelfde principe als bij een normale minibike. gewoon Krukas>Koppeling>Tandwiel>Ketting>Tandwiel>Achterwiel.

hier binne kort nog meer info over.

nu gaak slape :+




hier de foto van de slachtoffers

MBK 51??
2gt6owh.jpg


BLATA 2.5
2q07mz9.jpg


MOTOrBLOK MBK 51
479q9mr.jpg

29x88p1.jpg

2rel5io.jpg


Vanmiddag toch maar weer ff bezig geweest. Moet eigenlijk hard leren voor tentamens. Maarja ik wil ook gewoon ff vakantie hebbe.

MOTORBLOK BLATA
2w348wx.jpg


GILARDONI 40CC
34gq3yq.jpg


FF gekeken hoe ik de motorblok erin ga zette.
Het komt allemaal wel heel krap te zitten. Zeker de uitlaat (blauw)
Daarom miss dat de achterbrug verlengt moet worden.

2ytpmc8.jpg

44uhykh.jpg

----------------------------------------------------------------------
ONTWERP OVERBRENGING

Functie
De functie van de overbrenging is eenvoudig. Gewoon roterende kacht vd krukas overbrengen naar de achterwiel.

Onderdelen
- Koppeling imitatie verstelbaar.
- koppelinghuis
- ophanging vd
koppelingshuis

--------------------------------------------------------------------
ONTWERP UITLAAT

Zoals je begrijpt zal een een uitlaat voor deze bike gefixt moete worden, maar hoe??

Dit ga ik in 4 stappen doen:

Normaal
Ik ben al enige plannen aan het maken over de uitlaat. Maar Toch zal ik gewoon beginnen met een yasuni c16 ofzo waar minimale aanpassingen aan gedaan zijn. Als het goed is zal deze zo op de cilinder passen, Wel zal het een raar gezicht hebben.
35he5mv.jpg



Eigen ontwerp (prototype)
Toen ik op 5HAVO zat hadden PWS over 'Scootertuning' gedaan. En hier hadden we dus de theorien van blair en bell onderzocht en proberen te begrijpen. Doormiddel van dit PWS en Blair heb ik de maten van deze uitlaat kunnen berekenen. Ben benieuwt of het ook wat is. Want de meeste getallen in zijn formules waren van die constante getallen die doormiddel van tests en heel veel nadenken kunnen achterhalen.
En jah deze theorie is ook nog een heel oud. (net keek ik ff beter en zal al meteen een stom foutje, maarja et ging ook eik alleen omde vorm die de uitlaat zal hebbe.

2q3alv8.jpg


Zelf gemaakt met berekening v specialist (nog ff uitzoeken wie dat goed kan)

Dit lijkt mij et meest geschikt. Als ik zegmar gewoon de maten krijg vd uitlaat die bij de cilinder hoort. Dan kan ik er zelf nog wel wat van knutsele.

ABTUNING

Als ik bij ab tuning een uitlaat opmaat laat maken kost dat me minimaal 250 euro excl demper. Wel wat geld maar het resultaat is het waard.
Dit is de laatste stap die ik zal doen. Ook zal ik dit pas doen als ik een hele goede setup heb. Ik ga bv niet een uitlaat late make voor een brakke cilinder ofzo..
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

naaajaa dat vind ik egt nergens op slaan :S
die jongen is gewoon trots op zn eerdere projecten en dan kan ik begrijpen dat hij dat hier wil laten zien....hij doet niet stoer met praatjes van 'mijn citta loopt 105' maar gewoon fotos showen. ga dan niet zo jaloers doen .... hoe oud zijn jullie nou.

ik vind het een leuk project! benieuwd hoe je een ontsteking en krukas kan fixen op dit rare kleine blokkie :p
succes!

grtz Ken
 
sow kheb die projecten juist helemaaal niet hier op gezegd om stoer te doen!!!


ik hoorde juist van een maat dat op deze site goede kritiek werd gegeven zodat ik mss nog enige aanpassingen aan mn brommetjes kan make.

De reden waarom mn projecten niet 1 voor 1 afmaak is omdat ik heel vaak moet wachten op bepaalde dingen. BV met mn wegracer moet ik nog eerst goed kunne omgaan met die kunstofmachines enzo.

Quad kon ik ni afmaken omdat hij in beslag was genome.



wat betref de krukas en ontsteking vd minibike wil ik proberen of ik de standaard onsteking vd mbk blok kan gebruike en anders ontsteking van een minibike. Voor de koppeling wil ik zoiezo een minibike koppeling gebruiken.

er zal wel het een en ander aan de krukas en koppeling/ontsteking verandert moete worde. Dit wou ik vanaaf allemaal uitgebreid uitleggen van hoe en wat waarom, maar ben druk bezig met tentamens leren. Mss dat ik vanaaf 11 tijd voor heb
 
op dat blokje wat je gebruikt. MBK51, is toch ongv gelijk aan de peugeot 103? iig daar passen wallaroo/fox cilinders op. eventueel wel een simpele oplossing om een malossi alu 45,5 op dat blokje te zetten, loopt best lekker op n minibike.
 
volgensmij zijn ide gelijk jah. r zitte wel enige verschille in zoals peugeot 103 cilinders hebbe gewoon 2 tap einde waar je de uitlaat aan kan vast schroeve, bij de cilinders van mbk51 zit er in de cilinder zelf draad in getapt... jah en dan zit de uitlaat heel kut verbonden omdat je dan een steek sleutel 32 nodig hebt enzo.. Behalve dat zijn de 2 cilinders volgensmij gewoon etzelfde.....


Goed dat je et zegt! want dat heeft me wel aan het denken gezet. Alsk goedkoop zo'n cilindertje aan kan kome zal dat stukke eenvoudiger zijn.

Maar toch denkik gewoon minarelli cilinder te gebruike omdat ik hier thuis nog wel paar heb liggen.
 
R zitte paar rekenfoutjes in de berekeninge maar belangrijkste is dat je de vorm vd uitlaat ziet. Verder moet de motorblok ook iets naar vooren geplaatst. Dan hoef ik de achterbrug niet te verlenge...

volgende keer zal ik die berekening wel verbetere en ff wa duidelijker make. Moet nu echt ff slape
 
Last edited:
hmm nja
ik denk dat je uitlaat met die berekeningen niks word.
die theoriën zijn allemaal al achterhaalt.
als je een pijp wilt die lekker presteert zou ik een berekening laten maken door luc foekema oid
 
Back
Top