Laten schouwen of laten keuren?

The Guest

Well-Known Member
ik heb een scooter gekocht van een particulier en hij zei van ja even laten schouwen en laten overshrijven en dan is het klaar maar nu kwam mijn buurman naar me toe en zij dat hij opnieuw gekeurd moest worden en dat hij al geschouwd was maar het enige wat ik nu heb is oude verzekerings papieren iemand idee wat mijn mogenlijk heden zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Dan moet je hem dus laten herkeuren.

Dan gaan ze echt ALLES controleren, en kost 150 euro.
Als er 1 ding niet goed is kom je de keuring niet door.

Ik raad ook af om een brommer te laten keuren, tenzij dat ding zo goed als nieuw en ORIGINEEL is.
 
Je hebt twee keuzes:

1. Alles maken en zorgen dat hij door de keuring komt.
2. Verkopen.

Weg pleuren is zo zonde, dan kom ik hem wel gratis bij je op halen. ;)
 
Dit is wat RDW zegt:

Onderzoek
Is bovenstaande van toepassing op uw bromfiets? Dan kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de bromfiets voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. De RDW controleert tijdens het onderzoek of de bromfiets technisch in goede staat is en voldoet aan de permanente eisen. Dit zijn de eisen op het gebied van de verkeersveiligheid en milieu-aspecten.

De belangrijkste aspecten zijn:

de constructienselheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn
de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden
de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn
de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte
de banden moeten in goede staat zijn
de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering
de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector



niet echt streng al zeg ik het zelf:D? me scooter heeft wel al 25k/km gelopen dus hij is al even op de wereld ^^

denkje dat het me lukt?
 
nou snap ik er niks meer van

wat moet ik eerst doen?

eerst me scooter laten maken daarna laten schouwen bij scooterzaak en daarna laten keuren bij RDW?
 
***SCHOUWEN = KEUREN***

Dus, je maakt je brommer, neemt contact op met de RDW voor het RDW station bij jou in de buurt.
Gaat erheen en laat hem schouwen/keuren.
 
Jouw scooter heeft geen kenteken. Zonder kenteken kan je je scooter niet verzekeren. Zonder verzekering mag je de openbare weg niet op.

Om een kenteken op je scooter te krijgen, moet je naar het RDW om je scooter te laten keuren. Zij nemen je scooter onder de loep, controleren van alles en nog wat, en vragen daar iets over de 100 euro voor. Als zij vinden dat alles aan dat ding goed is, mag je nog een kleine 50 euro aan papierwerk en het kentekenplaatje betalen, en dan heb jij een kenteken en mag je met die scooter de weg op voor totaal ongeveer €150,00

Als zij ook maar iets vinden wat ze niet aanstaat, wordt er een grote rode stempel met AFGEKEURD op je aanvraagformulier gezet, en ben je die +- 100 euro kwijt. En het zijn mensen van de overheid dus ze kunnen onnodig streng zijn als ze daar zin in hebben, ga daar dus ook van uit. Alle kappen moeten aanwezig zijn (kreukelzone voor voetgangers), verlichting moet werken, knipperlichten, spiegel denk ik ook omdat je scooter na 2007 gekeurd wordt, maximum snelheid, decibel (als je met een dikke varioring begrensd heb je overtoeren en gaat je decibel ook omhoog..), enz enz enz

Gebruik de searchfunctie en bel het RDW voor meer info hierover

Wat jij je hebt laten vertellen over 'schouwen, kost maar 30 eur, kan bij bijna elke scooterwinkel': toen het kenteken voor brommers en scooters werd ingevoerd, in 2005 geloof ik, kon (moest) je met een frame (voor het frame nummer), een blok (voor het blok nummer) en twee wielen naar een groot aantal scooterwinkels toe om daar een kenteken te laten aanvragen. Dat kostte inderdaad 30 euro. Dat was echter maar voor een korte periode, een half of misschien een heel jaar. Puur zodat het gros van de scooters/brommers in Nederland een kenteken zouden hebben, wat immers verplicht werd.

Als je dat niet deed, dan had je dus geen kenteken, en ja op een gegeven moment was die periode waarin je een kenteken 'zomaar' kon aanvragen voorbij. Dan had je dus een scooter zonder kenteken waar je een maand geleden nog de weg mee op mocht, maar opeens (vanaf 2006 geloof ik?) niet meer. Zo een scooter heb jij nu dus gekocht. En om daar alsnog de weg mee op te mogen, moet je een kenteken erop krijgen, en hoe dat moet heb ik je in het begin van dit verhaal verteld ;)
 
dus ik kan het beste me scooter naar een scooterwinkel brengen en zeggen dat allen goed moet zijn voor de keuring en dan laten keuren (is het makkelijkst?)
 
Is het makkelijkst, wel het duurst.
Plus dat het geen garantie is dat de scooter zaak het helemaal goed doet.
Ze gaan namelijk echt niet jou DB meten bij een scooterzaak..

Om maar even een voorbeeld te geven.
 
Back
Top