Lasapparaat co2 of tig?

azzink

Well-Known Member
Zoals de vraag al zegt, we willen graag een ander lasapparaatje kopen. Wel 2e hands, we hebben nu een electrode apparaat, maar die is voor plaatwerk etc niet zo erg geschikt. Ook is die vrij oud, zo'n 30 jaar. Nu willen we graag een lasapparaat kopen voor rond de 500 euro, co2 of tig of mig/mag op krachtstroom en zo'n 200 ampere. Wat adviseren jullie mij?

Advertisement - register to remove this

Ik adviseer co2, mar dat komt omdat ik daar ervaring mee heb :) berust dus niet op kwaliteit. Denk ook dat het met de co2 makkelijker lassen is... Maar aangezien ik zie dat je ook electrode lasser hebt weet ik niet wat je ervaringen zijn...

Dat maakt deze post best nutteloos maar ik doe het toch :+

co2 heeft als voordeel dat het gewoon een huis tuin en keuken apparaat is die ja gewoon voor allerlei dingen zo kunt gebruiken ,uitlaatje lassen , frame lassen , of grotere dingen , is makkelijk in gebruik.

Tig is wel leuk maar wat duurder , is heel mooi voor mooi en precies lassen

kortom , co2 is wat meer voor het ruigere werk , wat universeler zegmaar , tig voor het serieuze werk

lasapparaat

ja is een hele goeie waar voor ga je het lasapparaat het meest gebruiken opzich geef ik de voorkeur aan tig is een veel mooiere las techniek en je ken er alle plaat diktes mee lassen maar ja mig/mag is weer veel simpeler en ken je ook erg goed en ook dun mee lassen maar ja ik denk dat je eerst eens goed moet gaan kijken waar voor je het gaat gebruiken en ik zou voor tig gaan nou veel succes

Ik zou voor een mig apparaatje gaan. Vooral als je gewend bent met electrode's te lassen, is dat zeer makkelijk. Tig is een heel stuk moeilijker, dat moet je echt kunnen, plus het is echt een heel stuk duurder. Je hebt al mig apparaatjes van 180 euri bij de praxis... niet dat je dan topkwaliteit hebt, maar je kan in ieder geval leuk lassen voor 3 jaar. (zit 3 jaar garantie op) Maargoed, als je 500 te besteden hebt, kan je ook voor een 2e hands tig gaan. Maak je dan maar alvast klaar voor heel wat oefenwerk.

dan kunnen we ons electrode apparaat gebruiken voor het ruigere werk, die doet het nog wel. Idd tig is wel duurder, maar wat is duurder in gebruik. Qua gas enzovoort, ik denk dat een eigen gascilinder wel makkelijk is toch? Een kennis van ons gebruikt gewoon koolzuur voor een tap in z'n lasapparaat. Ut word zowiezo krachtstroom omdat gewoon mooier last, tenminste bij ons electrode apparaat wel. We zijn nog bezig met een oude brommer, waar wat plaatwerk enz aan moet gebeuren. Uitlaatjes enzo wil ik ook wel mee bezig. Iig alvast bedankt voor de info :)

we hebben thuis een boerenbedrijf, dat verklaart al wat denk ik :P
Is tig lassen moeilijk, of is dit goed te doen?
Moet je materiaal toevoegen bij tig, of werkt dit ook met een rol draad in het apparaat zelf?
Co2 zijn de kosten nog niet zo hoog, 20 liter gas is 40 euro ofzo, en 0,6 of 0,8 mm draad rol is 30 euro. Je hebt apparaten die de draadtoevoer regelen op de kracht waar je het apparaat instelt, is dit handig?
Nu wel genoeg gevraagd denks :P
Ik ga maar es op marktplaats kijken voor leuke apparaatjes :)

kostenbier.jpg

word best lastig denk...een redelijk tiglas apparaat voor 500e...
met tig heb je wel meer mogelijkheden...en je krijgt mooiere lasnaden..
persoonlijk vind ik tig het leukst om mee te lassen...
maar in jou prijsklasse zou ik persoonlijk niet voor de tig gaan....

Laurens

met tig kun je mooie lassen leggen. Je bepaald zelf of je toevoegt of niet.
Maar een heeeeeel groot nadeel van tig, is dat je er veel warmte in je werkstuk brengt. Met als gevolg, heel veel spanning.
Frames die krom trekken, platen die gaan golven.

Met mig/mag is dit stukken minder, maar daar tegenover staan dus ook weer dikkere lassen.

denk dat het idd mig/mag word, dat lijkt me toch het makkelijkst. Meer aanbod in 2e hands, en makkelijker om te leren. Dan maar iets minder mooie lasjes. Iemand nog tips qua aanschaf van apparaat, merk en opties die nodig zijn? Het word in iig krachtstroom en rond de 200 ampere.
bedankt voor de reacties.

Back