Lamdasonde

Advertisement - register to remove this

Nee, je ECU heeft de data waardes nodig om te bepalen hoe de benzine afstelling hoort te zijn.. Meet aan de uitlaat hoe schoon de uitlaat gassen zijn, en daarop word minder of meer benzine ingespoten.

Er zijn wel emulators, waarmee je de ecu kan laten denken dat hij het doet.)dan hou je hem voor de gek). Maar een emulator stuurt andere waardes door dan wat de lamda sonde zou doen.
 
Nee, je ECU heeft de data waardes nodig om te bepalen hoe de benzine afstelling hoort te zijn.. Meet aan de uitlaat hoe schoon de uitlaat gassen zijn, en daarop word minder of meer benzine ingespoten.

TS heeft een Sym Fiddle 3 Euro 4 uitvoering met een carburateur.
De hoeveelheid brandstof heeft er niks mee te maken!

Bij het ECS systeem met een CVK carburateur worden alleen de solenoid kleppen (magnetische lucht ventielen) elektronisch aangestuurd.

De beide solonoid kleppen worden dus tegelijkertijd aangestuurd door de ECS unit.
Door continu te controleren voor het juiste mengsel wordt naar gelang lucht toegevoegd in het stationair en/of hoofdcircuit.
Dit is zowel in stationair, deel- en volbelasting van de motor. Dit wordt dus continu aangepast.
De lambda (zuurstof) sensor speelt daar echter ook een belangrijke rol in. Een goede communicatie tussen deze onderdelen is dus van groot belang.

AK2lekg.png


Er zijn wel emulators, waarmee je de ecu kan laten denken dat hij het doet.)dan hou je hem voor de gek). Maar een emulator stuurt andere waardes door dan wat de lamda sonde zou doen.

Emulators worden alleen gebruikt bij volledig injectie motoren i.c.m. een echte ECU!?
Je haalt wederom twee dingen door elkaar?
 
Last edited:
TS heeft een Sym Fiddle 3 Euro 4 uitvoering met een carburateur.
De hoeveelheid brandstof heeft er niks mee te maken!

Bij het ECS systeem met een CVK carburateur worden alleen de solenoid kleppen (magnetische lucht ventielen) elektronisch aangestuurd.

De beide solonoid kleppen worden dus tegelijkertijd aangestuurd door de ECS unit.
Door continu te controleren voor het juiste mengsel wordt naar gelang lucht toegevoegd in het stationair en/of hoofdcircuit.
Dit is zowel in stationair, deel- en volbelasting van de motor. Dit wordt dus continu aangepast.
De lambda (zuurstof) sensor speelt daar echter ook een belangrijke rol in. Een goede communicatie tussen deze onderdelen is dus van groot belang.

AK2lekg.png




Emulators worden alleen gebruikt bij volledig injectie motoren i.c.m. een echte ECU!?
Je haalt wederom twee dingen door elkaar?
Maar wat is het effect van rijden zonder?
 
Maar wat is het effect van rijden zonder?

De Lambda-sonde/sensor detecteert een teveel of een tekort aan zuurstof in de uitlaatgassen.
Met dit signaal kan de ECS/ECU de mengverhouding regelen d.m.v. de beide solenoid kleppen aan te sturen.

Zonder rijden resulteert in verkeerde gegevens naar de ECS/ECU toe waardoor de motor veel meer brandstof gaat verbruiken als dat noodzakelijk is.
Ook gaat dan de sensor in een rap tempo kapot waardoor je ook een foutmelding krijgt op de dash.
Katalysator in de uitlaat gaat dan ook kapot op den duur....
De lambda heeft dus invloed op de rest van de parameters wat immers ook communiceert met de ECS/ECU unit.

Denk aan temperatuur en/of de gasklepsensor.

De temperatuursensor is een zogenaamde NTC-weerstand. Hoe hoger de temperatuur van de motor, hoe lager de weerstand van de sensor.
Dit signaal wordt naar de ECU gestuurd, die vervolgens de mengverhouding benzine/lucht kan corrigeren.
De gasklepsensor stuurt een signaal naar de ECU over de gasklepstand. Dit signaal wordt gebruikt om het optimale mengsel en ontstekingstijdstip te berekenen.
 
Last edited:
Back
Top