Lagers vertanding

Aad123

New Member
Hallo forumleden,

Met 35.000 km op de teller (139qma 50cc merkloos imitatie op een agility 12inch 2011) heb ik mn transmissie / vertanding lagers allemaal vervangen. Nu loopt het achterwiel behoorlijk zwaar aan. Is nog wel rond te duwen met de hand.

Ik reed al 20.000km met een piepende lager op de uitgaande as vanwege een klap tegen het achterwiel door een overbelade bakfietsdame. Overigens nooit na die klap iets gemerkt op het achterwiel. Liep altijd zeer soepel, en met 1 vinger om te draaien.

Nou merkte ik meteen al vannaf 10newtonmeter op de bouten van de vertandingsdeksel dat het achterwiel zwaar ging draaien. Met 7nm viel het wel mee, maar na het aandraaien van de achterwielbout weer zeer zwaar draaiend.

Alles draaide gewoon soepel zonder de vertandingsdeksel erop. Om de deksel erop te krijgen was wel een hamer nodig. Paar klappen en het zat er goed op, en draaide allemaal nog soepel. Ietsje minder dan zonder deksel, maar alsnog tussen duim en wijsvinger alles over kunnen draaien van ingaande tot uitgaande as.

Ik hoopte dat met het inrijden van de nieuwe cilinder/zuiger de boel wel soepel zou worden. Het wiel loopt alleen zo zwaar dat de scoot met vol gas niet eens weg komt. Ook geen goede voor het inrijden van de nieuwe cil/zuiger.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen ?

Het gaat om deze lagers; Carter lagerset Mezoly GY6 50cc 4 Takt 139QMB/QMA ( ging er allemaal goed in met een beetje warm stoken. Oude lagers met binnentrekker eruit gehaald, ook eerst warmgestookt)

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Denk dat ten eerste de kwaliteit van de lagers niet super is. En voor je er erg in hebt kunnen ze toch iets of wat scheef zitten. Wel goeie olie erin zitten overigens?
 
Als aanvulling op bovenstaand zou het ook de keering kunnen zijn vd primaire as die tegen het lager aan loopt? Of de keering van de secundaire as net niet diep genoeg?
Misschien voor de hand liggend maar niet de *trommelrem bout* te ver gedraaid?
Mocht je uiteindelijk nieuwe lagers nodig hebben zou ik skf lagers pakken.

Die bakfietsen moeten ze ook verbieden trouwens!
 
Denk dat ten eerste de kwaliteit van de lagers niet super is. En voor je er erg in hebt kunnen ze toch iets of wat scheef zitten. Wel goeie olie erin zitten overigens?

Ligt eraan wat voor lager merk die werkelijk zijn.

Bobotech, Mezoly, TNT ect kopen de lagers ook gewoon vaak in bij NTN, SKF, BAC, FAG
Al koop je ze nog van DMP, als die SKF erin doen, krijg je SKF en niet DMP.

Ik denk eerder dat je deksel die tegen het carter zit misschien delen laat klemmen.


EDIT:

FUHUAN is volgens mij chinees.. Daar gaat het al fout.. Beter altijd beter EU lagers of bekend merk monteren.
 
Back
Top