Lagers kunstof/stalen kooi.

Hoi , ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met de lagers van skf met stalenkooi en/of kunstof op snelle blokjes.

Ik rijd zelf al een tijdje rond met kunstofkooien omdat ik 1x heb meegemaakt dat een stukje staal los kwam van de kooi waardoor me cilinder kapot liep.
Ik ben van plan nieuwe lagers te monteren maar ze hadden bij de zaak waar ik was alleen stalenkooi lagers. Omdat ik een soort van haast heb , heb ik ze toch maar meegenomen.

Nu begin ik toch te twijfelen of ik ze wel of niet moet monteren ivm die 1ne slechte ervaring een paar jaar terug en de goede ervaring met kuntstof kooi.

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Of is het gewoon toeval geweest dat er een stukje kooi los is gekomen toen, en dat het al die tijd goed gaat met kunstof kooien?

Alvast bedankt :)
 
Advertisement - register to remove this

imo maakt het weinig uit , staal gaat niet gauw stuk , heb het wel vaker meegemaakt dat ze stukgingen . maar kunstofkooien net zo , maakt weinig uit.

als je goeie lagers wilt die gegarandeerd goed zijn neem dan die met een fiber ring , de TB P63 lagers dus.
 
Die lagers met kunststofkooi hebben 8 grotere kogeltjes ipv 10 kleinere. + indd als de kooi het begeeft is het direct einde oefening. Kunststofkooi heb ik veel liever dan 1 met een metalen.
Bij mij is er ook wel eens zo'n setje kapot gelopen... kunststofkooi blijft tot nu toe bij mij altijd heel. *klopt af* :p

Beter zet je gewoon het setje van Ramon erin Annies. Met haast iets in elkaar zetten wat toch niet helemaal naar je zin is = kut. Beter gewoon goed doen.
 
Idd , ik gebruik die van ramon dan wel :)

Beter iets erin doen wat goed voelt. Anders sla ik mezelf voor me kop als het kapot loopt ( met stalen kooi ).

Melf ook bedankt voor de info. :*
 
volgens mij hebben we hier een search voor. het is veel vaker gevraagd en er zijn toen indertijd allerlei al dan niet goeie tips gegeven. moet jij toch weten als mod. zijnde.:)
 
dank je wel ost puch. :) Ik zal je even pm'n als we weer een nieuwe mod zoeken :*

Ervaringen groeien met de jaren. Als we alleen maar hadden gesearched , reden we nu nog allemaal met 7 pk @ sprints en races.
 
Die lagers met kunststofkooi hebben 8 grotere kogeltjes ipv 10 kleinere. + indd als de kooi het begeeft is het direct einde oefening. Kunststofkooi heb ik veel liever dan 1 met een metalen.
Bij mij is er ook wel eens zo'n setje kapot gelopen... kunststofkooi blijft tot nu toe bij mij altijd heel. *klopt af* :p

Beter zet je gewoon het setje van Ramon erin Annies. Met haast iets in elkaar zetten wat toch niet helemaal naar je zin is = kut. Beter gewoon goed doen.

dat is niet altijd zo , heb vaker kapotte stalen lagers gehad waarbij er niks gebeurde , ook reed het gewoon nog zelfs.

de stalen lagers horen ook niet kapot te gaan eigenlijk , ik heb toendertijd ondervonden dat ze kapot gaan als ze te zwaar geen lopen , niet elk motortje heeft er last van omdat ze allemaal anders lopen en gebruikt worden. c-4 is dan de oplossing , of zoals ik doe , de kruktap iets afschuren.

sindsdien draait mij geen lager meer stuk, en gebruik ik veel stalen kooien , eigenlijk alleen maar stalen kooi. onlangs nog wel met goedkope lagers gehad dat er 1 kapot liep (piaggio), nieuw setje erin (zelfde) en de tappen wat verder opgeschuurd en klaar. had ook gewoon c-4 in gekund maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.
 
dat is niet altijd zo , heb vaker kapotte stalen lagers gehad waarbij er niks gebeurde , ook reed het gewoon nog zelfs.

de stalen lagers horen ook niet kapot te gaan eigenlijk , ik heb toendertijd ondervonden dat ze kapot gaan als ze te zwaar geen lopen , niet elk motortje heeft er last van omdat ze allemaal anders lopen en gebruikt worden. c-4 is dan de oplossing , of zoals ik doe , de kruktap iets afschuren.

sindsdien draait mij geen lager meer stuk, en gebruik ik veel stalen kooien , eigenlijk alleen maar stalen kooi. onlangs nog wel met goedkope lagers gehad dat er 1 kapot liep (piaggio), nieuw setje erin (zelfde) en de tappen wat verder opgeschuurd en klaar. had ook gewoon c-4 in gekund maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.

Lagers lopen kapot door axiale spanning die erop staat na montage.
Als die spanning weggenomen wordt, loopt een lager gewoon niet meer kapot. Daar heb je echt geen c4 of opgeschuurde tappen voor nodig, kwestie van goede montage.
 
ook al zou ik het officieel doen , met alle officiele gereedschappen, dan nog zou een lager stuk kunnen gaan doordat ie gewoon te strak gaat lopen als ie warm is.

ik vertel dan ook mijn ervaringen hiermee , niet dat ik zeg dat iemand het ook zo moet doen ofzo :*

ik weet voor mezelf iig dat als ik het zo doe dat het goed is :)
 
ook al zou ik het officieel doen , met alle officiele gereedschappen, dan nog zou een lager stuk kunnen gaan doordat ie gewoon te strak gaat lopen als ie warm is.

ik vertel dan ook mijn ervaringen hiermee , niet dat ik zeg dat iemand het ook zo moet doen ofzo :*

ik weet voor mezelf iig dat als ik het zo doe dat het goed is :)

De eventuele spanning die nog kan ontstaan door het opwarmen moet makkelijk op te vangen zijn met de inwendige speling van het lager. C3 is daarbij voor een sprint/race toepassing voldoende.
Echter, als deze speling na montage al 0 is of negatief (ik doel op de axiaal aanwezige spanning) dan is de kans groot dat de boel kapot loopt tijdens het draaien op bedrijfstemp.

Nadat een krukas gemonteerd is en spanningsvrij getrokken is dan ook axiale speling voelbaar.
 
bij mij was op mijn zipje ook een stuk lagerschaal losgekomen (staal)
cilinder kon de plomp in. moet wel zeggen dat die lagers er 1 seizoen inzaten.
sindsdien monteer ik al1 nog maar kunstof kooi lagers.
 
De eventuele spanning die nog kan ontstaan door het opwarmen moet makkelijk op te vangen zijn met de inwendige speling van het lager. C3 is daarbij voor een sprint/race toepassing voldoende.
Echter, als deze speling na montage al 0 is of negatief (ik doel op de axiaal aanwezige spanning) dan is de kans groot dat de boel kapot loopt tijdens het draaien op bedrijfstemp.

Nadat een krukas gemonteerd is en spanningsvrij getrokken is dan ook axiale speling voelbaar.

hoe maak jij de krukas spanningsvrij dan?
 
Busje over de as heen schuiven die tegen de binnenring van je lager komt. Dan een moer op de as draaien die tegen het busje komt.
Op die manier trek je aan de as zonder het lager al teveel te belasten ( wat bij tikken op de as gebeurd ).

Moet je wel even onthouden aan welke kant je de as als eerste in het lager hebt gezet. (lagers eerst in het carter/dan krukas)
Dan aan de andere kant het busje toepassen.
 
Busje over de as heen schuiven die tegen de binnenring van je lager komt. Dan een moer op de as draaien die tegen het busje komt.
Op die manier trek je aan de as zonder het lager al teveel te belasten ( wat bij tikken op de as gebeurd ).

Moet je wel even onthouden aan welke kant je de as als eerste in het lager hebt gezet. (lagers eerst in het carter/dan krukas)
Dan aan de andere kant het busje toepassen.

Maar hoever moet je die moer dan draaien voordat het goed zit?

Wat ik meestal doe is met een kunststof hamer een paar tikken geven links en rechts, totdat de as soepel draaid.

Edit: Ik heb altijd stalen lagers gebruikt. Bij mij zijn ze nog nooit kapot gelopen oid.

Gewoon netjes monteren, goede olie gebruiken en netjes warmrijden. Maar dit wist je al.
 
Busje over de as heen schuiven die tegen de binnenring van je lager komt. Dan een moer op de as draaien die tegen het busje komt.
Op die manier trek je aan de as zonder het lager al teveel te belasten ( wat bij tikken op de as gebeurd ).

Moet je wel even onthouden aan welke kant je de as als eerste in het lager hebt gezet. (lagers eerst in het carter/dan krukas)
Dan aan de andere kant het busje toepassen.

Dat is inderdaad de manier. Naar een dergelijk stuk gereedschap wordt overigens ook gerefereerd in de malossi handleiding (krukas).
 
Maar hoever moet je die moer dan draaien voordat het goed zit?

Wat ik meestal doe is met een kunststof hamer een paar tikken geven links en rechts, totdat de as soepel draaid.

Edit: Ik heb altijd stalen lagers gebruikt. Bij mij zijn ze nog nooit kapot gelopen oid.

Gewoon netjes monteren, goede olie gebruiken en netjes warmrijden. Maar dit wist je al.

Je kan de as gewoon draaien terwijl de bus + moer er nog opzit.
Dus je draait m een stukje aan , voeld hoe die loopt , je draait weer een stuk , etc.
Todat je zelf vind dat de as heel goed loopt.

Tikken op de as heb ik btw ook nog geen problemen mee ondervonden.
Heeft weer het voordeel dat je direct kan horen wanneer de as goed zit.
 
Busje over de as heen schuiven die tegen de binnenring van je lager komt. Dan een moer op de as draaien die tegen het busje komt.
Op die manier trek je aan de as zonder het lager al teveel te belasten ( wat bij tikken op de as gebeurd ).
Draait je as niet gewoon vrolijk mee dan op het moment dat die moer aangedraait word?
 
Back
Top