Lage compressie Kymco Agility

Als dit een giet gal is , waar het naar uitziet , kunnen aan de randen ook stukjes afbrokkelen , en tussen de zuiger en cilinder gaan zitten.
duidelijk. en uitdremelen? in auto's worden zuigerhemden helemaal uitgehold (verkocht) om minder contact=wrijving te hebben..
met een tweetakt kan dit niet, maar hier zou een gat geen probleem zijn.
 
Ja dat zou kunnen , maar dat zou dan op een draaibank moeten om het hemd af te draaien , of zagen en af vijlen . Ook zit het vlak onder de piston pen , en ik denk haast dat je meer kans hebt op een kantelende zuiger , als je dat eraf haalt , het is al mini spul natuurlijk. Maar waarom zal je je daar aan wagen , je kan hem toch omwisselen voor een goed exemplaar. Deze is duidelijk niet goed.
 
tuurlijk is omruilen beter, maar ik had het over alleen die gietgal wat uitdiepen tot je blank aluminium hebt, niet over het hemd eraf halen ofzo (dat was slechts een voorbeeld) misschien een optie voor reserve, mòcht ffk27 hem mogen "weggooien" ;)
 
wat voor problemen zou je hiervan dan verwachten?
voor de olie: ik heb mensen gekend die de Techno olie van de Action in hun tot 400 pk getunede Volvo 850t-5r deden (en die dan na 7500 km wisselen, gewoon voor de zekerheid, in plaats van na 10K
Die 850 is gvd een mooie machine :)
 
Uiteindelijk heb ik de nieuwe cilinder toch maar gemonteerd omdat K-Parts aangaf dat het geen kwaad kon en omdat ik ongeduldig was. Helaas zijn de problemen nog steeds aanwezig: de scooter start slecht, heeft lage compressie en rijdt slecht. Het komt vaak voor dat de scooter erg raar begint te prutellen en niet vooruit komt als ik vanuit een laag toerental gas geeft. Het maakt hierbij niet uit hoe ver ik de gashandel opentrek en het wordt ook niet beter als de motor warm is. Met de vorige 72cc had ik deze problemen ook regelmatig en het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Als de scooter echter wél op toeren komt dan rijdt hij prima en heeft veel vermogen. Inmiddels heb ik al 10 KM gereden en dit gaat prima zolang ik vaart houd.
Misschien herkent iemand deze geluiden:
De luchtschroef staat 2,5 slagen open en er zit een sproeier 82 in.
 
Last edited:
uhm, ik ben er net achter dat de elektronisch geregelde carburateur van mijn standaard 49 cc een 86 sproeier heeft? deze heeft moeite met aanblijven nadat de automatische choke ermee kapt maar dat zou ook kunnen omdat de acceleratiepomp niet meedoet (die leek wel de verkeerde kant op te pompen, terug de vlotterbak in, toen ik die los had.) genoeg over die van mij: is 82 niet wat mager voor een 70 cc?
 
De meningen over welke sproeier bij een 72cc hoort zijn verdeeld op dit forum en variëren van 78 tot 86. Toch denk ik dat de hoofdsproeier niet het probleem is omdat het inhouden op iedere stand van de gashendel gebeurt. Volgende week ga ik weer sleutelen aan de scooter en ik hoop dat ik tegen die tijd een andere cilinderkop heb kunnen regelen. De sproeier zal ik ook even vergroten, maar de eerstvolgende die ik heb is maat 92 denk ik.
Verder zat er standaard een maat 80 in en ik kan mij niet meer herinneren waar deze 82 vandaan komt. Je vertrouwt er altijd maar op dat die maten kloppen, maar ik heb niets om dit na te meten.
 
Dat de acceleratie pomp olie in de vlotterbak pompt , als je deze los hebt is normaal , als hij gemonteerd is en de pakking is goed , dan spuit hij door naar de venturie. Ik vind die hoofd sproeier toch iets aan de kleine kant , ik heb een gy6 en ben na veel proberen met verschillende maten uit een set van 10 stuks , uitgekomen op 85 , waar mijn scooter het beste op loopt , en dit is een gewone 50 cc waaraan niets is veranderd.
Standaard zou sproeier 82 goed moeten zijn volgens de boeken , maar ik kwam daar niet mee weg.
Zo blijkt maar weer eens dat het voor elke motor verschillend is . Maten kloppen soms niet helemaal , je zou een sproeier kalibreer setje moeten hebben om zekerheid te krijgen.
 
Hierbij even een update:


In de tussentijd heb ik allerlei sproeiers getest tot maat 98 aan toe. Omdat ik vaak tijdens het aftappen van de carburateur opmerkte dat er amper brandstof in de vlotterbak zat, heb ik ervoor gekozen om een nieuwe carburateur te kopen van Mezoly. In deze nieuwe carburateur heb ik een nieuwe stationairsproeier 35 geplaatst en een hoofdsproeier 83 (omdat dit de grootste m4-sproeier is die ik had). Helaas heeft dit het probleem niet opgelost en ik denk eigenlijk dat het ook niets met de brandstoftoevoer te maken heeft; er is eigenlijk niet sprake van inhouden, maar de scooter komt soms simpelweg niet meer vooruit.
Gisteren heb ik 25km gereden waarvan de eerste 10km probleemloos. Toen ik moest afremmen omdat ik in de bebouwde kom kwam, begon hij weer een beetje in te houden. Daarna heb ik nog probleemloos 10km terug kunnen rijden op matige snelheid. Het vermogen van de 72cc is erg goed te noemen: de scooter accelereert snel en trekt rap door tot de begrensde topsnelheid van 70 op te teller (ook bij wat tegenwind). Tijdens de laatste 5km begon de scooter bij het loslaten van het gas uit te vallen en kwam ik soms niet meer vooruit. De scooter reed zo slecht dat ik het laaste stuk naar huis heb moeten lopen.
Het lijkt dus dat het probleem voornamelijk bij een warm blok optreedt, maar dit is niet altijd zo. De klepspeling staat nu op 0,09/0,1 + een nieuwe bougie dus daar ligt het niet aan. De brandstoftoevoer lijkt ook prima te zijn want er komt een stevige straal uit als ik aan de vacuumslang zuig.
Ik begin steeds meer te vermoeden dat het probleem aan de CDI of de onsteking ligt, alleen waarom het alleen bij lage toeren optreedt is mij een raadsel. Of zou het toch aan de kleppen kunnen liggen? Hierbij nog eenmaal het geluid:
 
Neem eens een reserve bougie mee , en ga dan rijden totdat het euvel begint , nu kun je met de reserve bougie proberen hoe je vonk is , hoef je de hete er niet uit te draaien . Misschien zit het wel in je bobine die kuren vertoont als hij warm wordt.
 
Bedankt voor de tip. Dit zal ik proberen.
Vandaag heb ik nog de spoel en het vliegwiel van mijn oude blok overgezet. Helaas lukte het mij niet om de scooter aan te krijgen, want deze viel telkens weer uit. Inmiddels heb ik al twee kickstartrondsels gesloopt door het veelvuldige kicken.
Net heb ik de cilinderkop er weer afgehaald om toch nog maar eens een lektest te doen. Ik heb een ventiel van een fietsband tegen de in- en uitlaatpoort gehouden en vervolgens een klein beetje druk aangeleverd. Ik weet dat de druk nu eigenlijk de verkeerde kant op getest wordt, maar met een heel klein beetje druk, merkte ik toch een aantal belletjes op bij de inlaatklep. De uitlaatklep leek gewoon in orde te zijn. Misschien dat het toch maar eens tijd wordt voor een nieuwe kop, om dit ook uit te kunnen sluiten...1669917638648.jpeg
 
Als er verder niets aan de kop mankeert , zou ik even de kleppen slijpen , scheelt een hoop kosten . Alleen wat kleppen slijp pasta , beetje water , en een zuigertje om de klep te slijpen. ( deed ik ook nog wel eens met een boormachine op de laagste stand) daarna goed reinigen en klaar.
 
Dit zou inderdaad de goedkoopste optie zijn maar ik heb geen enkel gereedschap daarvoor. Wel heb ik een aantal filmpjes gekeken waarin getoond werd hoe het zonder gereedschap kan, maar om die spie er weer in te krijgen lijkt mij best een gepriegel. Mijn kleppen zijn best smerig dus een zuignap blijft niet echt vastzitten. Misschien komt al deze elende ook wel omdat ik 10 jaar lang euro95 getankt heb. Ik kwam er pas sinds kort achter dat dit best wel slecht is en heb toen meteen competion102 erin gegooid.
Ik had trouwens een een tijdje terug een andere kop gekocht via Marktplaats voor 15 euro maar deze bleek zo lek als een mandje. Dit is daarom ook de laatste keer dat ik iets tweedehands koop; altijd weer hetzelfde verhaal dat het van een prima lopende scooter kwam, maar dit vervolgens allemaal leugen was.
 
Hierbij nog een update:

Na vele nieuwe onderdelen voor niets gekocht te hebben en drie kickstartrondsels gesloopt te hebben, heb ik eindelijk het probleem gevonden. Ik kwam er bij toeval achter nadat ik met de verlichting gespeeld had. Als de verlichting helemaal uit stond, reed de scooter perfect. Dit had ik nooit eerder geprobeerd omdat ik alleen 's avonds aan de scooter sleutelde. Vervolgens heb ik een extra draad van de min-pool van de accu naar het blok getrokken met als resultaat dat de scooter nu ook met de grootste lamp goed reed.
Of dit een goede permanente oplossing is betwijfel ik: het lijkt net alsof de startmotor nu verkeerd omdraait. Het probleem zit in ieder geval niet in de kabel die naar de startmotor loopt want dit heb ik getest. Het probleem zit dus verderop ergens in de kabelboom waarschijnlijk. Volgende week zal ik de orginele min-draad eens doormeten en inspecteren.
 
voortbordurend op je opmerking over de E10: zouden je kleppen niet door vervuiling in hun geleiders en uitzetting door warm worden klem komen te zitten in hun geleiders, zodat ze dan niet meer volledig sluiten? om dit te testen zou je bij warme motor nog eens klepspeling kunnen meten/controleren: als er dan géén speling meer is, is dàt mogelijk aan de hand.
ik herinner me ineens een video van Steve's Small Engine Saloon, een goeroe op het gebied van tuingereedschap, die liet zien dat een grasmaaier dit had: klep gewoon open staan. na losweken met carb cleaner en smeren met verse olie was dat opgelost..
met die slappe klepveertjes die deze motortjes standaard hebben, is er niets voor nodig om je kleppen open te houden..
 
Bedankt voor de reactie. De cilinderkop bleek het probleem niet te zijn omdat er inmiddels een nieuwe kop op zit en de scooter nog steeds raar liep. Een nieuwe draad van de min-pool naar het blok lijkt alles verholpen te hebben. Waarom het stotteren bij warme motor erger leek te zijn is mij een raadsel. Ook is het raar dat ik de scooter op het ene moment van de dag met geen mogelijkheid aan kreeg en op het andere moment met een klein kickje.

Nog een ander ongelukkig iets is dat mijn compressiemeter stuk is en deze mij steeds op het verkeerde pad leidde. Waarschijnlijk is er olie in gekomen toen ik teveel olie in de cilinder gespoten had. Heeft iemand dit eerder gehad en is dit te repareren?
 
als je slechte massa hebt, is de weerstand bij een warm blok nòg hoger, dus wordt het nòg erger. die interval snap ik ook niet.
 
het lijkt net alsof de startmotor nu verkeerd omdraait.
Mooi dat je het hebt gevonden , maar hoe bedoel je , de startmotor verkeerd omdraait? Het is een dc motor met borstels , de enige manier om deze andersom te laten lopen , is om plus en min om te draaien. Maar dan heb je het volgende probleem , dat de bendix dan niet uitschiet als hij andersom loopt. Hoor je niet toevallig een versleten lager in je startmotor of een versleten koolborstel , zodat de veer op de collector komt.
Ik kan me niet voorstellen dat de draden van de accu omgewisseld zijn op je startmotor , buiten dat je meteen een beste kortsluiting hebt.
Voor een permanente kabel op het blok zou ik een dikte nemen van minstens de accu kabels . Misschien heb je ergens een paar van die dunne action startkabels , die zou je daar prima voor kunnen ombouwen met een paar soldeer ogen.
 
Bedankt voor de informatie. Ik weet niet zeker of de startmotor verkeerd omdraaide maar zo klonk het in ieder geval wel, omdat de bendix niet aangreep. Morgenavond ga ik waarschijnlijk weer sleutelen en dan zal ik er even iemand bij roepen om naar de richting te kijken terwijl ik de elektrische start indruk.
De min-draad die ik gebruikt heb was niet even dik als de oorspronkelijke draad en ik zal deze vervangen door een dikkere. Is eventueel een 230v stroomkabel ook goed? Dit is een massieve draad i.p.v. meerdere dunne draadjes. Zal ik de oorspronkelijke min-draad gewoon zaten zitten of moet ik deze ontkoppelen?
 
Back
Top