Lage compressie Kymco Agility

ffk27

Well-Known Member
Beste scooteraars,

Afgelopen zomer kwam ik met het idee om mijn Kymco Agility op te knappen; de scooter startte steeds minder goed, haalde niet eens meer de 45 bij tegenwind en de bendix greep om onbekende redenen vaak niet aan. Aangezien er een Chinees blok onder zat, dat eigenlijk niet echt lekker past op een Kymco, besloot ik een tweedehands Kymco-blok op Marktplaats te kopen met een kilometerstand van onder de 10.000.

Nadat ik het blok had overgezet, reed de scooter nog beroerder dan daarvoor. Toen ik de cilinder eraf had getrokken, zag ik dat de zuiger er niet echt meer fris uitzag. Na een slotspeling van meer dan 0,5 mm gemeten te hebben, heb ik mijn oude cilinder en kop weer overgezet, zodat ik toch nog enigszins kon rijden.

De dag daarna werd eindelijk de compressiemeter geleverd die ik besteld had. De eerste meting met koude motor gaf 8 bar aan. De gashendel helemaal open, gaf geen enkel effect. Na de motor even 5 minuten warm te laten draaien, was de compressie zelfs nog lager geworden, namelijk 7 bar. Op meerdere websites las ik dat door wat olie in het bougiegat te spuiten en daarna de test te herhalen, je erachter kon komen of de lage compressie aan je zuiger(veren) lag. De compressie bleek inderdaad nu hoger te zijn geworden, zelfs richting de 10 bar. Achteraf gezien denk ik nu dat dit misschien ook wel kwam doordat ik veel te veel olie erin gespoten had.

Om maar meteen de cilinder en zuiger uit te kunnen sluiten, heb ik een 72cc van Naruku geïnstalleerd. De scooter startte daarna nog steeds slecht, maar had duidelijk veel meer vermogen. Na een compressiemeting gedaan te hebben, kwam ik erachter dat de compressie nog steeds bedroevend slecht is: ongeveer 8 bar koud en met warme motor nog niet eens 7. Mijn vermoeden begint steeds groter te worden dat het probleem aan de cilinderkop ligt.

Nu kwam ik met het idee om de cilinderkop die op het gekochte blok zit uit te gaan proberen. Dit had ik nog niet gedaan omdat deze kop van een heel raar type is. De klepbrug zit namelijk vastgelast aan de kop en het tandwiel van de nokkenas kan losgeschroefd worden. Na net even onderzoek gedaan te hebben, kwam ik erachter dat dit type kop op sommige scooters van Peugeot zit:
https://www.scooty.be/nl/ludixjet-f...227-cilinderkop-sp-china-4t-64mm-kleppen.html
1667935887264.png

Mijn vraag aan jullie is:
  • Is het verantwoord om deze kop op een 80cc te gebruiken?
  • Herkent iemand mijn symptomen: slecht starten, redelijk goed rijden en een lagere compressie wanneer het blok warm is.
Nog wat gegevens:
  • Kymco Agility 12" uit 2014;
  • 16.000 KM, waarvan de standaardcilinder ongeveer 5000 KM en de kop 10000 KM gedraaid heeft;
  • Eerste eigenaar, onderhoud altijd zelf gedaan.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je van de zuigerveren om de nieuwe zuiger de sloten 120 gr verdraaid gemonteerd. Je kan de kop die je nu hebt ook controleren op klep lekkage . Kop omdraaien met bougie erin , en verbrandings kamer vullen met benzine , en dan kijken of het langs de kleppen wegloopt in het in of uitlaat kanaal.
 
De sloten zijn allemaal 120° verdraaid, maar het zal ongetwijfeld een paar graden verschoven zijn tijdens het installeren. Ik weet niet zeker olieschraapveren goed om zitten: er stond geen markering op.
Morgen zal ik de kop weer losmaken, maar ik betwijfel of vocht bij 8 bar door de kleppen kan sijpelen. Ik zal het in ieder geval proberen. Ik zal dan ook meten of de kop krom is.
 
Net de cilinder eraf gehaald en er zit er behoorlijke kras op. Ook lijkt er een klein hoekje van de bovenste zuigerveer af te zijn gebroken. Verder ziet de zuiger er nog goed uit maar de kras is duidelijk voelbaar.


IMG_20221109_202603.jpgIMG_20221109_193414.jpg
De kras loopt niet helemaal tot boven. Zou dit de reden van de lage compressie zijn?
 

Attachments

  • 16680212882357020019610967463010.jpg
    16680212882357020019610967463010.jpg
    114.3 KB · Views: 9
Ik weet niet goed hoe ik onderstaande foto moet bekijken maar het ziet erna uit dat het oliekanaaltje door een pakking of iets geblokkeerd is.
Heb je soms de voetpakking met de koppakking gewisseld of twee pakkingen die over elkaar liggen?
Dit oliekanaaltje hoort open te zijn en de voetpakking moet ook een uitsparing zitten voor dit gaatje en kanaaltje.

Naamloos.png
 
Dat zou best de oorzaak kunnen zijn , de kras is zo diep , dat de hoon strepen op die plek verdwenen zijn . Dat zal ook waarschijnlijk de oorzaak wezen dat je met olie inspuiten meer compressie had. Zo weer monteren is geen optie denk ik , ook omdat je kans hebt dat hij olie gaat gebruiken langs die kras . Test je voor het monteren van je cil kop nog de kleppen op eventuele lekkage , nu je het toch open hebt.
 
Zie pakkingset hier beneden.
De linker pakking is de koppakking, de rechter pakking is de voetpakking.
Als je deze wisselt zit het oliekanaaltje geblokkeerd.
1668025224871.png
 
De kop van de Peugeot Django/Kisbee vertrouw ik overigens niet. Hij is denk ik wel 39mm maar de verbrandingsruimte ziet er anders uit en uitlaatklep is een klein beetje groter:
16680259992038259325533204992382.jpg
Die aanslag op de kymco-kop valt ook een beetje op.
Post automatically merged:

Dat zou best de oorzaak kunnen zijn , de kras is zo diep , dat de hoon strepen op die plek verdwenen zijn . Dat zal ook waarschijnlijk de oorzaak wezen dat je met olie inspuiten meer compressie had. Zo weer monteren is geen optie denk ik , ook omdat je kans hebt dat hij olie gaat gebruiken langs die kras . Test je voor het monteren van je cil kop nog de kleppen op eventuele lekkage , nu je het toch open hebt.
Dat met dat inspuiten van olie was met de oude cilinder. Ik heb nog een aantal minuten wasbenzine in de verbrandingskamer gehad, maar het lekte niet weg. Net de cilinder en kop er maar weer opgezet en 8 bar compressie. Ik koop in ieder geval niet weer een nieuwe Naruku. Misschien is het verstandig om eerst maar weer even de 50cc erop te zetten want ik weet ook niet zeker of dit blok wel goed smeert.
 
Last edited:
Als je bij het demonteren olie bij de kleppen brug hebt , zou hij goed moeten smeren . waarom denk je dat hij niet goed smeert ?
Je hebt nu je ouden cilinder en zuiger weer gemonteerd , en hebt 8 bar compressie ?
Dan zou je ook die lek test kunnen doen , met lucht .
 
In de kleppenbrug staat gelukkig gewoon olie. Het blok lijkt inderdaad goed te smeren, maar ik heb geen idee of de lubricatie van de zuiger bijvoorbeeld goed werkt. Inmiddels heb ik een nieuwe 72cc besteld (de goedkoopste beschikbaar) en deze wordt vandaag geleverd als het goed is. De angst is er bij mij wel dat zoiets weer gebeurt.
Er zijn trouwens twee krassen ontstaan: de grootste zit onderin, maar er zit ook nog een kleinere bovenin. Verder lijkt de zuiger licht aangelopen te zijn rechtsonderin, maar dat is bijna niet zichtbaar. De grotere krassen lijken ter hoogte van de pistonpen te zitten en dus niet bij de gaatjes in de zuiger. Misschien is er toch een braam onstaan bij het installeren van de pistonpenclips. Hier nog een gedetaileerde foto:
1668075289601.png
Is het raadzaam om de olie te verversen of kan ik erop vertrouwen dat het oliefilter de ijzeren stukjes tegenhoudt?
 
Last edited:
In de kleppenbrug staat gelukkig gewoon olie. Het blok lijkt inderdaad goed te smeren, maar ik heb geen idee of de lubricatie van de zuiger bijvoorbeeld goed werkt. Inmiddels heb ik een nieuwe 72cc besteld (de goedkoopste beschikbaar) en deze wordt vandaag geleverd als het goed is. De angst is er bij mij wel dat zoiets weer gebeurt.
Er zijn trouwens twee krassen ontstaan: de grootste zit onderin, maar er zit ook nog een kleinere bovenin. Verder lijkt de zuiger licht aangelopen te zijn rechtsonderin, maar dat is bijna niet zichtbaar. De grotere krassen lijken ter hoogte van de pistonpen te zitten en dus niet bij de gaatjes in de zuiger. Misschien is er toch een braam onstaan bij het installeren van de pistonpenclips. Hier nog een gedetaileerde foto:
View attachment 67503
Is het raadzaam om de olie te verversen of kan ik erop vertrouwen dat het oliefilter de ijzeren stukjes tegenhoudt?
Lekker olie verversen, kan je heel veel geld gaan schelen.
 
Ik zeg hetzelfde als Bassievrucht olie verversen , en misschien is het raadzaam om je carter te spoelen , zodat je zeker weet dat alle slijpsel die daar eventueel rond zwerft ook verdwijnt. De zuiger wordt gesmeerd door het spatten van de krukas in de olie , en de olie die tussen je lagers uit spuit.
Bij oude motoren had je daar onder aan de drijfstang zelfs een z.g.n likkertje voor , deze ging door de olie en spatte zo de zuiger en het drijfstanglager onder de olie . De olie heeft voor de zuiger twee functies , eerste is natuurlijk smeren , en ten tweede het koelen van de zuiger .
Had je van de vorige set ook op het merkteken , op de zuigerveren ( twee bovenste) gelet , dat deze naar boven staan? En de chrome boven en zwarte als tweede
 
Het spoelen van het carter zou het mooiste zijn, maar dit is mij teveel werk. Heb je ook niet met spoelen de kans dat een metalen deeltje juist in je lager gaat zitten?
De zuigerveren zaten zeker weten in de goede volgorde en met de tekens naar boven gericht. De olieschraapveren hadden geen tekens dus ik neem aan dat het niet uitmaakt hoe dezen om moeten.
Ik heb de oude olie er vanmiddag uit laten lopen en zag dat er wel wat slijpsel tussen zat. Omdat ik nog een halve fles nieuwe olie heb staan en net niet genoeg heb, ga ik wat van de oude olie hergebruiken. Er zat net nieuwe olie in en vind het zonde om het nu al weg te gooien. Waarschijnlijk zinken de zware deeltjes wel naar de bodem van de fles waar in het in heb opgevangen.
Vanavond installeer ik de boel weer met een nieuwe cilinder en dan maar bidden dat het goed komt.
 
Last edited:
Ik heb de oude olie er vanmiddag uit laten lopen en zag dat er wel wat slijpsel tussen zat.
Omdat ik nog een halve fles nieuwe olie heb staan en net niet genoeg heb, ga ik wat van de oude olie hergebruiken.
Dat lijkt me geen goed idee, hoe zonde het ook is.
Je gaat toch zeker niet je nieuwe cilinder al polijsten met die oude olie om een paar Euro te sparen?

dan maar bidden dat het goed komt.
Ik zou ook nog een paar kaarsjes branden. ;)
 
Net de nieuwe 72cc binnengekregen maar zit een klein putje in de zuiger. Zal ik hem installeren of terugsturen? Ik zou ook de oude zuiger van Naruku kunnen gebruiken met de nieuwe zuigerveren of is dit niet verstandig?
IMG_20221110_185730.jpg
 
Kan het begin van veel ellende zijn zou hem omruilen.
En ook zou ik de raad van Sparky opvolgen , bij de action heb je goede olie , van Valvoline hier rijdt ik al 8000 km (wel tussentijds vervangen ) mee zonder problemen of olie verbruik. Voor die paar euro voor een liter zou ik geen risico nemen , en na 500km verversen.
 
Kan het begin van veel ellende zijn zou hem omruilen.
En ook zou ik de raad van Sparky opvolgen , bij de action heb je goede olie , van Valvoline hier rijdt ik al 8000 km (wel tussentijds vervangen ) mee zonder problemen of olie verbruik. Voor die paar euro voor een liter zou ik geen risico nemen , en na 500km verversen.
wat voor problemen zou je hiervan dan verwachten?
voor de olie: ik heb mensen gekend die de Techno olie van de Action in hun tot 400 pk getunede Volvo 850t-5r deden (en die dan na 7500 km wisselen, gewoon voor de zekerheid, in plaats van na 10K
 
Bedankt voor de reacties. De cilinder ga ik maar niet installeren. Hopelijk dat K-parts mij een losse zuiger op wil sturen en dat ik niet alles hoe terug te sturen.
Morgen zal ik twee flessen Valvoline halen bij de Action.
 
Back
Top