Beste scooteraars,
Afgelopen zomer kwam ik met het idee om mijn Kymco Agility op te knappen; de scooter startte steeds minder goed, haalde niet eens meer de 45 bij tegenwind en de bendix greep om onbekende redenen vaak niet aan. Aangezien er een Chinees blok onder zat, dat eigenlijk niet echt lekker past op een Kymco, besloot ik een tweedehands Kymco-blok op Marktplaats te kopen met een kilometerstand van onder de 10.000.
Nadat ik het blok had overgezet, reed de scooter nog beroerder dan daarvoor. Toen ik de cilinder eraf had getrokken, zag ik dat de zuiger er niet echt meer fris uitzag. Na een slotspeling van meer dan 0,5 mm gemeten te hebben, heb ik mijn oude cilinder en kop weer overgezet, zodat ik toch nog enigszins kon rijden.
De dag daarna werd eindelijk de compressiemeter geleverd die ik besteld had. De eerste meting met koude motor gaf 8 bar aan. De gashendel helemaal open, gaf geen enkel effect. Na de motor even 5 minuten warm te laten draaien, was de compressie zelfs nog lager geworden, namelijk 7 bar. Op meerdere websites las ik dat door wat olie in het bougiegat te spuiten en daarna de test te herhalen, je erachter kon komen of de lage compressie aan je zuiger(veren) lag. De compressie bleek inderdaad nu hoger te zijn geworden, zelfs richting de 10 bar. Achteraf gezien denk ik nu dat dit misschien ook wel kwam doordat ik veel te veel olie erin gespoten had.
Om maar meteen de cilinder en zuiger uit te kunnen sluiten, heb ik een 72cc van Naruku geïnstalleerd. De scooter startte daarna nog steeds slecht, maar had duidelijk veel meer vermogen. Na een compressiemeting gedaan te hebben, kwam ik erachter dat de compressie nog steeds bedroevend slecht is: ongeveer 8 bar koud en met warme motor nog niet eens 7. Mijn vermoeden begint steeds groter te worden dat het probleem aan de cilinderkop ligt.
Nu kwam ik met het idee om de cilinderkop die op het gekochte blok zit uit te gaan proberen. Dit had ik nog niet gedaan omdat deze kop van een heel raar type is. De klepbrug zit namelijk vastgelast aan de kop en het tandwiel van de nokkenas kan losgeschroefd worden. Na net even onderzoek gedaan te hebben, kwam ik erachter dat dit type kop op sommige scooters van Peugeot zit:
https://www.scooty.be/nl/ludixjet-f...227-cilinderkop-sp-china-4t-64mm-kleppen.html

Mijn vraag aan jullie is:
Afgelopen zomer kwam ik met het idee om mijn Kymco Agility op te knappen; de scooter startte steeds minder goed, haalde niet eens meer de 45 bij tegenwind en de bendix greep om onbekende redenen vaak niet aan. Aangezien er een Chinees blok onder zat, dat eigenlijk niet echt lekker past op een Kymco, besloot ik een tweedehands Kymco-blok op Marktplaats te kopen met een kilometerstand van onder de 10.000.
Nadat ik het blok had overgezet, reed de scooter nog beroerder dan daarvoor. Toen ik de cilinder eraf had getrokken, zag ik dat de zuiger er niet echt meer fris uitzag. Na een slotspeling van meer dan 0,5 mm gemeten te hebben, heb ik mijn oude cilinder en kop weer overgezet, zodat ik toch nog enigszins kon rijden.
De dag daarna werd eindelijk de compressiemeter geleverd die ik besteld had. De eerste meting met koude motor gaf 8 bar aan. De gashendel helemaal open, gaf geen enkel effect. Na de motor even 5 minuten warm te laten draaien, was de compressie zelfs nog lager geworden, namelijk 7 bar. Op meerdere websites las ik dat door wat olie in het bougiegat te spuiten en daarna de test te herhalen, je erachter kon komen of de lage compressie aan je zuiger(veren) lag. De compressie bleek inderdaad nu hoger te zijn geworden, zelfs richting de 10 bar. Achteraf gezien denk ik nu dat dit misschien ook wel kwam doordat ik veel te veel olie erin gespoten had.
Om maar meteen de cilinder en zuiger uit te kunnen sluiten, heb ik een 72cc van Naruku geïnstalleerd. De scooter startte daarna nog steeds slecht, maar had duidelijk veel meer vermogen. Na een compressiemeting gedaan te hebben, kwam ik erachter dat de compressie nog steeds bedroevend slecht is: ongeveer 8 bar koud en met warme motor nog niet eens 7. Mijn vermoeden begint steeds groter te worden dat het probleem aan de cilinderkop ligt.
Nu kwam ik met het idee om de cilinderkop die op het gekochte blok zit uit te gaan proberen. Dit had ik nog niet gedaan omdat deze kop van een heel raar type is. De klepbrug zit namelijk vastgelast aan de kop en het tandwiel van de nokkenas kan losgeschroefd worden. Na net even onderzoek gedaan te hebben, kwam ik erachter dat dit type kop op sommige scooters van Peugeot zit:
https://www.scooty.be/nl/ludixjet-f...227-cilinderkop-sp-china-4t-64mm-kleppen.html

Mijn vraag aan jullie is:
- Is het verantwoord om deze kop op een 80cc te gebruiken?
- Herkent iemand mijn symptomen: slecht starten, redelijk goed rijden en een lagere compressie wanneer het blok warm is.
- Kymco Agility 12" uit 2014;
- 16.000 KM, waarvan de standaardcilinder ongeveer 5000 KM en de kop 10000 KM gedraaid heeft;
- Eerste eigenaar, onderhoud altijd zelf gedaan.