Laagtoerig en hoogtoerig, hoe zit dat nou?

Enterprise

Well-Known Member
Je hebt laagtoerige en hoogtoerige cillinders.
Logischer wijs zou ik denken dat een laagtoerige cillinder kracht produceert met minder toeren en dus weiniger toeren zal/mag maken.

Maar hoe zit dit nou als je bijvoorbeeld een 70cc Dr hebt en een terugloop monteerd?
De cillinder is laagtoerig maar met de terugloop uitlaat is de powerband redelijk hoog in toeren waardoor je hem op hoge toeren gaat afstellen.
Is dit dan niet slecht voor een laagtoerige cillinder zoals een 70dr? En verlies je dan niet kracht door het rijden met hoge toeren terwijl zijn kracht in de lage toeren zit? Ik zie namelijk constant setups van dr70 met terugloop uitlaat.

Ook heb ik een laser x pro die eigenlijk geschikt zou moeten zijn voor laagtoerige cillinders. Alleen mijn scooter maakt flink wat toeren met die uitlaat
 
Advertisement - register to remove this

Een Dr70 hoogtoerig afstellen is ook eigenlijk niet de bedoeling. Je vraag is daarom ook een logische en ik zit zelf met ongv hetzelfde.
Zo'n Dr70 is een krachtige gietijzeren zware cilinder die zoals bekend onderin veel power geeft. Omdat ie ook niet al te prijzig is en vrij goede kwaliteit plakt ook iedereen er gelijk een terugloop op. Vervolgens stellen ze hem vaak te zwaar af en zal het extra niet eens zoveel meer zijn terwijl je wel alleen maar hoger in toeren komt. Laagtoerig blijft immers laagtoerig al lijkt je scooter hoogtoeriger te worden en je gaat geen snars harder.

Om bovenstaand scenario te voorkomen zou ik dan voor hoogtoerige alu cilinder+bijpassende spullen kiezen. Of de laagtoerige 70cc afstellen op zijn power/bereik.
 
Last edited:
Ik ga liever voor een laag roerige Dr dan zo'n schreeuw monster haha. Maar ik zit dan met mijn uitlaat. Het zou zelfs een laagtoerige teruglopen moeten zijn voor laagtoerige cillinders. Het gaat om een laser x pro. Komt het dan door me cillinder dat mijn powerband pas bij redelijk hoge toeren komt of ligt het gewoon aan mij? Dat ik denk dat hij veel toeren maakt of zo.
 
Ik ga liever voor een laag roerige Dr dan zo'n schreeuw monster haha.
Precies maar die dan ook benutten op wat ie werkelijk levert. Want anders dus een laagtoerig schreeuwmonster is wat ik bedoel...

Ik weet je setup verder niet, gaat om std 50cc? Dan denk ik dat die Laser x idd voor (wat) extra power zorgt maar uiteindelijk voor jouw gevoel (en gehoor) toch veel moeite heeft sneller in powerband te komen. Een std 50cc+terugloop dien je daarom net als die Dr70 óók niet te zwaar af te stellen.
 
Back
Top