La souris 2020 start niet ook niet met kickstart

Martin10

New Member
Advies gevraagd:
Betreft een la souris van 2020 aangekocht bij 110 kilometer dus geen garantie. Hij start soms wel soms niet en kickstart werkt ook niet meer. Inmiddels cilinder vervangen, kleppen gesteld bougies vervangen totale uitgaven al ruim 500 euro en doet het nog steeds niet goed. Helaas kan hij niet uitgelezen worden bij lokale garage omdat la souris dit afschermd heb ik begrepen. Hij heeft elektrische ontsteking en we tasten in het duister en ten einde raad.
zelf ben ik geen echte hobby bob maar kan wel met wat aanwijzingen wat dingen checken als dat duidelijkheid geeft om zaken uit te sluiten.
hoop dat iemand meer verstand ervan heeft
 
Advertisement - register to remove this

heeft u al deze is bekeken ? link
Ik heb net filmpje bekeken over de driehoek van bezine/lucht, compressie en ontsteking. Zal morgen even checks uitvoeren om wat uit te sluiten.
Post automatically merged:

Als je elektrisch start hoor je hem wel rond gaan?
Paar keer starten en is de bougie dan nat?
Maar bij 110km de cilinder al vervangen?
Ja je hoort hem rondgaan dus lijkt niet in eerste instantie de oorzaak zijn. bougies er niet uit kunnen halen vandaag maar zijn vorige week vervangen en geen verbetering. Zal morgen wel de vonk even controleren zoals ik nu in filmpje heb gezien. Hij zag vorige x er gewoon coffee bruin uit dus lijkt goed te ontsteken. Als hij nat blijft wat betekend dat dan? Geen vonk if verkeerde balans in lucht en benzine?
wat betreft cilinder is vervangen bij 3200 kilometer inclusief accu.
 
Last edited:
Eens met bovenstaande post van Bulldog.
Daar komt nog bij dat La Souris helemaal geen eigen systeem heeft.
Wat wel verschilt met d.i.v. andere Chinese scooters, is dat het een echte EFI is en een andere ECS/ECU heeft als we kennen.
Naar een Dellorto kastje hoef je dus niet te zoeken, want die zit er niet in. (info staat ook elders op het forum)

Jouw scooter maakt gebruik van een Rongmao ECU, i.c.m. een gasklephuis i.p.v. een carburateur.

Ter info, zie ook: ECU unit EU4 35km injectie dellorto Rongmao org. sco china 4t (zandri.nl)
Dus uitlezen, fouten eruit halen en e.v.t. meer aanpassingen moet wel degelijk kunnen.

Opvoeren schijnt ook niet zo moeilijk te zijn wat ik heb gelezen & gezien, zie ook:

Montage Speedconverter met afstandsbediening Rongmao ECU | La Souris, Senzo opvoeren - YouTube
 
Ik heb net filmpje bekeken over de driehoek van bezine/lucht, compressie en ontsteking. Zal morgen even checks uitvoeren om wat uit te sluiten.
Post automatically merged:


Ja je hoort hem rondgaan dus lijkt niet in eerste instantie de oorzaak zijn. bougies er niet uit kunnen halen vandaag maar zijn vorige week vervangen en geen verbetering. Zal morgen wel de vonk even controleren zoals ik nu in filmpje heb gezien. Hij zag vorige x er gewoon coffee bruin uit dus lijkt goed te ontsteken. Als hij nat blijft wat betekend dat dan? Geen vonk if verkeerde balans in lucht en benzine?
wat betreft cilinder is vervangen bij 3200 kilometer inclusief accu.
Daarbij start hij van de week wel maar lastig en bij paar x proberen en moesten we wel gas bijgeven. Is het dan logisch aan te nemen dat verhouding benzine/lucht niet goed is? Dus zal morgen carburateurvloeistof inspuiten en proberen te starten als hij dat doet dan lijkt dat wellicht het probleem. Gek genoeg rijd hij verder weg goed (genoeg) al lijkt totaal vermogen minder te zijn als hij rijd
 
Eens met bovenstaande post van Bulldog.
Daar komt nog bij dat La Souris helemaal geen eigen systeem heeft.
Wat wel verschilt met d.i.v. andere Chinese scooters, is dat het een echte EFI is en een andere ECS/ECU heeft als we kennen.
Naar een Dellorto kastje hoef je dus niet te zoeken, want die zit er niet in. (info staat ook elders op het forum)

Jouw scooter maakt gebruik van een Rongmao ECU, i.c.m. een gasklephuis i.p.v. een carburateur.

Ter info, zie ook: ECU unit EU4 35km injectie dellorto Rongmao org. sco china 4t (zandri.nl)
Dus uitlezen, fouten eruit halen en e.v.t. meer aanpassingen moet wel degelijk kunnen.

Opvoeren schijnt ook niet zo moeilijk te zijn wat ik heb gelezen & gezien, zie ook:

Montage Speedconverter met afstandsbediening Rongmao ECU | La Souris, Senzo opvoeren - YouTube
Ja opvoeren gedaan is plug&play en nu losgekoppeld om oorzaak te achterhalen. Overigens is geen snorfiets uitvoering. Uitlezen konden ze niet maar dat is info die ik kreeg bij garage
Post automatically merged:

Zijn de kleppen wel goed gesteld?
Als die niet goed staan kan ie ook slecht starten.
Ja daar twijfel ik wel aan en zeker gelet op eerdere ervaringen nu met de garage waar we hebben gebracht. Twijfel nu namelijk of cilinder toen echt vervangen moest worden, beetje jammer van de 500 euro reparatie
 
Ja opvoeren gedaan is plug&play en nu losgekoppeld om oorzaak te achterhalen. Overigens is geen snorfiets uitvoering. Uitlezen konden ze niet maar dat is info die ik kreeg bij garage
Post automatically merged:


Ja daar twijfel ik wel aan en zeker gelet op eerdere ervaringen nu met de garage waar we hebben gebracht. Twijfel nu namelijk of cilinder toen echt vervangen moest worden, beetje jammer van de 500 euro reparatie
Hoe kan je checken of kleppen goed gesteld zijn? Als ik carb vloeistof inspuit en wel start dan is klep niet goed afgesteld? Of iets anders
Post automatically merged:

O ja had link bekeken en ook via hen besteld werkt top. Dat is jammer genoeg niet het probleem
 
Je hebt het ook steeds over de carburateur en carb/quickstart-vloeistof?
Zit er dan toch een carburateur gemonteerd of toch een gasklephuis?

De link hierboven qua kleppen stellen dateert uit de 80e jaren, kan best zijn dat dit (jouw) type scoot (heb ik nog niet gelezen) gebruik maakt van stelplaatjes v.w.b. de in en uitlaatklep(en).
Welk type La Souris betreft het hier precies, en wat voor codering staat er op het motorblok te lezen?
 
In principe is het hetzelfde die handleiding, kan je gebruiken bij veel scooters, alleen misschien ander gereedschap ja, en die maten wat daar instaan gebruiken ze ook in veel huidige scooters.
Over de stelplaatjes staat niets in de handleiding.
En het gereedschap wat je nodig hebt kom je achter als je alles open haalt, en effe google.
Ik heb al genoeg zo gesteld, lopen allemaal goed.

En anders googelen, staan genoeg filmpjes op YouTube.
 
Last edited:
Je hebt het ook steeds over de carburateur en carb/quickstart-vloeistof?
Zit er dan toch een carburateur gemonteerd of toch een gasklephuis?

De link hierboven qua kleppen stellen dateert uit de 80e jaren, kan best zijn dat dit (jouw) type scoot (heb ik nog niet gelezen) gebruik maakt van stelplaatjes v.w.b. de in en uitlaatklep(en).
Welk type La Souris betreft het hier precies, en wat voor codering staat er op het motorblok te lezen?
Eerlijk gezegd wist ik niet precies of er carburateur of gasklephuis maar het is dat laatste, de reden van carbvloeistof gebruik is te checken of hij dan wel start als ik die inspuit bij gasklephuis. Zo ja dan lijkt het de benzine toevoer niet goed te zijn.
Post automatically merged:

Eerlijk gezegd wist ik niet precies of er carburateur of gasklephuis maar het is dat laatste, de reden van carbvloeistof gebruik is te checken of hij dan wel start als ik die inspuit bij gasklephuis. Zo ja dan lijkt het de benzine toevoer niet goed te zijn.
Het betreft de RS model van la souris van 2020
Post automatically merged:

In principe is het hetzelfde die handleiding, kan je gebruiken bij veel scooters, alleen misschien ander gereedschap ja, en die maten wat daar instaan gebruiken ze ook in veel huidige scooters.
Over de stelplaatjes staat niets in de handleiding.
En het gereedschap wat je nodig hebt kom je achter als je alles open haalt, en effe google.
Ik heb al genoeg zo gesteld, lopen allemaal goed.

En anders googelen, staan genoeg filmpjes op YouTube.
Ik ga nog laatste poging wagen bij laatste garage waar ze tot nu toe reparaties hebben uitgevoerd al is het alleen al omdat de scooter gestrand is wat verder uit de buurt dus vind ik dat ze hem nu moeten maken zonder verdere kosten want ze lijken er niet in te slagen hem gewoon te laten rijden. De poging laat ik nog even voorbij gaan om dit zelf te doen al vind ik de beschrijving erg duidelijk en handig
 
ze gaan de scooter vandaag ophalen en nakijken.
  1. historie 10-11 cilinderkop vervangen en kleppen gesteld omdat er geen druk was bij normaal rijden kwam door verkeerde benzine tanken kosten 341 euro. Toen reed hij weer tijdje normaal.
  2. Toen starte hij niet meer goed 25-11 ontsteking vervangen inclusief accu 135 euro.
  3. Daarna starten hij weer niet bleek draaitje los te zitten van accu, niet goed vast gemaakt.
  4. 1 dec start hij weer niet goed soms wel soms niet en weer Kleppen gesteld. Kosten 56
  5. starten weer niet goed en wordt nu weer opgehaald. Ra-ra zeg het maar .... wordt vervolgd
 
In principe is het hetzelfde die handleiding, kan je gebruiken bij veel scooters, alleen misschien ander gereedschap ja, en die maten wat daar instaan gebruiken ze ook in veel huidige scooters.
Over de stelplaatjes staat niets in de handleiding.
En het gereedschap wat je nodig hebt kom je achter als je alles open haalt, en effe google.
Ik heb al genoeg zo gesteld, lopen allemaal goed.

Ik zeg ook niet dat het fout is..., maar er is wel degelijk een verschil tussen injectie (met meerdere kleppen) en een conventionele 4 takt China model met een 2 klepper, welke gebruik maakt van een CVT carburateur!
Sommige fabrikanten zitten inmiddels al bij versie 5 van het zgn. geïntroduceerde GY6 Honda blok.
En GY6 van Honda bestaat gewoonweg niet, aller-éérste fabrikant met een luchtgekoelde cilinder was de 125cc Suzuki Burgman in begin jaren 80. Honda, Kymco en nog enkele anderen uit dat tijdperk hebben dit concept schaamteloos gekopieerd!

Ter voorbeeld qua klepspeling:

Yamaha volledig injectie motorblok (met stelplaatjes):

0.10 - 0.16 in
0.18 - 0.24 uit

Dan is 0.05 in en 0.10 uit nogal een heel verschil.
En ik heb ook geen idee wat voor blok er onder de La Souris hangt, jij wel?
Verder is het een beetje vreemd dat een scooter, welke maar 110 km op de teller heeft staan, geen garantie heeft!?
 
Back
Top