Kymko Super 8 4t met 80 CC

Goesman

New Member
Hallo mensen met verstand van scooters.

Ik ben nieuwe hier en dit is een cry for help, als iemand me uit de brand kan en wilt helpen of enkele tips heeft hoor ik die graag!
Hier wil ik desnoods wel wat voor neerleggen. (omgeving Dordrecht)

Ik heb in juni een 2e hands scooter gekocht van een particulier, dit gaat om de Kymco Super 8 4t bj 2014 met op de teller 29k.
Deze was zoals de verkoper aangaf standaard, op de testrit reed hij oké, hij was koud dus kon er niet teveel van verwachten.
Op de teller ging hij 53-55.

Na een week rijden(woon werk verkeer van 60km op een dag) vielen er toch een aantal dingen op:

- Hij trok in vergelijking met andere scooters bizar slecht op
- Met enige vorm van weerstand verlies hij veel power. Met tegen wind nog maar 45 op de teller en als ik een tunnel omhoog ging werd ik door elektrische fietsers (20 op de teller)

Met deze redenen ben ik naar een scooter zaak gegaan. Daar heeft hij een grote beurt gehad en omdat ik aangaf dat hij sneller moest optrekken en wat harder mocht gaan is er een nieuwe cilinder ingegaan van 80 cc, na een week zijn er ook andere rollers ingezet (uit m'n hoofd 7.5gram) Opzicht reed hij hierna wel prima, trok harder op qua top snelheid loopt hij met geen wind of wind mee 60-62 op de teller maar met wind tegen en naar boven rijden blijft lastig voor het beestje. Ik heb het maar even zo gelaten want ik was blij dat hij weer wat beter reed.

paar maanden later (oktober) wou mijn scooter niet meer starten, ik die zaak gebeld en die kwamen hem keurig ophalen en gaven aan dat het probleem bij m'n sproeiers zaten en dat de carburateur vies was. Sproeiers zijn uitgespoten en de carburateur is in een ultrasoon bad geweest. Ook is er een andere ontsteking ingezet van een Kymco RS (dat was een betere volgens hem) Gelukkig reed de scooter weer als voorheen. (qua snelheid of trekkracht niets uitgehaald)

Week later zelfde probleem, nu was de eigenaar op vakantie en moest ik uitwijken naar een andere winkel, die hebben even vlug m'n luchtfilter en m'n carburateur schoongespoten een reed weer. 2 dagen later(had erna eigenlijk niet meer mee gereden) startte hij nog wel maar, zodra ik gas gaf kwam er geen snelheid en viel hij uit wanneer ik het gas losliet.

Paar dagen later is m'n scooter weer opgehaald door het bedrijf waar hij onderhoud had gekregen.
Nu bleek de gasschuif gescheurd te zijn. Ook vervangen en weer soepeltjes weg gereden.

Vandaag van mijn werk naar huis, scooter start niet meer.............. uiteindelijk met wat gereedschap de bougie eruit kunnen halen en er weer ingestoken(niet naar de kleur gekeken wat ik wel had moeten doen) en hij startte weer.

Lang verhaal, maar dan is de geschiedenis duidelijk(sinds ik hem heb dan)

Nu is mijn vraag, zien jullie hier een patroon in, of herkennen jullie waar dit probleem in kan zitten?
Ik heb hem dagelijks nodig en wil gewoon dat hij blijft rijden.

Again, dit is een cry for help want ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet doen, de scooter zaak zit namelijk ook niet heel erg in de buurt.

Groeten,
Michel
 
Advertisement - register to remove this

Liep hij dat al zo beroerd toen je de scooter 2ehands hebt aangekocht? Nadeel van 2ehands is, je weet nooit wat ermee gebeurd is.
En je weet ook nooit waarom men de scooter weg doet.. Misschien was dit wel de reden om de scooter te verkopen.

De super 8 is geen hoogvlieger kwa top snelheid, aangezien het formaat van het achterwiel en de kortere vertanding. Dus je mag dan heel blij zijn als je de 60km/u al kan halen. Zou de top snelheid zo laten zoals het is, want beter word het er toch niet op.. En je meer focussen op de trekkracht.

Kan het niet zo zijn dat je nog met de standaard nokkenas rijd.. Misschien remt die wel de 80cc nog te veel af.
 
Hoi eurokit,

Bedankt voor je bericht en excuses voor het late reageren.

Ja zo liep hij vanaf het begin. Wanneer de scooter koud was reed hij eigenlijk wel prima, maar naarmate hij opgewarmd was ging hij slechter rijden. Dit zou inderdaad de reden kunnen zijn dat de eigenaar er van af wou.

Ik ben er ondertussen al een aantal keren op gewezen dat de super 8 gewoon een trage scooter is, maar wie niet waagt wie niet wint. Er zijn tenslotte ook wat filmpjes op YouTube waar te zien is dat hij wel een snelle top heeft. Qua snelheid heb ik me er ook al bij neer gelegd. Wel vraag ik me af of het normaal is voor een 4 takt om zoveel snelheid en kracht te verliezen als er enige vorm van weerstand is.

De scooter staat nog bij de scooter maker en heeft hem weer aan de praat, echter reed hij belabberd volgens hem dus gaat hij verder onderzoeken.
Ik vermoed dat er wel een standaard nokkenas op zit. Zal het er is over hebben met hem.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd.

Groeten,
Michel
 
Back
Top