Kymco zeer hoge toeren

Zo te zien aan het filmpje betreft het een ouder type Kymco Agility...
Deze hadden vroeger de kwaal dat de sproeiersetting niet helemaal lekker was vanaf de fabriek.
En dan met name de stationair sproeier, vaak was deze net een maatje te klein waardoor de motor wat hoger in toeren bleef lopen op den duur.

Hoofdsproeier werd vaak wel aangepast (iets ruimere doorlaat) maar de stationair liet men vaak links liggen.
Probeer eens een maatje groter te plaatsen en kijk dan wat de motor doet, deze zal waarschijnlijk al beter reageren op de regel en mengschroef v.w.b. stationair en de aangezogen lucht. En weet je toevallig wat in beide carburateurs gemonteerd zit?
(beste is om dit als eerst te controleren)
Meest gangbare van vroeger was om maat 33 te vervangen voor maat 35.

En ik ga er hier vanuit dat de elektrische choke gewoon naar behoren werkt en dat het extra kanaal wordt afgesloten door de naald zodra de motor op bedrijfstemperatuur zit.
 
Last edited:
Zo te zien aan het filmpje betreft het een ouder type Kymco Agility...
Deze hadden vroeger de kwaal dat de sproeiersetting niet helemaal lekker was vanaf de fabriek.
En dan met name de stationair sproeier, vaak was deze net een maatje te klein waardoor de motor wat hoger in toeren bleef lopen op den duur.

Hoofdsproeier werd vaak wel aangepast (iets ruimere doorlaat) maar de stationair liet men vaak links liggen.
Probeer eens een maatje groter te plaatsen en kijk dan wat de motor doet, deze zal waarschijnlijk al beter reageren op de regel en mengschroef v.w.b. stationair en de aangezogen lucht. En weet je toevallig wat in beide carburateurs gemonteerd zit?
(beste is om dit als eerst te controleren)
Meest gangbare van vroeger was om maat 33 te vervangen voor maat 35.

En ik ga er hier vanuit dat de elektrische choke gewoon naar behoren werkt en dat het extra kanaal wordt afgesloten door de naald zodra de motor op bedrijfstemperatuur zit.
Beste floris,
Ik ga het eens chekken welke sproeiers er in zitten.
Van de choke ben ik niet zeker of het daardoor komt, want volgens mij als je de scooter start zou hij moeten starten met iets hogere toeren tot het op een normale temperatuur komt en dan lager gaan in toeren.
Maar hier is het anders, als ik hem start, start ie direct met hoge toeren, en ik heb geprobeerd met de choke losgekoppelt, maar blijft hetzelfde.
Mvgr
 
Maar hier is het anders, als ik hem start, start ie direct met hoge toeren, en ik heb geprobeerd met de choke losgekoppelt, maar blijft hetzelfde.
Choke loskoppelen heeft geen effect.
Eigenlijk is dit ook geen choke maar een verrijker (enricher) en werkt iets anders.
Als jij de choke los koppelt blijft deze continue in bedrijf en verrijkt het mengsel continue.
 
Hieronder een filmpje hoe zo'n elektrische choke werkt en hoe je deze kunt testen.
Als stroombron voor de test kun je ook gewoon de scooter accu gebruiken.

 
Hieronder een filmpje hoe zo'n elektrische choke werkt en hoe je deze kunt testen.
Als stroombron voor de test kun je ook gewoon de scooter accu gebruiken.

Dank u wel. Sparky,
Zeer handige video, ik zal de mijne ook eens testen.
Mvgr
 
Eigenlijk is dit ook geen choke maar een verrijker (enricher) en werkt iets anders.

Een gelijkrichter zit op de oudere brommers, scooter en Motorfietsen!
Het zgn. spanningsregelaar kastje is de moderne versie en doet beide!

Zit sowieso niet op de moderne scooters gemonteerd!

Info:

Een spanningsregelaar is een stroombegrenzer. Dus een spanningsregelaar van 12 volt beperkt de stroom tot 12 volt.
Om zo te voorkomen dat de gloeilampen niet doorbranden onder een te sterke spanning. Een wisselstroom blijft een alternatief.
AC spanning blijft AC spanning in deze spanningsregelaar. Het kan niet worden gebruikt om een batterij op te laden. Een gelijkstroom blijft ook een gelijkstroom, maar wordt ook beperkt / geregeld/ begrenst. Deze spanningsregelaars worden vaak gebruikt op oude bromfietsen zonder knipperlichten, accu enz. Er is slechts één ingang en één uitgang. Een gelijkrichter (meestal een diodebrug) corrigeert de 12-volt wisselstroom bij + en -12 volt. Deze stroom kan daarom bijvoorbeeld worden gebruikt voor het voeden van een batterij, een claxon of een knipperrelais. Deze stroom wordt dus gelijkgericht maar ook gereguleerd, meestal op 13,2 volt (spanning om een batterij op te laden). Er zijn ook gelijkrichters-regelaars in 6 volt.
 
Last edited:
Back
Top