Kymco Xciting 500 Accu of alternater

STYLUS

Well-Known Member
Hello Folks,

De Kymco Xciting 500 van mijn broer heeft wat problemen met zijn batterij, als men ze aan de lader (SAITO PRO CHARGER XL van LOUIS) hangt, laad ze netjes op. Ik ben er deze week(6*20 KM) mee gaan werken en na 3 dagen wou de Xciting niet meer starten. Batterij plat, daar ik niet weet of de afstand te weinig is om de batterij te laden wou ik op vragen of ik een nieuwe batterij moest steken of misschien de alternator laten nakijken. Hoe meet men zijn alternator uit en kontroleert men zijn batterij.

Alvast hartelijk bedankt op voorhand,

STYLUS

Advertisement - register to remove this

Het kan zijn dat de laadspoel defect is, dat kan vrij makkelijk doorgemeten worden met een multimeter als je weet hoe dat moet, of dat de spanningsregelaar defect is, waardoor hij niet meer laadt. Misschien eerst een andere regelaar lenen van iemand, en dan een stuk rijden. Met 6*20 km had hij echt wel vol moeten zitten.

Spoelen doormeten doe je met een multimeter op Ohm (weerstand) stand, en dan op het frame en de goede connector naar de spanningsregelaar, met de regelaar losgekoppeld. Dan moet je een bepaalde waarde krijgen, die kan wel opgezocht worden, of even aan een brommerzaak of bij Kymco vragen. Als die waarde 0( wat eigenlijk nooit voorkomt, behalve bij kortsluiting van de draad), of geen waarde (oneindig)heeft, dan is die 100% defect.

Als je de brommer start, en beetje toeren maakt, moet de spanning over de accu oplopen richting 14 volt, dat is de laadspanning. Als dat niet gebeurt is er wat defect.
Als je de laadspoel hebt doorgemeten, en deze goed is, dan is de regelaar of kabel naar de accu defect, als die spanning op de accu niet oploopt. Als je op de regelaar zelf wel de goede 14 Volt krijgt als de brommer aan staat, dan is de kabel naar de accu kapot.

Last edited:
Back