Kymco vitality startmotor of accu

Coots

Member
Kymco 4T50 snor 11000 km
Accu is redelijk nieuw. Bij starten daalt de spanning
van ongeveer 15 naar 14 volt. De startmotor maakt
dan nog vaak net te weinig toeren om te starten.
Startmotor defect?


Startmotor draait wel maar (nieuwe) bendix pakt vaak niet.
Wanneer wel dan draait de startmotor soms te langzaam.
Is van 2008, startmotor moet na 10 jaar vervangen?
 
Advertisement - register to remove this

Startmotor kan ook vol troep zitten.. Zeker als die een lange tijd al erop zit.. Zo kan die onbelast gewoon prima draaien, maar belast minder of gewoon niet doen.

Accu kan je ook eens aan een controlle onderwerpen, misschien vind je daar nog iets.
 
Inderdaad zoals eurokit al zei, accu goed opladen en meten.
Controleer ook of de accu geladen wordt wanneer je rijdt.
Verder kan het zijn dat de contacten van het startrelais slecht contact maken, vaak door het lang blijven doorstarten met een slechte/lege accu.
Om te controleren of het startrelais de oorzaak is van het langzaam draaien ervan, zou je de twee dikke draden bij het startrelais kunnen doorverbinden, draait de startmotor nu goed, zit het probleem in het startrelais en dien je dit te vervangen.
 
Alle contacten langslopen. Accu plus en min nazien op corrosie en met een zuurvrij sapje aansluiten. Stuurschakelaar is bijna altijd wel goed(zorgt ook alleen voor een zwakstroom naar relais), al haal ik ze wel even open. Bedrading (beide dikkere) aansluitingen op relais nazien. Startmotor plus even opnieuw aanzetten en zorgen dat de aarde goed is. Bij Agility's trek ik vaak nog een massa van blok naar min-pool. Op deze manier start ik 52mm cilinders probleemloos op 6 en 7A accuutjes.
Na dit gezegd hebbende: Ik vervang de startmotor altijd (op leeftijd) voor een nieuwe gezien de extra compressie. De meeste oude zijn te openen en schoon te krijgen, dan heeft u een reserve.
Groet,
 
MOD: Topics even samen gevoegd, zodat we geen zwerf topics krijgen..


Heb je wel de juiste bendix gekocht dan? Want normaal is het advies om de tandjes even te tellen om te zien welke je nodig hebt..

Het is overigens wel bekend dat op de 139QMB en zoals de kymco blokken vaker last hebben van een bendix die helemaal uitgelubberd is.. En meer weerstand op de startmotor geeft, dan dat deze fatsoenlijk werkt.

Betreft de accu spanning, dus hoort normaal zo rond de 13,8 volt te zijn.. Vind het eerder raar dat hij de 15 volt haalt, dan dat hij die 14 volt die je noemt.. (misschien een spannings regelaar probleem?)

Is van 2008, startmotor moet na 10 jaar vervangen?

Dat is geen vast gegeven.. Ligt eraan hoe de gezondheid van de startmotor is. Maar misschien is het inderdaad beter als je een nieuwe eronder schroeft. Want reviseren van die dingen, is niet echt meer mogelijk / rendabel.
 
Om te voorkomen dat je de startmotor wisselt en deze dan nog niet goed draait, heb je mijn bijdrage #3 gelezen en geprobeerd?
Verder inderdaad de draad tussen accu en startrelais, de draad tussen startrelais en startmotor en de massaverbinding van je motorblok controleren op slechte contacten, breuk of oxidevorming.

Inderdaad de spanning van 15 Volt is wel erg hoog voor een accu in rust, mocht dit werkelijk zo zijn wordt de accu geladen met een veel te hoge spanning maar ik denk eerder dat je multimeter afwijkt.
 
Nee, moet dat? Heb het over 1 volt daling hier.

Het lijkt me wel wenselijk ja, 15 volt in ruststand is gewoon raar en zeker niet gezond voor je scooter
Zelfs als men bij de klemspanning 15 volt meet is het goed mis!
Zie ook de opmerking van Sparky hierboven...

En een accu van een scooter heeft 6 cellen en deze leveren allen ongeveer 2,4 volt.
6x2,4 = 14,1-14,4 volt, een accu in ruststand welke volledig geladen en aangesloten zit levert hooguit 13,3 volt, dit is dan via de klemspanning. Dat het 1 volt daalt tijdens het (elek)-starten is overigens vrij normaal.

De laadspanning is weer een heel ander verhaal maar daar ging het hier niet om toch?
Of heb je dit toevallig gemeten?
 
Last edited:
Back
Top