Kymco vitality 4t ombouwen naar 2t

Leon538

New Member
Ik wil eigenlijk mijn kymco vitality 4t ombouwen naar 2t. De reden hiervoor i.p.v een vitality 2t kopen is omdat mijn kymco de milieuzone in mag (wat ik nodig heb voor school) en een vitality 2t van 2011+ bestaat niet of zijn extreem zeldzaam. Naar mijn idee zou het een 1:1 swap moeten zijn gezien de vitality 2t en 4t hetzelfde frame hebben, maar ik zit te twijfelen of ik iets over het hoofd zie. Ook weet ik niet of de 4t kabelboom werkt op de 2t motor, ik heb namelijk de ballen verstand van elektra. Wat moet ik naast een compleet motorblok nog meer aanschaffen en kan dit gedaan worden of is het toch handiger om een 2t te kopen en de 2011+ plaat erop gooien?
 
Advertisement - register to remove this

Enterprise

Well-Known Member
Het blok ombouwen kan je vergeten. Je zult dus een 2t motorblok met kabelboom en alles moeten regelen. En de vraag is dan ook maar of al jouw elektrische delen gaan werken met de 2t kabelboom.
Alleen als er toezicht op is heb je er nog geen zak aan want je hoort het meteen als een scooter 2t of 4t is.
Ik snap sowieso niet waarom je een 2 takt wilt. Ik zelf heb ook altijd 2 takt gereden en heb sinds kort een 4t en verschil in trekkracht is er amper. 4t is zelf beter want het gaat allemaal minder snel stuk als een 2takt.

Wat moet ik naast een compleet motorblok nog meer aanschaffen en kan dit gedaan worden of is het toch handiger om een 2t te kopen en de 2011+ plaat erop gooien?

Dat zou ik al helemaal niet doen. Als ze je daar mee pakken heb je wel een heel groot probleem want je monteert dan gewoon een valse kenteken plaat:

"Als ik ga kijken naar feitcode G333, dat is de feitcode voor het rijden met "valse kentekenplaten" dan is dat, als het Openbaar Ministerie zijn eigen richtlijnen volgt, toch goed voor een strafbeschikking van 700 euro."
 

Leon538

New Member
Het blok ombouwen kan je vergeten. Je zult dus een 2t motorblok met kabelboom en alles moeten regelen. En de vraag is dan ook maar of al jouw elektrische delen gaan werken met de 2t kabelboom.
Alleen als er toezicht op is heb je er nog geen zak aan want je hoort het meteen als een scooter 2t of 4t is.
Ik snap sowieso niet waarom je een 2 takt wilt. Ik zelf heb ook altijd 2 takt gereden en heb sinds kort een 4t en verschil in trekkracht is er amper. 4t is zelf beter want het gaat allemaal minder snel stuk als een 2takt.



Dat zou ik al helemaal niet doen. Als ze je daar mee pakken heb je wel een heel groot probleem want je monteert dan gewoon een valse kenteken plaat:

"Als ik ga kijken naar feitcode G333, dat is de feitcode voor het rijden met "valse kentekenplaten" dan is dat, als het Openbaar Ministerie zijn eigen richtlijnen volgt, toch goed voor een strafbeschikking van 700 euro."
Met ombouwen bedoelde ik ook een 2t blok eronder zetten, had het beter moeten formuleren, excuses. Het lijkt me heel sterk dat een agent uit zijn hoofd weet dat deze in 2t vorm niet 2011+ is geleverd.
Qua trekkracht, ik heb twee 2t scooters gehad (yamaha aerox en aprilia sr) en twee 4t (piaggio fly en deze) maar de trekkracht amper verschil? Een 90cc kymco zal nog moeite hebben met een ontgrensde 50cc 2t.

Mbt het overzetten van kenteken, staat inderdaad een misdrijf op en daar heb ik geen zin in. Boetes tot daar aan toe, strafblad niet, dus dat laat ik maar voor wat het is.
 

Enterprise

Well-Known Member
Met ombouwen bedoelde ik ook een 2t blok eronder zetten, had het beter moeten formuleren, excuses. Het lijkt me heel sterk dat een agent uit zijn hoofd weet dat deze in 2t vorm niet 2011+ is geleverd.
De meeste agent zijn niet dom, en leren hier juist vanalles over. Meeste agenten zullen het wel weten.
Bovendien als jij een milieu zone inrijd met een 2 takt terwijl dit niet mag en op papieren is het een 4 takt dan zal je ook een heel groot probleem kunnen hebben.

Strafblad trouwens zekerweten, Elke boete hoger dan 100 euro word geregistreerd in de vorm van een strafblad en als het naar de OvJ gaat dan krijg je het sowieso erbij op je strafblad. Rijden met vals kenteken komt een * op dus die gaat altijd naar de Ovj, dus in alle gevallen een soort van strafblad.

Zet het lekker uit je hoofd en koop een 2 takt scooter als je perse hard wilt rijden. En heb dan een tweede 4t scooter waarmee je de milieu zones in rijd. Zal je een hoop gedonder en gezeik besparen.
 

Leon538

New Member
De meeste agent zijn niet dom, en leren hier juist vanalles over. Meeste agenten zullen het wel weten.
Bovendien als jij een milieu zone inrijd met een 2 takt terwijl dit niet mag en op papieren is het een 4 takt dan zal je ook een heel groot probleem kunnen hebben.

Strafblad trouwens zekerweten, Elke boete hoger dan 100 euro word geregistreerd in de vorm van een strafblad en als het naar de OvJ gaat dan krijg je het sowieso erbij op je strafblad. Rijden met vals kenteken komt een * op dus die gaat altijd naar de Ovj, dus in alle gevallen een soort van strafblad.

Zet het lekker uit je hoofd en koop een 2 takt scooter als je perse hard wilt rijden. En heb dan een tweede 4t scooter waarmee je de milieu zones in rijd. Zal je een hoop gedonder en gezeik besparen.
In de milieuzone van Amsterdam maakt alleen het bouwjaar uit, 2t of 4t maakt geen verschil. Overigens is het bloknummer niet geregistreerd en worden lichtere verkeersovertredingen (dus niet rijden onder invloed oid) niet vastgesteld. Stel je voor dat iedereen die geflitst is of gepakt op de roller een strafblad zou hebben :). Maar het gaat mij nu niet om de wetten, maar of het mogelijk is. Blijkt het uitendelijk toch niet zo simpel te zijn als bij een zip 4t->2t, dan kies ik een andere route.
 

Enterprise

Well-Known Member
In de milieuzone van Amsterdam maakt alleen het bouwjaar uit, 2t of 4t maakt geen verschil. Overigens is het bloknummer niet geregistreerd en worden lichtere verkeersovertredingen (dus niet rijden onder invloed oid) niet vastgesteld. Stel je voor dat iedereen die geflitst is of gepakt op de roller een strafblad zou hebben :). Maar het gaat mij nu niet om de wetten, maar of het mogelijk is. Blijkt het uitendelijk toch niet zo simpel te zijn als bij een zip 4t->2t, dan kies ik een andere route.
Je hebt wel degelijk een strafblad als je op de rollerbank bent geweest.
Alleen is het een ander soort strafblad als dat je zou krijgen als je iemand omlegt natuurlijk.

Een strafbeschikking hoger dan 100 euro levert een justitiële aantekening op. Brinkhoff: "Wat mensen vaak niet weten is dat dat je dan ook een aantekening krijgt. Anders gezegd, dan heb je een strafblad".
Dit is trouwens ook de reden dat de avondklok boete verlaagd is naar 95 euro, zodat mensen er geen "strafblad" aan over houden.

Nu zal het je bij een baantje in de supermarkt geen problemen opleveren maar als je ooit agent zou willen worden dan word het lastig.

Over de milieu eisen had ik het dan verkeerd. Maarja, ik zit hier in zuidlimburg en hier hebben we (nog) nergens last van.
 
Last edited:

Leon538

New Member
Je hebt wel degelijk een strafblad als je op de rollerbank bent geweest.
Alleen is het een ander soort strafblad als dat je zou krijgen als je iemand omlegt natuurlijk.

Een strafbeschikking hoger dan 100 euro levert een justitiële aantekening op. Brinkhoff: "Wat mensen vaak niet weten is dat dat je dan ook een aantekening krijgt. Anders gezegd, dan heb je een strafblad".
Dit is trouwens ook de reden dat de avondklok boete verlaagd is naar 95 euro, zodat mensen er geen "strafblad" aan over houden.

Nu zal het je bij een baantje in de supermarkt geen problemen opleveren maar als je ooit agent zou willen worden dan word het lastig.

Over de milieu eisen had ik het dan verkeerd. Maarja, ik zit hier in zuidlimburg en hier hebben we (nog) nergens last van.
Ik loop al stage bij het bedrijf waar ik na mijn studie gegarandeerd een contract krijg (ik ga de naam niet noemen), als er dan een notitie staat voor een verkeersboete zullen ze er echt niet naar omkijken.
Wat betreft de milieuzone, kom je er beter af dan ik. Als het aan mij lag had ik een runner oud type gereden, maar in A'dam naar school gaan verpestte dat idee. Overigens heb ik ook gehoord dat er besprekingen zijn over een milieuzone in Maastricht, dus reken jezelf niet te rijk als je daar nog moet komen;)
 
Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
In de milieuzone van Amsterdam maakt alleen het bouwjaar uit, 2t of 4t maakt geen verschil. Overigens is het bloknummer niet geregistreerd en worden lichtere verkeersovertredingen (dus niet rijden onder invloed oid) niet vastgesteld. Stel je voor dat iedereen die geflitst is of gepakt op de roller een strafblad zou hebben :). Maar het gaat mij nu niet om de wetten, maar of het mogelijk is. Blijkt het uitendelijk toch niet zo simpel te zijn als bij een zip 4t->2t, dan kies ik een andere route.

Subframe kan ook anders zijn.

Ophanging kan boven zitten zoals bij een minarelli horizontaal blok of een peugeot horizontaal blok
Ophanging kan ook aan de voorzijde zitten (vaak bij een vertikaal blok of een 4takt blok. daarbij is de hoogte ook van belang.

Plus de breedte van het subframe.. Bij het ene blok is het iets breder en bij een ander blok weer iets smaller.
Het is dus niet heel makkelijk om even zo te monteren. Er is best wel een kans dat je dan dingen zal moeten inkorten of verlengen d.m.v lassen.

met andere woorden niet echt de moeite waard.

Het word echter makkelijker zoals bij piaggio dat je van een 2valve blok een 4 valve blok maakt omdat de breedte van de carters hetzelfde blijven.

Wat je zegt kwa bouwjaar dat klopt. Er is ergens gewoon een streep getrokken en alles wat daar onder zit mag niet meer in een milieuzone komen.
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top