kymco vitality 2t elektrisch slaat niet aan

BasTaw

New Member
De scooter start wel met kickstart maar niet elektrisch. Accu is nieuw (5Ah ipv van 4Ah) en geeft bij stilstaand motor een stabiele meting van 12.8 -13.4 V. Met draaiende motor is de voltmeter niet stabiel, gaat op en neer en in razend tempo schommelen tussen 12:00 <-> 19:00 volts.
Als ik elektrisch probeer de scooter te starten hoor ik de motor continue draaien maar wil niet aanslaan.
Als ik een tijd de nieuwe accu aan de accuoplader aansluit dan wil eens de motor elektrisch aanslaan.
Trouwens, met de oude accu van 4Ah had de scooter hetzelfde probleem.
Graag jullie hulp en advies.
 
Advertisement - register to remove this

Kijk hier eens even naar de tweede post( van sparky). Die heeft mij toen helemaal uitgelegd wat ik moet controleren met een soortgelijk probleem.

 
Oké, maar is het normaal dat de voltmeter bij een draaiende motor zo sterk schommelt? Ligt het aan een defecte spanningsregelaar?
@Sparky moet wel cursussen in scooter/motor electra geven tegen een vergoeding
 
Volgens mij is schommelen redelijk normaal hoor, zolang die maar niet onder een bepaald voltage komt.
Schommelt hij daaronder dan moet je toch hier even aan denken:

Is de spanning dan weer lager dan 12,3 Volt kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn:
  • Accu is slecht.
  • Je hebt een parasitaire verbruiker (iets gebruikt stroom terwijl de scooter uit staat).
[qoute van Sparky's bericht]
 
De spanning die uit de spanningsregelaar komt, dus de spanning die ook over de accu staat, mag nooit boven de 15 Volt komen.
Doet hij dit wel en er is niks gewijzigd aan de elektrische installatie van je scooter, is hoogst waarschijnlijk de spanningsregelaar defect.
Een defecte spanningsregelaar kan er dus ook voor zorgen dat je accu wordt leeg getrokken ook al staat de scooter niet op contact, een parasitaire verbruiker dus.
 
Ik denk dat het bijlaad circuit niet helemaal deugt, want 19 volt afgeven heeft blijkbaar je oude accu gekilled... Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de accu te zwak is om de startmotor rond te krijgen.. En het met een verse accu het wel lukt.
 
Beste mensen
Ik heb vandaag de nieuwe Spanningsregelaar gemonteerd maar helaas geen verbetering:
Door :
  1. De zwarte meetpen op de min-pool van de accu prikken.
  2. De rode meetpen te prikken op de losgenomen draad/draden.
heb ik over alle meetbereik 0,00 mA gevonden, hetzij met de nieuwe spanningsregelaar als ook de oude.
Verder heb ik de nieuwe accu (van 5Ah) bij stilstaande motor gemeten = 13,2 volts. En met de oude accu (van 4Ah)=12,8 Volts.
Met draaiende motor is de voltmeter niet stabiel, gaat op en neer en in snelle tempo schommelen tussen 12:00 <-> 19:00 volts; dus net als met de oude spanningsregelaar.
Een positieve punt: de scooter start nu 1 op de 5 keer elektrisch; voorheen 1 op 20 keer; misschien komt het door de nieuwe accu van 5Ah.
De scooter is van 2007 en de bekabeling is altijd hetzelfde gebleven.
Graag jullie input
Groet
Bas
 
Back
Top