Kymco super 8 rookt

1nsane

2fast4you
Hoi!

Ik heb een Kymco super 8 4t sinds kort. (2e hands, km stand onbekend al ziet alles er vrij nieuwig uit).

Ik had er nog niet veel mee gereden maar controleerde het oliepeil en dat was wat aan de lage kant.

Ding dus een beurtje gegeven, nieuwe bougie, olie, afstelling (startte eerst wat lastig koud).

Dit heb ik laten doen omdat ik het wat druk had.

Toen haalde ik de scoot op en startte gelijk goed maar behoorlijk wat blauwe rook (werkplaats blauw).

Dit deed hij eerst totaal niet, voordat ik hem bracht had ik hem al wat afgesteld waardoor hij al een stuk beter startte en meer power leek te hebben (loopt 60 teller).

Scooterzaak zei: je blok zal wel gaar wezen, succes ermee nieuwe cilinder incl montage is 500,-.

Ze hadden er wel iets te veel olie in gedaan.

Nu vind ik het raar dat hij voorheen dus totaal niet rookte en nu dus wel?

Enfin ik ga er iets olie uit laten lopen om te kijken of dat het oplost maar hij doet het alleen bij koud starten. Tijdens het rijden is het weg.

Ik heb ook het idee dat het inmiddels iets minder is.

Stel dat het toch aan het blok ligt, dan lijkt het me aan de cilinder/zuiger te liggen toch?

Ik dacht nog aan klepseals maar ik herinner me van 4t auto’s dat hij dan vooral stationair en bij wegrijden zou moeten walmen toch?

Andere tips zijn ook nog welkom :cool:
 
Advertisement - register to remove this

Vind het raar dat ze teveel olie erin doen. Wat is dat nou voor antwoord?

Maar als hij echt blijft walmen dan zie je het gauw genoeg aan je olie verbruik. En dan dus grote kans dat je zuiger en/of cilinder versleten is. Lastig te zeggen als je geen onderhoudshistorie hebt.
 
Het kan zijn dat de scooter die je aangeschaft hebt al een hoog olieverbruik had en dat daardoor het olieniveau initieel aan de lage kant was.

Dit kan ook een truc zijn geweest van de verkoper omdat een versleten blokje met wienig olie in het carter, ook weinig rookt.

Nadat de dealer olie ververst had en dit teruggebracht had naar het maximale peilstok niveau begon de scooter erg te roken.

Dit kan vier oorzaken hebben:

1. de carterdruk loopt te hoog op, door het overvullen van het carter met olie, waardoor olie via de zuigerveren de cilinder in geforceerd worden.

2. de zuigerveren en/of cilinder is/zijn versleten waardoor er met een normale carterdruk toch olie via de zuigerveren de cilinder binnen komt.

3. zoals je zelf al aangaf, lekken via de klepseals.

4. vastzittende zuigerveren door aangekoekte olie/kool

Indien oorzaak 1 het geval is is dit simpel te verhelpen door het olie-niveau juist te zetten.
De uitlaatgassen zullen dan nog even wat blauwig blijven maar moet toch vlot gaan afnemen.


Ik vind het een beetje raar dat de dealer te veel olie in het carter heeft gedaan.
Het kan ook zijn dat dit te hoog olieniveau te wijten is aan lekkende zuigerveren.
Dus olieniveau terugbrengen naar max, een goeie rit maken en scooter een paar minuten laten rusten en opnieuw oliepeilen, is het olieniveau dan weer te hoog is de olie-stijging te weiten aan lekkende zuigerveren.

Puntje 4 is wellicht te verhelpen met alleen schoonmaken, echter hiervoor moet de cilinder en de cilinderkop wel gedemonteerd worden, een hoop werk dus, vooral als je ook nog eens het een en ander aan tuperware moet demonteren.
Er bestaan wel additieven die je aan de brandstof en carterolie kunt toevoegen die dit klusje chemisch klaren.

Maar eerst maar eens afwachten of het aanpassen van het olieniveau heeft geholpen en regelmatig olie peilen en kijken wat het niveau doet!
 
Antwoord is hier boven al gegeven.

Motor blok verbruikt dus gewoon olie.. Dan komt er olie in de verbrandings kamer.. Door de motor druk zuig je steeds het carter leger en word het olie niveau lager.. Een goed motorblok hoort geen olie te verbruiken of te verbranden.
 
Ik denk toch dat er iets met de cilinder/zuiger niet goed zit.

Vooral als ik hem goed warm rijd blijft ie roken en klinkt ie niet gezond:


Dat geratel is ook bij volgas hoorbaar.
 
Overtollige olie gooit het blok er via de carterontluchting uit en eindigt uiteindelijk in het luchtfilter.
Dit veroorzaakt normaliter (en eigenlijk) nooit een blauwe rook uit de uitlaat aangezien het niet in de verbrandingsruimte komt.
Maar, als een 4 takt motorblok rookt betekent dit vrijwel altijd dat er motorolie weglekt via bijvoorbeeld de zuigerveren.
Zoals al eerder hierboven is opgemerkt, maar ook de klepseals en het gehele olietraject controleren, inclu de oliepomp is wellicht verstandig. Motorblok lijkt ook wel flink te tikken als ik het zo hoor, dit staat echter weer los van het olieverbruik!
 
Oke, ik ben dit keer naar een andere (kleinere) scooterzaak geweest.

Ik had zelf geen tijd om het blok uit elkaar te vissen komende weken en wilde sowieso niet eerst een nieuwe cilinder en zuiger bestellen voor ik wist wat er mankeerde.

Enfin, wat bleek? De kleppen stonden brak gesteld en de carterontluchting zat vol troep en nog een ander slangetje ook dacht ik.

Nu loopt ie weer als een naaimachine zonder getik en... zonder rook :)
 
Zo zie je maar dat alle details, hoe klein ook, belangrijk zijn bij de beschrijving van je problemen van de scooter.
Vooral in ons geval, dat je helpen moet op afstand, zonder de scooter zelf te kunnen zien, want van tikken was in je in initiele post, geen sprake.

In ieder geval, fijn dat alles verholpen is en dat dit hopelijk ook zo blijft, want zoals jezelf al zei, voor het eerste ondehoud bij de scooterzaak, totaal geen rook, na het onderhoud, blauwe rook.

Ik adviseer je in ieder geval het olie-peil goed in de gaten te houden.

Enfin, bedankt voor de terugkoppeling en vooral veel plezier met je Scoot.
 
Back
Top