kymco super 8 elektronica issues

Ik heb een gy6 , grande retro , maar het principe is grotendeels hetzelfde , bij dc cdi is het zoals , Sparky al aangaf afhankelijk van de regelaar.
Bij mijn scooter en andere met ac cdi , krijgen deze de spanning van een aparte ontstekings spoel (en) , op de startor.
Ik heb dit in het begin een keer gedaan toen ik hem pas had en de accu leeg was , om te testen . Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of dit nadelig is voor de regelaar , ik bedoel dan zonder accu . Met een lege accu zal dat niet want die wordt dan weer geladen .
Idd, zolang de accu maar niet zo ver kapot is dat ie flink kortsluiting maakt,
ik weet toevallig dat de super 8 een ander systeem heeft dan de meeste andere Kymco's.
Zelfs anders dan van de People s en de Agility 16, die wel hetzelfde lange blok hebben.
Van een ontstekingsspoel verwacht ik ac, met een dc-cdi verwacht ik dan ergens een gelijkrichter.
Zit die dan ook in de spanningsregelaar ?
 
Voor jou blijkbaar gesneden koek, Sparky.
Maar ik vraag me dan af hoe dat werkt.
Als ik bij de super 8 het contact aanzet, werkt alles (behalve dim - en groot licht), en als dat allemaal geen spanning krijgt, dan de spanningsregelaar waarschijnlijk ook niet.
Levert de ontstekingsspoel dan ook dc om de cdi aan te sturen als je 'm met de kick aanslingert ?
Of doet die spanningsregelaar dat allemaal ?
Een welgemeende vraag, probeer wat bij te leren.
 
Nee, dat moet je als volgt zien.
Als jij op de kick trapt, draait je krukas en daarmee ook je vliegwiel rond.
De magneten in je vliegwiel induceren een wisselspanning in de laad/lichtspoel zolang de magneten van je vliegwiel rond deze spoel draaien. (Er komt dus even een wisselspanning tussen dde gele en rose draad die naar de spanningsregelaar lopen)
Deze wisselspanning is de inputspanning voor de spanningsregelaar die er een 12V gelijkspanning van maakt.
Deze korte 12V gelijkspanningsimpuls, bij elke kick, loopt via je contactslot naar de cdi.
Deze korte impuls is dus in staat de condensator in de cdi even kort op te laden en als de pickupspoel een signaaltje afgeeft aan de cdi wordt deze condensator ontladen via de bobine die op zijn beurt een hoge spanning afgeeft via de bougiekabel, bougiekap en bougie en er een vonk overspringt tussen de elektrode van de bougie.
 
Nee, dat moet je als volgt zien.
Als jij op de kick trapt, draait je krukas en daarmee ook je vliegwiel rond.
De magneten in je vliegwiel induceren een wisselspanning in de laad/lichtspoel zolang de magneten van je vliegwiel rond deze spoel draaien. (de gele en rose draad die naar de spanningsregelaar lopen)
Deze wisselspanning is de inputspanning voor de spanningsregelaar die er een 12V gelijkspanning van maakt.
Deze korte 12V gelijkspanningsimpuls, bij elke kick, loopt via je contactslot naar de cdi.
Deze korte impuls is dus in staat de condensator in de cdi even kort op te laden en als de pickupspoel een signaaltje afgeeft aan de cdi wordt deze condensator ontladen via de bobine die op zijn beurt een hoge spanning afgeeft via de bougiekabel, bougiekap en bougie en er een vonk overspringt tussen de elektrode van de bougie.
Duidelijk.
De spanningsregelaar is dus ook een gelijkrichter ?
 
Heb vandaag de zekeringen doorgemeten en de 100% opgeladen accu aangesloten, knipperlichten, remlicht, stadslicht en startmotor werken. Het leek er op dat de startmotor niet genoeg kracht had. Ik heb de kickstarterkap er af gehaald en de kickstarter goed gemonteerd en getest, deze werkt wel zolang de kap niet gemonteerd en was bij gemonteerde kap was er weer geen beweging in te krijgen (mist ook de rubberen afdichting). Ik heb de Vario ook gecontroleerd en ben er achter dat er best wat speling op de krukaslagers zit. Zou het kunnen dat de kickstarter niet werkt door de ontbrekende rubberen ring tussen de kickstarterdeksel en carter????
Ps ik heb nog een goed blok staan.
 
Heb vandaag de zekeringen doorgemeten en de 100% opgeladen accu aangesloten, knipperlichten, remlicht, stadslicht en startmotor werken.
Wat heb je nu precies gedaan want wat je hierboven opnoemde werkte toch eerst niet.
Of was de accu gewoon toch leeg ondanks dat deze nieuw was?

Als de startmotor goed werkt waarom heb je dan een kickstart nodig?
Eerlijk gezegd, ik heb hem nog nooit gebruikt op de Sym van mijn zoon.
Trouwens de nieuwere injectie scooters Euro4 en 5 hebben helemaal geen kickstart meer.
 
Last edited:
Hij loopt weer en verlichting, startmotor enz werkt weer. Alleen nog een keer de carburateur reinigen (blok heeft tijdje stilgestaan). Deze Kymco gebruik is voorlopig totdat de andere klaar is
 
Back
Top