kymco sniper 50

bjarne

New Member
hi
ik heb een kymco sniper 70cc malossi en nu sinds de zomer is begonnen rij ik en dan na 5 min rijden valt hij bij volgas uit
setup is verder origineel op de sproeier en cilinderkit na
waardoor zou dit kunnen komen groet
 
Advertisement - register to remove this

Verkeerde afstelling qua lucht-mengverhouding en brandstof...
Op een 2 takt heeft de uitlaat sowieso een grotere impact op het vermogen!

Aangezien verdere info ontbreekt en het zomer verhaal boven komt drijven is het logisch dat de motor opnieuw afgesteld dient te worden.
Warme lucht is over het algemeen zwaarder als koude lucht dus is opnieuw afstellen wel gewenst!
 
hij heeft het de afgelopen paar weken super gedaan (toen t nog minder warm was) heb zelf ook gemerkt dat als ik in de kou rij dat die dan veel beter presteert
 
hij heeft het de afgelopen paar weken super gedaan (toen t nog minder warm was) heb zelf ook gemerkt dat als ik in de kou rij dat die dan veel beter presteert
Dit gegeven zegt eigenlijk al genoeg....
Zou als eerste de luchtschroef zelf proberen om het optimale mengsel te kunnen vinden.

Wel afstellen met een reeds warme motor.
Maar ik vermoed (dit is echter een aanname) dat je toch een maatje (of 2) groter moet in hoofdsproeier om het uitvallen te kunnen tegengaan.
Wel de juiste warmtegraad bougie gemonteerd?
 
trouwens verdere info ik kan wel met halfgas dan rijden zonder uitvallen
over de luchtschroef helemaal dicht en dan anderhalve draai open?
wat houdt warmte graad van de bougie in
 
Hitte/warmtegraad staat weergegeven in de codering van de bougie, bijvoorbeeld: NGK BRHS 8.
Het cijfer geeft de warmtegraad aan, in dit geval 8 wat normaliter wel de max is op cilinders welke als laagtoerig aangeduid worden.
(70cc Malossi sport!?) Zowel op AC als LC cilinders.

Maar goed, rond blijven rijden met half gas op een goede hoop van zegen is niet echt de juiste aanpak!
Kan wel, maar ikzelf zou er gek van worden. als het niet naar m'n zin draait/loopt en/of rijdt...
Schroef dicht en vervolgens anderhalve slag uitdraaien is in principe de basis afstelling en niet de definitieve!

Men komt er niet onderuit om het juiste punt te vinden helaas.
 
Hitte/warmtegraad staat weergegeven in de codering van de bougie, bijvoorbeeld: NGK BRHS 8.
Het cijfer geeft de warmtegraad aan, in dit geval 8 wat normaliter wel de max is op cilinders welke als laagtoerig aangeduid worden.
(70cc Malossi sport!?) Zowel op AC als LC cilinders.

Maar goed, rond blijven rijden met half gas op een goede hoop van zegen is niet echt de juiste aanpak!
Kan wel, maar ikzelf zou er gek van worden. als het niet naar m'n zin draait/loopt en/of rijdt...
Schroef dicht en vervolgens anderhalve slag uitdraaien is in principe de basis afstelling en niet de definitieve!

Men komt er niet onderuit om het juiste punt te vinden helaas.
ik ga het morgen proberen en dan laat ik het verder weten! iig alvast bedankt
 
Warme lucht is over het algemeen zwaarder als koude lucht dus is opnieuw afstellen wel gewenst!
ja, daarom zitten er ook interkoelers op auto's met turbo's om de lucht extra op te warmen zodat er meer brandstof bij de lucht kan... oh wacht...
Ohnee, warme lucht is juist ijler = lichter dan koude lucht.
en met die wetenschap moet een sproeier bij warm weer dus ook kleiner, als de mengverhouding al de oorzaak is.
pas als je weet dat je de juiste (warmtegraad) bougie hebt en de kleur daarvan afwijkt, zou je daar iets over kunnen zeggen en iets aan kunnen doen.
 
Koele lucht is dichter, warme lucht is minder dicht. Dat is het verschil. Koude lucht is in principe beter voor de prestaties. (en daarom word de lucht die opgewarmd is door de turbo, inderdaad ook weer afgekoeld door de intercooler)
 
uit mn hoofd zit er al een bougie jn met hittegraad 8 is het dan alleen luchtschroef en sproeier?
Post automatically merged:

en dan 2 sproeiers kleiner ongeveer?
 
Last edited:
uit mn hoofd zit er al een bougie jn met hittegraad 8 is het dan alleen luchtschroef en sproeier?
Post automatically merged:

en dan 2 sproeiers kleiner ongeveer?
éérst kijken hoe deze bougie er uit ziet, haal 'm maar uit je cilinderkop, niet uit je hoofd, dan kan je zìen wat het is en hoe ie kleurt.
 
Feit dat die met koud weer veel beter presteert duidt op een veel te grote sproeier en mogelijk te warme bougie.
Met twee maten kleiner ben je er dan nog niet.

Maargoed kijk eerst eens naar de bougie als je een stuk volgas hebt gereden. Vermoed dat er een Gurtner carburateur op zit? Of iets wat overeenkomt met een Peugeot.
 
Mooie stukjes waar hedendaagse techniek op los gelaten wordt..
Het betreft hier echter een scooter van 28/30 jaar oud! Dit type uit het Kymco park is gefabriceerd van 1994 t/m 1996.
Het is al een wonder dat er standaard een katalysator in de originele uitlaat zit!
Aangezien verdere en relevante info ontbreekt is het vooralsnog gissen toch?

@ de TS, bjarne:

Standaard carburateur is van het merk Keihin, type: PB14.
Standaard hoofdsproeier: maat 78.
Standaard stationair sproeier: maat 40.

Gasnaald positie staat standaard echter vrij laag, 1st inkeping gezien vanaf de bovenkant, hierdoor kan het zijn dat er te weinig brandstof aangevoerd wordt op vol vermogen! Hitte/warmtegraad van de bougie is gewoon goed en ook voldoende voor de 70cc cilinder.
(Nogmaals: ik ga hierbij uit van een laagtoerige 70cc!)

En is de oliepomp nog aangesloten en actief, of tank je mengsmering, meng je het zelf?
Ander ding/iets wat ook goed moet werken is de vacuümbrandstofpomp, dit omdat de brandstoftank lager licht dan de carburateur en het noodzakelijk is dat de carburateur continu van voldoende brandstof bedient wordt, als er iets niet goed is bij de drie aansluitingen (denk aan lekke aansluitingen, slangen die uitgedroogd zijn, poreus en/of lek zijn) zal de aanvoer stagneren en blijft de vlotter te laag staan.
M.a.w. het niveau van de brandstof komt dan niet hoog genoeg om de toevoer constant te kunnen kunnen houden wat direct invloed heeft op de motor als deze naar een hoger RPM klimt wanneer het beestje flink belast wordt!
 
Back
Top