Kymco People 50cc,2 takt.

SjaakOudeLeek

New Member
Mede forumleden,

al enige tijd in het bezit van een Kymco People S, 2 takt. In een opwelling gekocht voor woon-werkverkeer (ongeveer 30 km). De eerste maanden ging dat super.
Maar je raadt het al, scooter niet meer te starten. per ongeluk was ie nog 1x te starten en kon ik naar huis rijden, daarna niks meer. Uiteraard gaan speuren op internet wat er mis zou kunnen zijn. Het volgende heb ik gedaan: nieuwe cilinder + zuiger (bij het demonteren was de zuiger zwart en de bovenste zuigerveer was weg/zwart vergruisd. Nieuwe bougie geplaats, nieuwe accu, benzineslangen gewisseld, carburateur geschoond, sproeiers gecontroleerd, deze waren niet verstopt (35 en 70 zit er in). Membraan gewisseld (bij 1 kant weken de plaatjes af). Benzine in de cilinder gedaan, via bougie gat en proberen te starten. Dit alles zonder resultaat. Scooter start niet elektrisch en niet met de kickstart. Tijdens kicken draait de krukas (koelvin draait).
Ik kan mij nu niets meer bedenken en google helpt verder ook niet, vandaar de vraag op dit forum. In de hoop dat iemand een antwoord/tip heeft.

p.s. alle nieuwe onderdelen zijn standaard. Het enige niet standaard is de uitlaat zonder prop. Oude uitlaat brak omdat ik een drempel iets te laag inschatte.
 
Advertisement - register to remove this

begin bij het begin

1) heb je een vonk?
2) heb is je bougie nat na een x aantal kicken?
3) heb je compressie? minimaal 6 bar dacht ik voor een 2 takt
4) is de timing van de vonk nog goed?
 
1. Ja.
2. ja.
3. geen idee
4. Ik zou het niet weten. Hoe kom ik daar achter.

Dingen los maken en opnieuw monteren is prima te doen. Maar als het heel technisch, zoals timing etc. lig ik eruit. Ik ben niet in het bezit van een compressiemeter. Wel gekicked zonder bougie en dan word mn vinger weggeduwd.
 
volgens een online handboek, zou het aan verschillende dingen liggen zoals (in jou geval):
- het membraam
- een lekkende carter
- de carter olie pakking

je kan dit handboek gebruiken om mogelijk de fout te achterhalen


edit:

deze is beter, zie bijlage
 

Attachments

  • 6273282.pdf
    8.1 MB · Views: 4
Last edited:
volgens een online handboek, zou het aan verschillende dingen liggen zoals (in jou geval):
- het membraam
- een lekkende carter
- de carter olie pakking

je kan dit handboek gebruiken om mogelijk de fout te achterhalen


edit:

deze is beter, zie bijla
tnx.

Ik zie dat ze het hebben over een slow jet en main jet. Dat zijn mn sproeiers, dat weet ik. Nu weet ik dat er op de kleine (stationair) een ster (soort van) met daarachter 35 staat, dus dat klopt. Op de andere (grote) staat dat sterretje, maar met het getal 70 erop. Als ik het handboek bekijk, zou dat een 85 moeten zijn? Na aankoop van de scooter, heb ik niet de sproeiers gewisseld, dus hij deed het met de 70 spoeier. Is dat gewoon puur geluk dat ie aan ging of niet? M.a.w. als ik een sproeier 85 erin draai, is het probleem dan verholpen?
 
Is dat gewoon puur geluk dat ie aan ging of niet?
nee, dat hoort denk ik zo
M.a.w. als ik een sproeier 85 erin draai, is het probleem dan verholpen?
Ik denk het niet, een grotere sproeier (van 70 naar 85) zal er voor zorgen dat de scooter zal gaan starten. Het regeld er alleen voor dat de scooter rijker staat afgestled (bij meer dan half gas).

Een reden dat ik hiervoor kan geven is dat deze handleiding voor het buitenland bedoeld is en dus niet aan snelheidseisen moet voldoen zoals hierzo in Nederland. Als alle restricties uit de scooter zijn gehaald(zoals in het buitenland), wordt er erg aangeraden om een grotere sproeier in de carberateur te zetten om meer vermogen te krijgen en voldoende te koelen (brandstof koelt namelijk ook iets).
 
nee, dat hoort denk ik zo

Ik denk het niet, een grotere sproeier (van 70 naar 85) zal er voor zorgen dat de scooter zal gaan starten. Het regeld er alleen voor dat de scooter rijker staat afgestled (bij meer dan half gas).

Een reden dat ik hiervoor kan geven is dat deze handleiding voor het buitenland bedoeld is en dus niet aan snelheidseisen moet voldoen zoals hierzo in Nederland. Als alle restricties uit de scooter zijn gehaald(zoals in het buitenland), wordt er erg aangeraden om een grotere sproeier in de carberateur te zetten om meer vermogen te krijgen en voldoende te koelen (brandstof koelt namelijk ook iets).
Ok, voor zover ik weet, als leek, zijn er bij een 2 takt niet zoveel restricties. Varioring en een prop in de uitlaat. De scooter liep rond de 55/60 km/h op de teller, maar of de varioring eruit is, weet ik niet. Daar ga ik vanavond naar kijken. De prop is uit de uitlaat, dat heb ik zelf gedaan. Voor nu bedankt en ik zal bij vorderingen of vragen dat hier nog wel melden.
 
Back
Top